«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| شناسایی چهره افراد با ماسک ممکن می‌شود؟

زدن ماسک یکی از مواردی است که در هنگام شیوع کووید-19 افزایش پیدا کرده و مردم زیادی برای جلوگیری از گسترش بیماری ماسک می‌زنند، اما این کار مشکلاتی را برای کسانی که می‌خواهند چهره افراد را شناسایی کنند به وجود آورده است. شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال راهی برای تشخیص چهره افراد با ماسک هستند.

ویروس کرونا| شناسایی چهره افراد با ماسک ممکن می‌شود؟
کد خبر: 405281
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا‌ باعث شده که افراد زیادی از ماسک بر چهره خود استفاده کنند. زدن ماسک در دوران بروز ویروس کرونا مشکلاتی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به وجود آورده، اما نمی‌توانند به کارکنان یا افراد دیگری که به شرکت‌ها رفت‌وآمد دارند دستور دهند ماسک را کنار بگذارند زیرا این کار ممکن است باعث شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا شود. شرکت‌ها در تلاش‌اند تا در ایام شیوع ویروس کرونا افراد را تنها بر اساس چشم‌ها و گونه‌هایشان شناسایی کنند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که در این برهه زمانی، ماسک به بخشی از زندگی عادی تبدیل شده است. این ماسک‌ها در بسیاری از مناطق و برای برخی از افراد نشانگر پیروی از مد است، اما گذاشتن ماسک برای فناوری تشخیص چهره یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه کرده که پوشاندن صورت برای مبارزه با شیوع کووید-19 انجام شود. این بیماری موجب کشته شدن بیش از 310 هزار نفر در سراسر جهان شده است و در بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا گذاشتن ماسک در مکان‌های مختلف اجباری شده است. وقتی می‌خواهید از قابلیت تشخیص چهره در گوشی‌های آندروید یا آیفون استفاده کنید، می‌بینید که با ماسک چهره شما را تشخیص داده نمی‌شود.

ماسک

قبل از گسترش این ویروس، شرکت‌های ارائه‌دهنده تشخیص چهره انتظار داشتند فناوری خود را در همه جا نصب کنند: در فرودگاه‌ها، کازینوها، رستوران‌ها و همچنین مدارس، اما این ماسک‌ها اوضاع را تغییر داده است. با وجود این، صاحبان صنعت این اوضاع را چون دست‌اندازی در جاده تلقی می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که فناوری آنها تحت تأثیر ماسک قرار نگرفته و هوش مصنوعی حتی اگر نیمی از صورت پوشانده شود هنوز هم می‌تواند چهره افراد را با دقت بالایی تشخیص داده و شناسایی کند.

برنامه بتا برای آخرین نسخه iOS نشان داد که این غول فناوری در حال به روزرسانی Face ID خود است تا افرادی را که ماسک گذاشته‌اند شناسایی کند. گوگل درباره اینکه آیا برای آندروید نیز این امکان فراهم می‌شود یا خیر پاسخی نداد.

تشخیص چهره

کارشناسان تشخیص چهره درباره ادعایی مبنی بر نبود فناوری تشخیص چهره با ماسک شک و تردید دارند. از این گذشته تکنولوژی تشخیص چهره حتی بدون ماسک هم ممکن است به مشکل بیفتد. مطالعات نشان داده که اکثر الگوریتم‌های تشخیص چهره با ضریب 10 تا 100 برابر در تشخیص رنگین‌پوستان دچار اشکال شده‌اند.

به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر، این الگوریتم‌ها را نمی توان به طور صحیح با ماسک توسط «انستیتوی ملی استاندارد و فناوری آمریکا» یا «NIST» آزمایش کرد. بسیاری از این شرکت‌ها اعتبار زیادی در تشخیص میزان دقت چهره دارند.

با وجود این، تشخیص چهره به عنوان راه‌حلی برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید-19 ارائه شده است. این مساله بدون هیچ اثباتی بیان شده و نمی‌توان گفت که گذاشتن ماسک کاملاً از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

ایوان سلینجر، استاد فلسفه در موسسه فناوری روچستر، در بیانیه‌ای گفت: «این راه‌حل‌ها بخشی از تلاش‌هایی است که برای تبدیل زیرساخت‌های پاسخ به محرک‌های کووید-19 طراحی شده است.»

آیا شناسایی چهره با ماسک امکان‌پذیر است؟

تشخیص چهره

ماسک مدت‌ها روشی برای جلوگیری از تشخیص چهره بوده است. معترضان در هنگ‌کنگ ماسک می‌زدند تا دولت نتواند آنها را تشخیص داده و مورد ضرب‌وشتم قرار دهد که همین امر موجب ممنوعیت استفاده از ماسک در هنگ‌کنگ شد.

اریک هس، مدیر ارشد مدیریت محصول برای تشخیص چهره در شرکت SAFR، گفت: «بیشترین میزان داده‌های بیومتریک که برای تشخیص چهره به کار می‌رود در قسمت مرکزی صورت، دقیقاً بالای خط ابرو تا بالای چانه، قرار دارد. وقتی ماسک را روی صورت می‌گذاریم، دسترسی به تعداد قابل توجهی از نقاط داده را که به ما کمک می‌کند یک شخص را از دیگری متمایز کنیم مسدود می کنیم.»

با وجود ماسک صورت که امروزه در جهان رایج شده است، چندین شرکت تشخیص چهره گفته‌اند که فناوری آنها هنوز هم قادر است افراد را شناسایی کند. شرکت انگلیسی Facewatch اعلام کرد در حال ارائه الگوریتمی است که می‌تواند بر اساس چشم و ابروی یک فرد، او را تشخیص داده و شناسایی کند. این شرکت فناوری خود را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی ارائه می‌دهد و می‌گوید این پیشرفت فراتر از ماسک و سایر پوشش‌ها مانند حجاب مذهبی و نقاب است که برخی از زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند.

سخنگوی شرکت Facewatch، استوارت گرینفیلد، گفت: «پیش از این در تلاش بودند تا افرادی را که کلاه و عینک دارند شناسایی کنند. مشتریان این محصول بیشتر فروشگاه‌های خرده‌فروشی بودند تا کارکنان را تحت نظر داشته باشند و تا زمانی که این بیماری همه‌گیر آغاز نشده بود به فکر تشخیص چهره با ماسک نبوده‌اند.

گرینفیلد گفت: «اگر دولت بر استفاده از ماسک اصرار کند، کل بخش‌های صنعتی باید خیلی سریع واکنش نشان دهند.» او افزود، الگوریتم جدید Facewatch قادر به شناسایی افراد خواهد بود، زیرا چشم و ابروهای آنها نقاط ثابتی روی صورت هستند و به مرور زمان تغییر نمی‌کنند.

ماسک

شرکت Facewatch انتظار دارد که استفاده همگانی از ماسک عوارضی نیز داشته باشد. الگوریتم‌های آنها به طور معمول فرد را در نیم ثانیه شناسایی می‌کند. گرینفیلد گفت که به دلیل استفاده از ماسک ممکن است این زمان طولانی‌تر شود، اما کمپانی اعلام کرده تمام تلاش خود را می‌کند تا الگوریتم جدید کارآمد شود. گرینفیلد گفت: «همه مشغول کار هستیم تا برای ارائه محصولات به بازار آماده باشیم. آینده ما به داشتن محصولی وابسته است که دقیق کار کند.»

شرکت SAFR که فناوری خود را برای استفاده در مدارس ارتقا می‌بخشد نیز می‌گوید که ابزارهای آنها قادرند ماسک را کنترل کنند. این شرکت اعلام کرد: «امروزه الگوریتم‌های ما با تصاویر افراد با ماسک طراحی می‌شوند. تا همین اواخر زدن ماسک خیلی در جامعه رواج نداشت. به همین خاطر شناسایی چهره افراد با ماسک در الگوریتم‌ها وجود نداشت.»

شرکت SAFR برای طراحی الگوریتم خود به انبوهی از عکس‌های افرادی که ماسک دارند تکیه کرده است. هس گفت که این کمپانی در حال طراحی الگوریتم خود بر مجموعه متنوعی از تصاویر است تا تفاوت‌های جنسیتی، نژادی و سن را تشخیص دهد.

او اظهار داشت که میزان دقت این ابزارها در هنگام گذاشتن ماسک 93.5 درصد است، اما این میزان از دقت فقط در شرایط ایده‌آل، مانند زمانی که سوژه‌ها در یک عکس با کیفیت بالا و با نورپردازی مناسب به تصویر کشیده می‌شوند، پدیدار می‌شود.

شک و تردیدها

تشخیص چهره

هنوز مشخص نیست این اظهاراتی که در مورد شناسایی صورت بیان می‌شود چقدر دقیق هستند و مدتی طول خواهد کشید تا پاسخ‌های قطعی دریافت کنیم. NIST در اول ماه مه اعلام کرد که با افزودن ماسک دیجیتالی به پایگاه داده‌های خود از عکس‌های موجود، آزمایش‌های لازم را برای تشخیص دقت شناسایی چهره از افرادی که ماسک دارند انجام می‌دهد. اما آزمایشگاه به دلیل شیوع این بیماری همه‌گیر بسته است و هیچ نشانی از زمان فعالیت دوباره آن در دست نیست.

Facewatch و SAFR اعلام کردند قصد دارند در صورت امکان الگوریتم‌های مذکور را به NIST ارسال کنند. بدون آزمایش نمی‌توان هیچ راهی برای مقایسه با سایر شرکت‌های تشخیص چهره پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها