کد خبر: 404651
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۶:۳۶
| |

رایزنی اوپک پلاس برای حفظ محدودیت 10 میلیون بشکه‌ای تولید

اوپک و متحدانش تمایل دارند در دیدار بعدی خود با هدف تقویت قیمتها، محدودیت فعلی تولید نفت را پس از ژوئن ادامه دهند.

رایزنی اوپک پلاس برای حفظ محدودیت 10 میلیون بشکه‌ای تولید
کد خبر: 404651
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۶:۳۶

اعتمادآنلاین| تقاضای جهانی برای نفت در پی بحران شیوع ویروس کرونا که سفر و فعالیت اقتصادی را فلج کرده، 30 درصد سقوط کرده است. بهای نفت برنت 65.5 درصد در سه ماهه نخست و پیش از توافق گروه اوپک پلاس با کاهش تولید تاریخی سقوط کرد.

گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان است، در آوریل با کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند. تولیدکنندگان این گروه پس از ژوئن محدودیت تولید نفت را به مرور تسهیل خواهند کرد اما محدودیت تولید تا آوریل سال 2022 ادامه خواهد داشت.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفت: وزیران این گروه مایل هستند محدودیت تولید فعلی حدود 10 میلیون بشکه در روز را پس از ژوئن هم حفظ کنند و نمی‌خواهند میزان کاهش تولید را کمتر کنند. این سناریویی است که در حال حاضر مورد بحث است.

اوپک پلاس در اوایل ژوئن برای بازنگری در سیاست تولید خود دیدار خواهد کرد. تحت توافقی که در آوریل تصویب شد، اعضای اوپک پلاس محدودیت عرضه را از ژوییه تا دسامبر به 7.7 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد.

یک منبع آگاه از تفکر روسیه ادامه محدودیت فعلی تولید نفت پس از ژوئن را منتفی ندانست اما خاطرنشان کرد که این امر به وضعیت بازار بستگی خواهد داشت.

یک منبع دیگر در اوپک پلاس گفت: ما منتظریم که اوضاع تا حدودی به وضعیت عادی برگردد. این موضوع که تقاضا دوباره و بزودی رشد کند، اهمیت دارد. اما تقاضا تا زمانی که قرنطینه به طور کامل رفع نشود، بهبود پیدا نخواهد کرد.

عربستان سعودی روز دوشنبه در اقدامی غیرمنتظره با هدف پشت سر گذاشتن سریعتر بحران انرژی که فاینانس این کشور را تحت فشار قرار داده است، کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کرد. این کشور اعلام کرد که در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و مجموع تولیدش را به 7.5 میلیون بشکه در روز می‌رساند. بلافاصله امارات متحده عربی و کویت اعلام کردند مجموعا 180 هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند. قیمت نفت روز سه شنبه در واکنش به تصمیم غیرمنتظره این تولیدکنندگان صعود کرد.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی SPA، هیات دولت عربستان سعودی از کشورهای اوپک پلاس درخواست کرد به منظور احیای بازار جهانی نفت، کاهش تولید بیشتری صورت دهند.

انتظار می‌رود این کاهش عرضه به همراه کاهش قرنطینه در برخی از کشورها که به بهبود تقاضا برای سوخت کمک کرده است، از فشار روی ظرفیت مخازن نفت کم کرده و قیمتها را تقویت کند.

بر اساس گزارش رویترز، اما شیوع مجدد ویروس کرونا درچین و کره جنوبی نگرانیها را برانگیخته است و آلمان هم از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا پس از آغاز کاهش محدودیتها خبر داده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها