اولویت‌های مجلس یازدهم در دوران پساکرونا چیست؟

منتخب مجلس یازدهم گفت: همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات میعشتی و اقتصادی مردم در دوران پساکرونا در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد.

اولویت‌های مجلس یازدهم در دوران پساکرونا چیست؟
کد خبر: 405052
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۱۵:۳۸:۰۲

اعتمادآنلاین| محمدرضا میرتاج الدینی، منتخب مجلس یازدهم درباره اولویت های مجلس آینده بیان کرد: به همراه جمعی از دوستان و با نگاه راهبردی به دوره چهار ساله مجلس شورای اسلامی، اولویت‌های کنونی جامعه را شناسایی کرده‌ایم که این اولویت ها را در مجلس دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها، مساله معیشت مردم است، تصریح کرد: شیوع کرونا برای مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی در دوران پساکرونا ایجاد کرده و بیکاری را گسترش داده که برای اینها باید فکرهای ریشه‌ای و اساسی شود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در دولت دهم گفت: همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات میعشتی و اقتصادی مردم در دوران پساکرونا در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مساله تولید و جهش آن که شعار سال هم هست، در اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود، تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید باید چند موضوع را مدنظر قرار دهیم که اولین آنها ترسیم وضعیت موجود و نقشه راه رسیدن به جهش تولید در شرایط فعلی کشور است.

وی گفت: لازم است با بررسی داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسیر رسیدن به جهش تولید را ترسیم و موانع راه را شناسایی کنیم تا هر جا که نیازمند اصلاح قوانین هستیم، اصلاحات لازم انجام شود.

عضو هیات رییسه مجلس هشتم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به جهش تولید، آنجا که قوانین خوب هستند ولی دستگاه‌های اجرایی و دولتمردان در اجرای قوانین غفلت دارند، نظارت موثر مجلس را احیا می‌کنیم و تذکر خواهیم داد.

میرتاج‌الدینی خواستار برداشتن موانع کسب و کار شد و به ویژه موانع داخلی جهش تولید اشاره کرد و گفت: رقابت نابرابر بین بخش خصوصی واقعی و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به بانک‌ها یا بنگاه‌های دولتی اغلب به خاطر دسترسی بانک‌ها و بخش دولتی به منابع، به ضرر بخش خصوصی تمام شده و این بخش متضرر و یا ورشکسته می‌شود.

وی تصریح کرد: باید مسیر را در جهت حمایت از بخش خصوصی ترسیم کنیم تا این بخش مولد بتواند در عرصه تولید قدم بردارد.

عضو هیئت رییسه فراکسیون اصولگرایان در مجلس هفتم و هشتم به نقش بارز شرکت‌های دانش‌بنیان در جهش تولید اشاره کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ما را در رسیدن به شعار راهبردی سال یعنی جهش تولید کمک می‌کند و موانع فعالیت این شرکت‌ها باید برداشته شود.

میرتاج‌الدینی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: دولت باید مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کند و خودتحریمی‌هایی که در داخل کشور در راه تولید و سرمایه‌گزاری مولد وجود دارد برداشته شود.

وی به مشکلات گمرکی و تعزیراتی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: بعضی برخوردهایی که به بهانه‌های مختلف از طریق دستگاه‌های نظارتی اعمال می‌شود مانع حرکت شجاعانه بنگاه‌های تولیدی برای جهش تولید است که باید رفع شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس هفتم به مشکلات به وجود آمده بعد از اصلاح قیمت بنزین اشاره کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا مشکلات به وجود آمده ناشی از ساختار مجلس و نحوه تعامل آن با نهادهای دیگر است یا اینکه به نمایندگان مربوط می‌شود، گفت: ساختار مجلس روشن است و جایگاهش در میان سه قوه هم در قانون اساسی به خوبی تبیین و تعریف شده است.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مهم این است که صاحبان کرسی نمایندگی به وظیفه خودشان عمل کنند و گرنه ساختار درست است، اضافه کرد: مجلس با همین ساختار در حوزه قانون‌گذاری و در حوزه نظارت در راس امور است، منتها این نمایندگان هستند که مجلس را از راس امور بودن پایین می‌آورند.

وی اضافه کرد: ما دیدیم که در مورد بنزین تصمیمی گرفته شد که مجلس از آن بی‌خبر بود زیرا اختیارات در قیمت‌گذاری بنزین را جلوتر به دولت داده بود.

منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم تصریح کرد: اینجا هم رییس مجلس کوتاهی داشته و هم نمایندگان مجلس دهم؛ یعنی ساختار و کرسی‌ها ایراد نداشتند بلکه صاحبان کرسی‌ها در غفلت بودند و پویا و آنلاین نبودند که بتوانند جلوی این موضوع را بگیرند بنابراین اگر ما به همان وظایف قانونی خودمان در مجلس عمل کنیم، یک مجلس پویا، پرنشاط، آنلاین و فعال خواهیم داشت.

نامزد نایب رییسی مجلس هستم

میرتاج‌الدینی در پاسخ به سئوالی درباره این موضوع که آیا خود وی هم نامزد هیات رییسه مجلس است، نیز گفت: عده‌ای از دوستان ما را برای نایب‌رییسی مجلس یازدهم پیشنهاد داده‌اند.

وی در خصوص ترکیب احتمالی هیات رییسه و همچنین ریاست مجلس یازدهم نیز، قضاوت را زود دانست و افزود: هنوز زود است در این باره صحبت کنیم و دو، سه هفته آینده ترکیب هیات رییسه روشن خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها