طالبان آماده «حمله متقابل» است

گروه شبه نظامی طالبان امروز چهارشنبه هشدار داد آماده حمله متقابل است. به دنبال حملات مرگبار سه شنبه در کابل و ننگرهار نیروهای امنیتی افغان به از سرگیری حملات خودشان ملزم شدند و این امر روند صلح شکننده را بیش از پیش در خطر قرار می‌دهد.

طالبان آماده «حمله متقابل» است
کد خبر: 404729
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۳:۵۶:۴۰

اعتمادآنلاین| حمله روز سه شنبه به بیمارستانی در کابل که جان دست کم 14 تن از جمله نوزادان و پرستاران را گرفت، با انفجاری انتحاری در مراسم تدفینی در ولایت ننگرهار ادامه یافت که 24 کشته بر جای گذاشت.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم طالبان و هم داعش را مقصر این حملات دانست و به نیروهای افغان دستور داد با به «موضع تهاجمی بازگشته و عملیات‌ها علیه دشمن را دوباره آغاز کنند.»

اما گروه طالبان که هرگونه مداخله در حملات روز سه شنبه را تکذیب می‌کند، هشدار داد که آمادگی کامل دارد که هر نوع حمله نیروهای افغان را پاسخ بدهد. طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: از این پس مسوولیت تشدید بیشتر خشونت و تبعات آن صرفا بر عهده دولت کابل است.

این رویکردهای تقابلی، سرنوشت روند صلحی که امیدهایی به آن وجود داشت، بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد، آن هم در شرایطی که افغانستان درگیر یک بحران در سلامت عمومی است. طالبان از زمان امضای توافق در فوریه، عمدتا حملات مهم و بزرگی در کابل و دیگر شهرها نداشته است. با این حال حملات آن به نیروهای امنیتی افغان در چندین ولایت صورت گرفته است.

آن ها مدعی هستند که داعش و عناصر یگان‌های اطلاعاتی دولت افغانستان پشت این حملات جدید هستند. گروه داعش گرچه مسوولیت حمله ننگرهار را پذیرفته است اما درباره حمله به بیمارستان کابل سکوت کرده است.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طرفین را به سوی همکاری برای تحقق صلح سوق می‌دهد. او در پیامی توییتری نوشت: ناکامی در این راه، افغانستان را در برابر تروریسم آسیب پذیر می‌کند و بی ثباتی و دشواری اقتصادی به همراه دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها