کد خبر: 405118
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۹:۲۱:۰۰
| |

نتیجه نظرسنجی اصولگرایان برای انتخاب رییس مجلس یازدهم چه بود؟

نظرسنجی اصولگرایان از روز چهارشنبه و پس از انتخاب کمیته هفت‌نفره آغاز شده و امروز، شنبه درحالی به پایان می‌رسد که نه سیدنظام‌الدین موسوی، محمدمهدی زاهدی، نصرالله پژمانفر و سایر اعضای این کمیته تصمیمی برای اعلام علنی و رسمی نتیجه ماخوذه دارند و نه نیکزاد، حاجی‌بابایی، حسینی و میرسلیم.

نتیجه نظرسنجی اصولگرایان برای انتخاب رییس مجلس یازدهم چه بود؟
کد خبر: 405118
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| غروب آخرین روز نام‌نویسی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که محمدباقر قالیباف از مسیری ویژه وارد وزارت کشور شد، شاید تصورش را هم نمی‌کرد در آستانه تشکیل پارلمانی تمام‌اصولگرا، با چنان مشکلات و معضلاتی مواجه شود که او را در آستانه نخستین شکست پارلمانی و البته چهارمین شکست در مسیر تصاحب کرسی یکی از دو نهاد انتخابی جمهوری اسلامی قرار دهد اما ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به کار شدند تا اصولگرایان سنتی با اعضای جبهه پایداری و البته یاران محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران همراه و همگام شوند و اجازه قدرت‌نمایی را از شهردار اسبق تهران و اعوان و انصار درون و برون‌ پارلمانی‌اش سلب کنند.

این همراهی و همگامی که یاران شهردار اسبق تهران از آن به عنوان «ائتلاف هر کی به جز قالیباف» نام بردند، چهارشنبه هفته گذشته با اعلام خبر تشکیل کارگروهی هفت‌نفره عیان شد. کارگروهی که با توجه به حضور چهره‌هایی چون محمدمهدی زاهدی، نصرالله پژمانفر، سید نظام‌الدین موسوی، علی کریمی‌فیروز‌جایی منتخب بابل، محمود عباس‌زاده‌مشکینی منتخب مشکین‌شهر و علی‌اصغر عنابستانی منتخب سبز‌وار قطعا رای و نظرش به قالیباف و ریاست او بر پارلمان نزدیک نبود و شاید از همین‌رو شهردار اسبق تهران به‌رغم توافقات اولیه و حضور در نشست موسوم به وفاق، حاضر به پذیرش این سازوکار نشد و تنها علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، سیدمصطفی میرسلیم و شمس‌الدین حسینی پذیرفتند به آن پایبند باشند و به تصمیم اعضای کارگروه هفت‌نفره وفادار بمانند.

قول شفاهی

آنچه این میان حایز اهمیت است، تلاش اصولگرایان برای پنهان نگه داشتن جزییات تصمیمات و البته سازوکار تصمیم‌گیری از پایگاه رای خود است، تلاشی که درست مقابل وعده‌ها و اصرار آنان برای شفافیت رای و نظر نمایندگان قرار دارد. با این حال آنچه تاکنون گفته شده، این است که این کمیته هفت‌نفره مسوولیت تصمیم‌گیری برای 4 کاندیدای کرسی ریاست مجلس را عهده‌دار شده و نیکزاد، حاجی‌بابایی، میرسلیم و حسینی پذیرفته‌اند که نظر این کمیته هرچه بود، بی‌کم و کاست حاکم شود و سایر افراد و حامیان‌شان بدون ان‌قلت از فرد پیروز حمایت کنند. در همین راستا نتایج پیگیری‌هاحاکی از آن است که میان این 4 مدعی کرسی ریاست مجلس، سند مکتوبی به امضا نرسیده تا بتوان از آن به عنوان میثاق‌نامه یا مواردی از این دست نام برد، بلکه در آخرین نشست برگزار شده میان نیکزاد، حاجی‌بابایی، حسینی و میرسلیم که هفته گذشته برگزار شد، این قول و قرار به‌طور شفاهی مطرح شده و آنها هم پذیرفته‌اند که تصمیم هر چه بود، به آن تن دهند و فردا روز نظیر آنچه از اعضای فراکسیون مستقلین مجلس دهم در خاطره سیاسی‌مان بجا مانده، قول و قرارهای‌شان را پشت درهای پارلمان جا نگذارند.

سازوکار یک تصمیم

بدین‌ترتیب و با اتکا به مطالب یاد شده اما پرسش اصلی این است که کارگروه هفت‌نفره مدنظر اصولگرایان راه‌یافته به پارلمان، چطور قصد بررسی صلاحیت و برنامه‌های کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم و انتخاب یک تن از میان آنان را دارد. اولین راهکار یا مدل تصمیم‌گیری شاید همان بررسی برنامه‌ها به شکل و شیوه شورای نگهبان باشد؛ بدین معنا که این 7 نفر پشت درهای بسته، صلاحیت افراد را بررسی و بر اساس شناخت و نظر خود، اقدام به تصمیم‌گیری کنند ولی باتوجه به اعتراضات اخیرِ یاران قالیباف به تشکیل این کارگروه هفت‌نفره، پذیرش این مهم از سوی منتخبان مجلس آینده امری است دور از ذهن. از این‌رو اصولگرایان چاره‌ای نداشتند، مگر ابداع راهکاری متفاوت که در نتیجه آن، نه خدشه‌ای به تصمیم‌های پیشین‌شان وارد شود و نه فریاد اعتراض تازه‌منتخبان و بدنه این جریان سیاسی در رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی بلند شده و به اختلافات اصولگرایان دامن بزند.

راهکار انتخاب شده توسط اصولگرایان ساده و در عین حال، براساس اظهارات 3 نفر از منتخبان یازدهمین دوره پارلمان، «کارآمد» است. یکی از منتخبان تهران برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط گفته که بر اساس تصمیمات اخیر، 7 عضو کارگروه یا همان کمیته هفت‌نفره اصولگرایان که عمده آنان را اعضای جبهه پایداری و چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهوری سابق ایران تشکیل می‌دهند، «به‌جای اتکا به نظرات شخصی و تمایلات سیاسی و جناحی خود» موظفند به «سراغ سایر منتخبان رفته» و «با همراهی و مشورت» آنان نسبت به «انتخاب یک نفر» از میان نیکزاد، حاجی‌بابایی، میرسلیم و حسینی اقدام کنند. همزمان یکی دیگر از منتخبان حضور در مجلس که نزدیکی‌های غیرقابل انکاری به جبهه پایداری دارد همچنین به «اعتماد» گفت که «این سازوکار از روز چهارشنبه آغاز شده است.»

مرحله اول؛ نظرسنجی تلفنی

این میان اخبار و پیگیری‌های روزنامه «اعتماد» حاکی از آن است که راهکار «کارآمد» اصولگرایان و کمیته هفت‌نفره، تقسیم حوزه‌های انتخابیه میان این افراد و برقراری ارتباط با منتخبان است؛ به عنوان مثال چهره‌ای چون نصرالله پژمانفر، باتوجه به انتخابش از حوزه انتخابیه مشهد، همراهی‌اش با جبهه پایداری و البته مقبولیتش میان روحانیون و منتخبان استان‌های مذهبی، علاوه بر منتخبان حوزه انتخابیه خود، با منتخبان حوزه‌هایی چون قم و برخی دیگر از استان‌ها که اسامی دقیق آنها اعلام نشده، تماس گرفته و نظر آنان را درباره نیکزاد، حاجی‌بابایی، میرسلیم و حسینی جویا می‌شوند. با این حساب پرسش اعضای این کمیته هفت‌نفره از منتخبان ساده است؛ «کدام یک از این 4 نفر برای ریاست مجلس مناسب‌تر است؟» و هریک از منتخبان با پاسخ‌های خود در این نظرسنجی شرکت کرده و موجبات خروج اصولگرایان از بن‌بست تصمیم‌گیری برای ریاست پارلمان آینده را فراهم می‌کنند.

این میان به منتخبان گوشزد می‌شود که «این تصمیم نهایی نیست» و آنان صرفا از بین این 4 نفر یکی را انتخاب می‌کنند تا گزینه برتر به عنوان کاندیدای پیروز در مرحله نخست به مرحله دوم رقابت راه پیدا کند. ذکر این نکته به منتخبان یازدهمین دوره مجلس از آن جهت حایز اهمیت است که آنان را برای شرکت در این نظرسنجی قانع می‌کند؛ چراکه احتمالا رای و نظر تعدادی از منتخبان که تعدادشان هم کم نخواهد بود، ریاست فردی دیگر، یعنی محمدباقر قالیباف بر پارلمان است و با این حساب این گروه از منتخبان طبیعتا در صورت عدم ذکر این نکته، در نظرسنجی شرکت نخواهند کرد و این دقیقا همان عاملی است که می‌تواند نتیجه تلاش‌های اصولگرایان برای دستیابی به وحدت بر سر کرسی ریاست را به چالش بکشد.

مرحله دوم؛ رقابت با قالیباف

فرض اصولگرایان از تهیه این سازوکار شرکت اکثریت منتخبان در آن و انتخاب یک نفر از میان 5 گزینه ریاست مجلس بود که باتوجه به خودداری قالیباف از تن دادن به این سازوکار، تعداد مدعیان ریاست مجلس به 4 گزینه کاهش پیدا کرد اما درنهایت باتوجه به رایزنی‌های صورت گرفته میان اصولگرایان، مقرر شد شانس مجددی به قالیباف داده شود و از این‌رو سازوکار تعبیه شده، دومرحله‌ای شد. بدین‌ترتیب پیروز رقابت نیکزاد، حاجی‌بابایی، میرسلیم و حسینی با حمایت تمام و کمال اصولگرایان سنتی و حزب موتلفه، اعضای جبهه پایداری و یاران محمود احمدی‌نژاد در مجلس به دور دوم راه‌یافته و مقابل محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از خود منتخبان «غول مرحله آخر» قرار خواهد گرفت. این سازوکار عملا به‌معنای «خداحافظی رسمی» خرده‌جریان‌های یاد شده با شهردار اسبق تهران و عدم حمایت از او برای ریاست بر مجلس است، اما این میان قالیباف روی دیدارهای محرمانه خود با منتخبان که به‌صورت روزانه در حال برگزاری است، حساب ویژه‌ای باز کرده و حامیان او هم می‌کوشند با توجه به اسم و رسمش از او چهره‌ای برتر نسبت به سایر رقبایش بسازند.

نتیجه محرمانه می‌ماند!

همان‌طور که گفته شد نظرسنجی اصولگرایان از روز چهارشنبه و پس از انتخاب کمیته هفت‌نفره آغاز شده و امروز، شنبه درحالی به پایان می‌رسد که نه سیدنظام‌الدین موسوی، محمدمهدی زاهدی، نصرالله پژمانفر و سایر اعضای این کمیته تصمیمی برای اعلام علنی و رسمی نتیجه ماخوذه دارند و نه نیکزاد، حاجی‌بابایی، حسینی و میرسلیم. اصولگرایان تصمیم گرفته‌اند نتیجه نظرسنجی تلفنی‌شان در مرحله نخست به‌صورت رسمی رسانه‌ای نشده و صرفا به خود کاندیداها و احتمالا سایر منتخبان اعلام شود تا آنان بهتر بتوانند نسبت به حمایت از فرد پیروز برای مقابله با قالیباف و یارانش آماده شوند. جالب آنکه براساس اخبار و پیگیری‌های «اعتماد»، هنوز تصمیمی درمورد رقابت نهایی میان فرد پیروز در این رقابت با قالیباف اتخاذ نشده و همچنان 2 راهکار و گزینه روی میز اصولگرایان قرار دارد. اول آنکه 2 کاندیدای پیروز در صحن علنی مجلس و در جریان اولین اجلاسیه پارلمان یازدهم به رقابت هم بروند و منتخبان، فرد پیروز را در صحن علنی انتخاب کنند و دوم آن‌که، فراکسیون نیروهای انقلاب با برگزاری دوباره یک نظرسنجی، فرد پیروز را انتخاب کرده و تنها او برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس دست‌کم در سال نخست، کاندیدا شود؛ هرچند کنش و واکنش‌های پرتنش این روزها میان اصولگرایان حاکی از آن است که احتمالا قالیباف و یکی از آن 4 مدعی دیگر کرسی ریاست، جدالی نفس‌گیر را در صحن علنی جدال برگزار خواهند کرد. جدالی که باتوجه به عدم حمایت پایداری‌ها، احمدی‌نژادی‌ها و موتلفه از شهردار اسبق تهران، حتی اگر با پیروزی قالیباف همراه باشد، توفیقی قاطع برای او نخواهد بود و فاصله آرا چنان خواهد بود که فرصت عرض‌اندام را به مخالفان قالیباف خواهد داد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها