یک نماینده مجلس پاسخ داد:

علت شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان چیست؟

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان می گوید: مردم به دلیل دغدغه‌هایی که دارند و چون می‌خواهند کارشان زودتر انجام شود به مکان‌هایی مانند بیمارستان که مراجعه می‌کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع موجب شیوع کرونا می شود.

علت شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان چیست؟
کد خبر: 405140
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۰:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| استان سیستان و بلوچستان از نظر شیوع کرونا وضعیت خوبی ندارد و یک نماینده این استان علت را عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی می داند. یک نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه در استان جمعیت کارگری وجود دارد که در مکان‌های مخصوصی برای کار دور هم بدون رعایت فاصله‌گذاری جمع می‌شوند، شما در چندین نقطه شهر می‌توانید این افراد را مشاهده کنید که خود می‌تواند یکی از محل‌های افزایش شیوع کرونا باشد. از سوی دیگر مردم به دلیل دغدغه‌هایی که دارند و چون می‌خواهند کارشان زودتر انجام شود به مکان‌هایی مانند بیمارستان که مراجعه می‌کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند

علیم یارمحمدی، درباره افزایش شیوع بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد، گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط امنیت غذایی قرار دارند و برای این‌که مایحتاج روزانه‌ فرزندان‌شان را تهیه کنند باید از خانه خارج شوند، همین امر باعث می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی را آن طور که باید رعایت نکنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعداد کودکان کار در استان سیستان و بلوچستان هم بسیار زیاد است، عنوان کرد: متاسفانه در استان جمعیت کارگری وجود دارد که در مکان‌های مخصوصی برای کار دور هم بدون رعایت فاصله‌گذاری جمع می‌شوند، شما در چندین نقطه شهر می‌توانید این افراد را مشاهده کنید که خود می‌تواند یکی از محل‌های افزایش شیوع کرونا باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مردم به دلیل دغدغه‌هایی که دارند و چون می‌خواهند کارشان زودتر انجام شود به مکان‌هایی مانند بیمارستان که مراجعه می‌کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: 30 درصد جمعیت شهر به آب بهداشتی دسترسی ندارند تا پروتکل‌های بهداشتی که به آنها اعلام و ابلاغ می‌شود را رعایت کنند. از طرفی دیگر اطلاع‌رسانی از سوی مساجد صورت می‌گرفت که امروز بسته هستند به همین دلیل عدم اطلاع‌رسانی و نبود امکانات اولیه باعث افزایش شیوع بیماری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم آب شرب را گالنی تهیه می‌کنند کافی است ماشین و مجموعه‌ای که آب را می‌آورد آلوده باشد، گفت: متاسفانه همه چیز دست به دست هم داده است و کاری هم نمی‌شود انجام داد و با وضعیتی که استان دارد دور از پیش‌بینی هم نبود این اتفاقات بیفتد.

یار محمدی افزود: بازارها در جایی مانند شیرآباد و کریم‌آباد قرار دارند و جمعیت در آن‌جا متمرکز می‌شوند ما بارها تذکر دادیم بازارها را گسترش دهند و به نقاط دیگر بروند تا جمعیت کمتر باهم برخورد داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد.

وی تاکید کرد: درخواست دادیم بسته‌های معیشتی در اختیار خانوارها قرار گیرد تا کمتر برای تهیه اقلام ضروری از خانه‌هایشان خارج شوند اما متاسفانه این اتفاقات آن‌طور که باید و شاید نمی‌افتد. حتی خیرین و یا دولت کمتر اقداماتی در این راستا انجام می‌دهند.

وی درباره تجهیزات پزشکی و کادر درمان استان سیستان و بلوچستان گفت: قبلا بارها و بارها در قالب تذکر و سوال به وزیر گفتم سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های تخت بیمارستانی در کشور رده آخر را دارد، از نظر درصد بیسوادی بیشترین بازمانده از تحصیل مربوط به شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان است باید کاری کرد.

نماینده مردم زاهدان افزود: 600 الی 700 هزار واجد شرایط تحصیل در استان داریم که 130 هزار نفرشان بازمانده از تحصیل هستند. خب هنگامی که وضعیت سوادآموزی این‌گونه است نباید انتظار داشت که پروتکل‌ها رعایت شود، مشخص است همه این موارد در کنار هم می‌شود آن چیزی که امروز اتفاق افتاده است.

وی خاطر‌نشان کرد: تنها شانس خوبی که در استان ما وجود دارد این است اکثریت جمعیت‌اش روستایی است و اگر بتوانیم در همان روستا آنها را نگه داریم و بسته‌های غذایی برایشان فراهم کنیم، قطعا رفت و آمدشان به شهر کمتر می‌شود و می‌توانیم از موج مجدد پر خطر جلوگیری کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد اوضاع بدی خواهیم داشت.

یارمحمدی با بیان این‌که مراکز جمعیتی سیستان و بلوچستان 5 الی 6 شهر بیشتر نیستند که باید در این مراکز اطلاع رسانی صورت گیرد تا ما شاهد موجی خطرناک نباشیم، گفت: از استانی که 75 درصدش زیر خط فقر و امنیت غذایی است چه انتظاری می‌توان داشت؟ چه توصیه‌ای می‌توان کرد؟ هر مرحله منتی هم می‌گذارند و می‌گویند ما 35 هزار بسته غذایی دادیم آیا واقعا این کافی است؟

وی ادامه داد: امروز از جمعیت 100 هزار نفری زاهدان 30 درصدشان فاقد شناسنامه هستند افرادی که به قول عزیزان امنیتی و اطلاعاتی ما اتباع بیگانه است، کسانی که 50 سال است به ایران آمده‌اند اما هنوز شناسنامه ندارند و جایی تحت حمایت قرار نگرفته‌اند؛ امروز باتوجه به شرایط به این اشخاص باید رسید در غیر اینصورت موج کرونا در سیستان و بلوچستان خطرناک خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها