کد خبر: 405314
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۰:۱۳
| |

آغاز پوست‌اندازی در جریان اصلاحات؛ گردهمایی سراسری بعد از ماه رمضان

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان در این شرایط باید تغییر رویه بدهند، اگر بر مبنای روش‌ها گذشته وارد انتخابات 1400 شوند، مطئمنا نتیجه ای بهتر از انتخابات مجلس یازدهم برای شان رقم نخواهد خورد.

آغاز پوست‌اندازی در جریان اصلاحات؛ گردهمایی سراسری بعد از ماه رمضان
کد خبر: 405314
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۰:۱۳

اعتمادآنلاین| ا صلاح طلبان پرونده انتخابات مجلس را بستند و حالا دچار اختلاف شدند، برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد معرفی کنند یا خیر. گروهی از چهره های این جریان معتقدند که باید دوره ای از سیاست ورزی کنار کشید و به بدنه اجتماعی نزدیک شد، جمعی نیز بر این باور هستند که نباید میدان را به رقیب داد و کنار کشید.

گروه دوم از هم اکنون روی گزینه های مستعد مشغول بحث و تبادل نظر هستند. برخی گزینه حمایت از محمدجواد ظریف را پیشنهاد می دهند و برخی دیگر محسن هاشمی را مناسب برای ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری می دانند. اما محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نظر دیگری دارد او معتقد است قبل از اتخاذ هر تصمیمی و انتخاب هر گزینه ای باید مانیفست اصلاحات تدوین شود وگرنه اصلاح طلبان با دست خود نیروهای شان را جلوی توپخانه رقیب قرار می داند و می سوزانند.

مشروح گفتگو با محمدرضا خباز را در ادامه بخوانید.

محمدرضا خباز درباره انتخاب اصلاح طلبان میان محمدجواد ظریف و محسن هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: صحبت درباره انتخاب کدام شخصیت و چهره، اینکه شناخته شده باشد یا نباشد و یک مرتبه مطرح شود، خیلی اهمیت ندارد. نخست باید جریان اصلاحات یک تصمیم مهم و راهبردی بگیرد.

وی افزود: حمایت های بی دریغ اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، باعث شد عده ای همه کاسه و کوزه‌های را سر اصلاح طلبان می شکنند. همه ناکامی ها را به پای اصلاح طلبان می نویسند و کامیابی‌ها را به اسم خود و جریان خودشان می‌گذارند بنابراین نوعی بی رغبتی داخل جامعه به وجود آمده است و نمونه اش را در انتخابات مجلس شاهد بودیم که مردم در کل کشور 42 درصد مشارکت کردند.

عضو شورای حزب اعتماد ملی با بیان اینکه 58 درصد مردم امیدی به اصلاح امور از کانال قوه مقننه ندارند، یادآور شد: اصلاح طلبان در این شرایط باید تغییر رویه بدهند، اگر بر مبنای روش‌ها گذشته وارد انتخابات 1400 شوند، مطئمنا نتیجه ای بهتر از انتخابات مجلس یازدهم برای شان رقم نخواهد خورد.

وی ادامه داد: تا فرصت از دست نرفته، اصلاح طلبان بعد از ماه رمضان و رفع ممنوعیت اجتماعات به محوریت رئیس دولت اصلاحات تشکیل دهند و مانیفست خود را تدوین کنند تا یک پوست اندازی اساسی در این جریان سیاسی اتفاق بیفتد. یعنی تجربه گذشته را داشته باشند اما روش گذشته را کنار بگذارند.

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حمایت حزب کارگزاران سازندگی از جراحی پرخونریزی در جریان اصلاحات اظهار کرد: حالا من از واژه «پوست اندازی» استفاده کردم و آنها تعبیر به «جراحی» داشتند، حالا فرقی نمی کند. با روش گذشته به انتخابات ریاست جمهوری ورود کنیم پاسخ نمی گیریم ولی تجربیات گذشته ارزشمند بود آنها را باید روی میز قرار داد و درباره شان بحث کرد.

افزود: بعد از ماه مبارک رمضان که شرایط کرونا برطرف و اجتماعات آزاد شود؛ اصلاح طلبان شخصیت های موثرتر هر استان را به جلسه ای در تهران با محوریت آقای خاتمی رئیس دولت اصلاحات دعوت کنند و در آنجا به فکر تنظیم یک مانیفست باشند. تا ما مانیفست نداشته باشیم خودمان نمی دانیم چه داریم می گوییم، چه برسد به مردم.

خباز تأکید کرد: وقتی اصلاح طلبان مانیفست ارائه بدهند مردم متوجه می شوند اگر این بار رأی بدهند، رأی شان چه خواهد کرد. معتقدم حرف های بی اساس هم نزنند، به قول آقای ناطق، کلیات ابوالبقا هم نگویند چون امکانات کشور بسیار محدود است. باید براساس همین امکانات، در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و سیاست خارجی طرح های عملیاتی ارائه دهند.

وی ادامه داد: پس اصلاح طلبان اول باید ظرف را آماده کنند و بعد دنبال مظروف بروند. یعنی ببینند لباسی که دوختند بر تن چه کسی مناسب خواهد بود. آن وقت روی افراد و گزینه های احتمالی بحث کنند. الان نام هر شخصیتی مطرح شود هیچ اقبال اجتماعی برای او به وجود نخواهد آمد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: وقتی گزینه انتخاب شد او باید متعهد به اجرای این مانیفست باشد نه آنکه وقتی رأی آورد مثل بعضی ها بگوید «مدیون هیچ گروه و حزبی نیستم». معتقدم اگر همه اصلاح طلبان با یک برنامه مشخص و مدون وارد صحنه رقابت شوند، نامزد آنها خواهد توانست نظر مردم را به خود جلب کند.

خباز درباره انتخاب بین ظریف و محسن هاشمی گفت: الان طرح این مسئله را درست نمی دانم چون اسم یک فردی را می بریم و بدون اینکه بدانیم آیا او خود آمادگی و تمایل حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری را دارد یا خیر، او را جلو توپخانه رقیب قرار می دهیم، در واقع با دست خودمان به چهره های خودمان چوب حراج می زنیم و آنها را می سوزانیم که این کار اساسا درست نیست.

منبع:نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها