کد خبر: 404793
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| گذرنامه مصونیت کووید-19 چیست؟

گذرنامه مصونیت کووید-19 مدرکی است که مشخص می‌کند فرد در برابر کووید-19 مصون است؛ اما صحت این گذرنامه تا چه حد قابل اطمینان است؟ آیا کسانی که یک بار به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند دیگر دچار آن نخواهند شد؟

ویروس کرونا| گذرنامه مصونیت کووید-19 چیست؟
کد خبر: 404793
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا و شیوع آن در جهان دولت‌ها را به این فکر وا داشته افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و اکنون بهبود یافته‌اند چطور می‌توانند دوباره به سر کار خود برگردند. این افراد با گرفتن گذرنامه مصونیت ویروس کرونا می‌توانند اثبات کنند که کاملاً بهبود پیدا کرده‌اند.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد، ساخت واکسن احتمالی بیماری کووید-19 زیاد دور نیست، اما دولت‌های سراسر دنیا به دنبال راه‌هایی هستند تا روش‌های محدودکننده اجتماع را کنار بگذارند. فشارهای اقتصادی نیز در سراسر جهان احساس می‌شود. یکی از راه‌‌حل‌های ممکن برای پایان دادن به این اوضاع که در کشورهایی مانند ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان و آلمان اعمال شده ارائه گذرنامه مصونیت است.

ارائه این مدارک فیزیکی یا دیجیتالی روشی است برای تایید افرادی که به ویروس مبتلا شده‌اند و ظاهراً دیگر از آن مصون هستند و افرادی را در بر می‌گیرد که آنتی‌بادی قابل ردیابی به SARS-CoV دارند. گذرنامه مصونیت باعث می‌شود که صاحبان این مدارک از محدودیت‌های فیزیکی معاف شوند و به آنها اجازه داده می‌شود به مدرسه، محل کار و انجام امور روزمره خود برگردند.

نظر سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر دستورالعمل‌هایی برای فاز بعدی منتشر کرده است که دربرگیرنده تغییراتی در بهداشت عمومی و اعمال اجتماعی خواهد بود. همچنین در این دستورالعمل گذرنامه مصونیت نیز ذکر شده است. سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که هیچ شواهد مستدلی در دست نیست که نشان دهد افرادی که از این ویروس بهبود می‌یابند از ابتلای مجدد به کرونا محافظت می‌شوند و دیگر بیمار نمی‌شوند.

بسیاری از کشورها مشغول آزمایش آنتی‌بادی‌ها هستند، اما اکثر آزمایش‌ها به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که مشخص شود آیا انسان از ابتلای ثانویه به ویروس مصون است یا خیر. مسئولان سازمان بهداشت جهانی در این برهه گمان می‌کنند شواهدی وجود ندارد که تاثیر این آنتی‌بادی‌ها را نشان دهد. دقت گذرنامه‌های مصونیت را نمی‌توان تضمین کرد. ممکن است افرادی که معتقدند از ابتلای دوباره به کووید-19 مصون‌اند اقدامات ایمنی بهداشت عمومی را نادیده بگیرند و زنجیره انتقال بیماری را گسترش دهند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی ابراز نگرانی کرد، این گذرنامه‌ها برای افرادی که می‌توانند در برخی فعالیت‌ها مانند رویدادهای اجتماعی، کار و مسافرت شرکت کنند محدودیت‌های ساختگی اعمال کند. این مساله به ویژه برای کسانی که نمی‌توانند در خانه بمانند و کار نکنند مضر خواهد بود.

تست FDA

تست آنتی بادی

تست‌های کرونای بسیاری در بازار پیدا شده‌اند ولی همه آنها دقیق نیستند. سازمان غذا و دارو در اواسط ماه آوریل اعلام کرد که برای ارزیابی کیفیت همه این تست‌ها با موسسه ملی بهداشت همکاری می‌کند. شرکت Cellex که یکی از این تست‌ها را تولید کرده ادعا می‌کند دقیق است و سازمان غذا و دارو هم آن را تایید کرده است، اما برخی منتقدان هنوز راجع به صحت این تست شک دارند.

نظر کارشناسان

ویروس کرونا

Scientficamerican مطلبی منتشر کرد که در آن درباره موارد احتیاطی گذرنامه‌های مصونیت توصیه‌هایی می‌کند. نویسندگان این مطلب پیشنهاد دادند که تست جمعیت تصادفی برای تخمین شدت شیوع ویروس انجام شود. در این مقاله همچنین بر اهمیت آزمایش افرادی که بیمار هستند و افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند تاکید می‌شود. اگرچه آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند پاسخ‌هایی به دست دهد، اما در حالت فعلی راه‌حلی پیشنهاد نمی‌کند. بنابراین نویسندگان این نظریه را تصدیق کرده‌اند که آزمایش آنتی‌بادی مثبت به معنای صحت مصونیت از کووید-19 نیست. به نظر آنها انجام این کار از نظر پزشکی اشتباه است و همچنین می‌تواند دنیای کاملاً جدیدی به روی موضوعات مربوط به آزادی‌ مدنی باز کند.

نویسندگان خط مشی گذرنامه ایمنی را «کوتاه‌بینانه» خواندند و خواستار تلاش جهت‌گیری دوباره برای آزمایش عفونت فعال، ردیابی مخاطب، فاصله جسمی، آزمایش «داروهای 6000 به علاوه مصوب برای استفاده انسان» و به دست آوردن منابع مورد نیاز مانند دستگاه‌های تهویه مطبوع، ماسک و تجهیزات حفاظتی شخصی شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها