کد خبر: 404721
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۳:۳۴:۴۱
| |

با اعلام دستورالعمل جدید تعیین قیمت خودرو در بازار رخ داد

ریزش قیمت در بازار خودرو

ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه روش‌های فروش خودرو، نحوه محاسبه قیمت‌ها در بازار و همچنین قیمت جدید چهار محصول پرتقاضا در کشور را مشخص کرد.

ریزش قیمت در بازار خودرو
کد خبر: 404721
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۳:۳۴:۴۱

اعتمادآنلاین| ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه روش‌های فروش خودرو، نحوه محاسبه قیمت‌ها در بازار و همچنین قیمت جدید چهار محصول پرتقاضا در کشور را مشخص کرد.

براساس دستورالعمل این ستاد، قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا رشد 10 درصدی و 23 درصدی را تجربه خواهند کرد. تعیین روش‌های فروش دو خودروساز از دیگر مصوبات ستاد تنظیم بازار بود. براساس این مصوبه سه روش شامل «فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش تا یک سال و مشارکت تولید» در نظر گرفته شده که در دو روش اول سود مشارکت صفر است. در روش فروش فوق‌العاده که تحویل سریع است، یک هفته سایت برای نام‌نویسی باز خواهد ماند. پس از اتمام مرحله ثبت‌نام و اخذ وجه، خودروها در بازه زمانی سه ماهه بدون سود مشارکت به مشتریان تحویل داده می‌شود. اما اگر تعداد متقاضیان در این فرآیند بیشتر از تعداد خودروهای قابل عرضه باشد، قرعه‌کشی انجام می‌شود. اما در پی تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروها از درب کارخانه و فرمول تعیین قیمت بازار خودرو، این بازار با ریزش قیمتی تا بیش از 20 درصد آغاز به فعالیت کرد. البته پیش‌بینی می‌شود این ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده نیز بیشتر شود.

تحولات قیمتی بازار خودرو

پس از برگزاری چندین جلسه برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو در نهایت روز دوشنبه تصمیم نهایی گرفته شد و رییس شورای رقابت اعلام کرد براساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو 10 درصد و گروه صنعتی سایپا 23 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. اما بازارخودرو پس از اصلاح قیمت‌ها با تحولاتی روبرو است؟ مشاهدات روز گذشته بازار خودرو حاکی از این است که قیمت خودرو در سراسر کشور در حال ریزش است و در برخی خودروها از روز گذشته سه شنبه، کاهش 10 الی 15 درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو رخ داده است.

پس از اعلام توافقات روز گذشته مسوولان در حوزه قیمت خودرو، روز گذشته بازار خرید و فروش خودرو با ریزش عجیب قیمت‌ها روبرو شده است، بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد، به عنوان نمونه پژو 405 که پیش از این با رقم‌های 140 تا 135 میلیون تومان به فروش می‌رسید روز گذشته با قیمت 110 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 از 140 میلیون تومان به 115 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت هر دستگاه پراید در بازار به 70 میلیون تومان رسیده و تیبا معمولی با قیمت 78 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. قیمت تیبا هاچ بک نیز به 86 میلیون تومان رسیده است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، قیمت پژو 2008 نیز در بازار به 520 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار شب عید به 440 میلیون تومان رسیده بود. در حال حاضر هر دستگاه النترا در بازار با قیمت 770 میلیون تومان و هر دستگاه تویوتا روفور با قیمت یک میلیارد و 250 میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت سوناتا هیبرید نیز در بازار به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است. البته فعالان بازار می‌گویند: با توجه به اینکه هنوز قیمت‌های جدید انواع خودرو به کارخانه‌ها ابلاغ نشده است، به همین دلیل معالات در بازار متوقف شده تا طی روزهای آینده براساس قیمت‌های جدید خرید و فروش خودرو آغاز شود. اما به گفته آنها، «با اعلام شورای رقابت، قیمت مصوب پراید 42 میلیون و 100 هزار تومان است که با محاسبه سود 10درصدی این خودرو در آینده در بازار 46 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.»

در این زمینه سعید موتمن، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران وفروشندگان خودرو تهران، درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از تصمیم‌گیری‌های روز گذشته ریزش نسبتا زیاد قیمت‌ها آغاز شده است. به هر صورت از این پس دیگر باید قیمت‌ها 10 درصد بالای قیمت‌های مصوب کارخانه‌ها باشد. همانطور که طی 15 روز گذشته قیمت‌ها بالا می‌رفت و خریداری در بازار نبود و در حقیقت قیمت‌ها روی کاغذ بالا می‌رفت، اکنون هم همان‌گونه شروع به پایین آمدن خواهد کرد. پس از تذکر رییس‌جمهوری و صحبت‌های وزیر سابق صنعت (رضا رحمانی)، کاهش محدود قیمت‌ها آغاز شد اما از روز گذشته پس از جسله ستاد تنظیم بازار و صحبت‌های رییس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ریزش قیمت‌ها شدیدتر شد. وی افزود: به‌طور مثال پژو 206 تیپ دو که تا چند روز گذشته 150 میلیون تومان بود، دیروز حدود 110 تا 112 میلیون تومان بوده است، تیپ 5 آن که تا روز گذشته 170میلیون تومان بود دیروز 130 میلیون تومان قیمت داشته است.

پژو پارس که تا دیروز 130 میلیون تومان بود اکنون 110 میلیون تومان است؛ بنابراین ریزش تقریبا در خودروهای داخلی حدود 10 تا 30 میلیون و خوروهای مونتاژی نیز بعضا تا 100 میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.موتمنی با بیان اینکه از این پس باید برای قیمت خودرو در بازار قیمت مصوب شرکت‌ها به علاوه 10 درصد را در نظر داشت، در پاسخ به اینکه واقعا این فرمول برای بازار خودرو عملی خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم که عملا این کار صورت گیرد. ما نمایشگاه‌داران که به صورت قانونی عمل می‌کنیم، باقی افراد که خودرو ثبت‌نام می‌کردند و بدون ضابطه و نظارت با سود 100 درصدی خودرو خود را در بازار می‌فروختند که بسیار هم غلط بوده است؛ اکنون نیز همین 10درصد سود خوبی برایشان است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه خودرو که سیستم ثبت معاملات نمایشگاه‌هاست، از بازارسازی‌ها جلوگیری شده و این دلالی‌ها هم جمع خواهد شد. ضمن اینکه تاکید شده است خرید و فروش خودرو از طریق نمایشگاه‌های معتبر و 10درصد بالغ بر قیمت‌های مصوب کارخانه‌ها صورت گیرد. با راه‌اندازی این سیستم، سایت‌ها و دفاتری که «شیطنت» می‌کردند و موجب التهابات بازار می‌شدند، جمع خواهد شد. زمانی که معاملات از طریق نمایشگاه خودرو که پروانه کسب دارند انجام شود، دیگر کسی نمی‌تواند خارج از قانون عمل کند.

وی تاکید کرد: همراه با افزایش تولید لازم است که عرضه نیز افزایش یابد. با افزایش عرضه که بیشتر از تقاضا شود، قیمت‌ها بسیار پایین‌تر نیز خواهد آمد تا جایی که ممکن است قیمت‌ها در بازار به پایین‌تر از قیمت‌های مصوب شرکت نیز برسد. حباب قیمت‌ها به زودی از بین خواهد رفت. از روز گذشته پس از جلسه ستاد تنظیم بازار 30 میلیون تومان قیمت خودروها به‌طور متوسط پایین آمده است؛ قطعا طی روزهای آینده پایین‌تر نیز خواهد آمد.

یک نمایشگاه‌دار خودرو در مرکز تهران هم در اظهاراتی به ایرنا گفته است که با تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت، افرادی که خودرو احتکار کرده بودند یا نابلدانی که به صورت احساسی اقدام به خرید خودرو کرده بودند، متضرر خواهند شد.

وی افزود: تصویب قوانین و مقررات یاد شده، دیر انجام شد و باید زمانی که اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها در حد یکی، دو میلیون تومان بود، این اقدام انجام می‌شد. این فعال بازار خودرو ادامه داد: در دو سال گذشته با آشفته بازاری مواجه بودیم که هر کس به دلخواه خود بر خودرو قیمت‌گذاری می‌کرد و نظارتی هم وجود نداشت. وی خاطرنشان کرد: ‌امروز دیگر صحبتی از قیمت وجود ندارد، زیرا قیمت کارخانه‌ای خودروها مشخص شده و حداکثر 10 درصد بالای قیمت مصوب در بازار به فروش خواهد رسید.

این نمایشگاه‌دار اضافه کرد: در بازار پس از عید شیطنت و دروغ حکمرانی می‌کرد و کاسبی در کار نبود. افراد به دروغ دم از انجام معاملات با قیمت‌های آنچنانی می‌زدند، در حالی که همه‌چیز غیرواقعی و قیمت‌ها روی کاغذ بود؛ اما همین مسائل بر آشفته بازار دامن می‌زد. از این رو، فعالان بازار پیش بینی می‌کنند، قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان کاهشی باشد. در این وضعیت نهادهای نظارتی باید علاوه بر کنترل بازار خودروهای داخلی به فکر کنترل بازار خودروهای خارجی نیز باشند تا حباب این قیمت‌ها نیز هرچه زودتر از بین برود.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها