غلامحیدر بای‌سلامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصلاح‌طلبان| نظارت استصوابی نماد مبارزه با اصلاح‌طلبی است

غلامحیدر بای‌سلامی گفت: آنهایی که دنبال قدرت بدون مسئولیت هستند برای اصلاح‌طلبان مانع‌تراشی می‌کنند.

اصلاح‌طلبان| نظارت استصوابی نماد مبارزه با اصلاح‌طلبی است
کد خبر: 405076
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اصلاح‌طلبان در جستجوی راهی تازه برای حضور در عرصه سیاسی کشور هستند. هر چند که پیدا می‌شوند کسانی در بین اصلاح‌طلبان که راه‌های قبلا آزموده شده را چندان نمی‌پسندند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از اصلاح‌طلبان خواستار تعریف دوباره اصلا‌طلبی با ساز و کارهای تازه هستند. اما این مسیر قطعا احتیاج به زمینه‌هایی دارد که اصلاح‌طلبان بتوانند رویکرد متفاوتی از خود نشان دهند.

غلامحیدر بای‌سلامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اصلاح‌طلبی فرایندی جامع و پایدار برای اعمال تغییرهای لازم در جامعه به سمت پیشرفت و توسعه در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. در واقع حرکت جریان اصلاحات هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد و اصلاح‌طلبان بر اساس وظیفه، تجربه و اطلاعاتی که از اوضاع و احوال‌ نظام اجتماعی در ابعاد چهارگانه دارند،‌ مطالبی را عنوان و منتشر می‌کنند.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت‌: همچنین هر یک از احزاب و گروه‌هایی که در فرایند اصلاحات فعالیت می‌کنند‌ بر حسب تجارب شخصیت‌هایی که در این گروه‌ها حضور دارند تفسیر خاصی درباره برخی از مولفه‌های اصلاح‌طلبی دارند. البته چارچوب اصلاحات مشخص است و مهم‌ترین شاخصه‌ها‌یش دفاع از آزادی بیان، رواج دموکراسی و اسلام‌مداری است که در طول این سال‌ها و به ویژه از دوم خرداد سال 1376 به بعد، به رشد و کمالی قابل‌ توجه رسید.

او تصریح کرد:‌ مهم این است که اصلاح‌طلبان باید مفاهیم اصلی اصلاح‌خواهی را به صورت واقعی و متناسب با اتفاقاتی که در جامعه پیش می‌آید توسعه بدهند‌. با این توضیح که توسعه‌‌ی مفهوم یکی از وظیفه‌های اصلی اندیشمندان و فعالان عرصه اصلاح‌طلبی است؛ یعنی اصلاح‌طلبی فقط به تغییرات سیاسی و فرهنگی‌ فوری محدود نمی‌شود. اصلاحات جریانی پایدار و ماندگار است که به مقابله محافظه‌کاری،‌ استبداد و جریان‌هایی که حق مردم را نادیده می‌گیرند‌ می‌پردازد.

بای‌سلامی ادامه داد:‌ اصلاح‌طلبی ریشه در مبانی‌ دینداری و مسلمانی مردم دارد که در مباحث ملی و اجتماعی و خصوصاً در جامعه مدرن قبل از مشروطیت آغاز شده است. انسان‌های آزاده و ارزشمند بسیاری به اندازه تجربه، شخصیت،‌ تحصیلات و امکاناتی که دارند به تبیین اصلاح‌خواهی پرداخته‌اند و این جریان همچنان برقرار است. البته آنچه مشخص است‌ تغییر در جامعه بر اساس تحولات ملی و بین‌المللی و مقتضیات علمی و تکنولوژی جهان است که ضرورت این موضوع، اساس جریان اصلاح‌طلبی را شکل می‌دهد.

‌این جامعه‌شناس توضیح داد: آنچه مسلم است، آنهایی که دنبال قدرت بدون مسئولیت هستند برای اصلاح‌طلبان مانع‌تراشی می‌کنند به طوری که می‌توان گفت، مهم‌ترین مشکل تغییر شرایط برای رسیدن به پیشرفت و توسعه،‌ قدرت‌هایی هستند که مسئولیت ندارند. همچنین نیروهای اجتماعی‌ای با سوءاستفاده از مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی جلوی اصلاح‌ امور را می‌گیرند؛ از آن جمله می‌توان به پدیده نظارت استصوابی اشاره کرد که فرصت انتخابات آزاد را از مردم سلب کرده است. در واقع نظارت استصوابی نماد مبارزه با اصلاح‌طلبی است.

غلامحیدر بای‌سلامی در پایان سخنانش گفت:‌ اگر این روزها اقتصاد به سمت ورشکستی می‌رود،‌ اگر دچار مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعددی هستیم و در نهایت اگر اعتماد عمومی خدشه‌ای جدی برداشته است، به این دلیل است که گروهی اصلاحات را برنمی‌تابند و اصلاح‌طلبان را مانعی برای تحقق اهداف‌شان می‌پندارند.

چکیده گفت‌وگو با غلامحیدر بای‌سلامی

- حرکت جریان اصلاحات هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد.

- اصلاح‌طلبی فقط به تغییرات سیاسی و فرهنگی‌ فوری محدود نمی‌شود.

- اصلاح‌طلبی ریشه در مبانی‌ دینداری و مسلمانی مردم دارد.

- اصلاحات جریانی پایدار و ماندگار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها