ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آشتی ملی| جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی را دارد؟

ناصر ایمانی گفت: گفت‌وگوی ملی لوازمی دارد که همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند تا امکان بررسی و شرایط صحبت کردن درباره مسائل فراهم شود.

آشتی ملی| جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی را دارد؟
کد خبر: 405317
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آشتی ملی و ضرورت انجام آن موضوعی است که دوباره و با طرح شدن توسط سیدمحمد خاتمی به عرصه نقد در بستر سیاسی ایران بازگشته است. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: اینکه آقای خاتمی برای بار چندم از ضرورت آشتی ملی ‌ حرف می‌زند فی‌نفسه اشکال ندارد، اما نکته قابل توجه این است که ایشان چه پیشنهادهایِ اجرایی برای این امر دارد. در واقع هیچ کسی از آشتی ملی بدش نمی‌آید، اما اینکه به طور کلی‌گویی موضوع ضرورت آشتی ملی طرح شود و وارد مصادیق نشویم، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

او در ادامه سخنانش گفت: باید دید ملزومات آشتی ملی چیست و آیا گروه‌ها به ملزومات این امر اعتقاد دارند یا نه؟‌ همچنین باید پرسید جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی دارد و حاضر به پرداختن هزینه‌هایش است. اصلاح‌طلبان در مسائل مختلف موجی از تخریب‌ها و به هم ریختن صحنه را اجرایی می‌کنند؛ مثلاً از همین حالا نسبت به مجلس جدید سیاه‌نمایی می‌کنند و بعد از 3 ماه همچنان درباره سلامت انتخابات ابهام‌زایی می‌کنند.

ایمانی تصریح کرد: در چنین حالتی آدم این حس را پیدا می‌کند که اصلاح‌طلبان توقع دارند با آشتی ملی خطاها و اشتباه‌هایشان نادیده گرفته شود و هیچ کسی از آنها درباره کارنامه مملو از اشتباهِ‌ دولت و مجلس دهم سوالی نپرسد. البته در گروه دیگر هم حتماً چهره‌هایی هستند که بر نظرات و عملکردشان نقدهایی مطرح می‌شود و باید پاسخگو باشند. پس می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که بهتر است به جای آشتی ملی، گفت‌وگوی ملی جدی گرفته شود و طرفین به بحث و گفت‌وگو بپردازند تا از این طریق در کشور کارهای بازدارنده و مُخرب انجام نگیرد.

این چهره تاکید کرد:‌ گفت‌وگوی ملی ملزوماتی دارد که همه طرف‌ها باید به آنها پایبند باشند تا امکان بررسی و شرایط صحبت کردن درباره مسائل فراهم شود. البته به این شرط که اگر رأی و نظر گروهی پذیرفته نشود، دیگری را به بی‌توجهی به مردم‌سالاری یا معتقد نبودن به آزادی بیان متهم نکنند. در واقع، همه باید نظرات مخالف را برتابند تا بتوان با گفت‌وگوهای چندجانبه برای حل مشکلات به راه‌حل‌هایی مطلوب رسید.

ناصر ایمانی در پایان صحبت‌هایش گفت: شرایط کشور در این روزها با آنچه مطلوب است،‌ فاصله دارد. به همین دلیل به جای پرداختن به موضوع‌های کلی،‌ بنشینیم و با هم گفت‌وگو کنیم تا بتوانیم از بحران‌های موجود عبور کنیم.

چکیده گفت‌وگو با ناصر ایمانی

- گفت‌وگوی ملی کارگشاست

- همه باید به ملزومات گفت‌وگوی ملی توجه کنند

- آیا اصلاح‌طلبان حاضر به پرداختن هزینه‌های آشتی ملی هستند؟

- هیچ‌کسی از آشتی ملی بدش نمی‌آید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها