کد خبر: 405336
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۸:۴۵:۲۶
| |

حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:

احزاب باید بر مشکلات اقتصادی مردم تمرکز کنند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید می‌کند که در شرایط کرونا احزاب و تشکل‌ها باید بر عمده‌ترین معضلات و مشکلات مردم که مسائل اقتصادی، بیکاری، اشتغال و ... است، تمرکز کنند.

احزاب باید بر مشکلات اقتصادی مردم تمرکز کنند
کد خبر: 405336
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۸:۴۵:۲۶

اعتمادآنلاین| حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره شرایط فعلی کشور و تاثیر احزاب در بهبود اوضاع بیان کرد:ضمن اینکه ارتباطی میان سیاست و اقتصاد وجود دارد اما امروز بر اساس همین مسائل و مصائب اقتصادی است که باید روی موضوعات سیاسی از سیاست داخلی گرفته تا سیاست خارجی کار کنیم. وقتی با معضل و مشکلی مواجه هستیم، باید همه جریان‌های سیاسی برای ارایه راهکار فعال باشند. ادامه نظرات کاشفی در این باره را در زیر بخوانید:

بحران سلامت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد تاثیر بسزایی گذاشته که به نظر می‌رسد این تاثیر بلندمدت باشد. از آنجا که اصلاح‌طلبان اغلب روی مساله و مسائل سیاسی تمرکز داشته‌اند، به نظر شما آیا شرایط ایجاد شده ممکن است در رویکرد جریان اصلاح‌طلب تاثیرگذار باشد و اولویت‌های این جریان را تغییر دهد؟

بر اساس پیش‌بینی‌ها و داده‌های موجود جوامع بشری فعلا درگیر این بحران سلامت و شیوع کرونا خواهد بود. بنابراین باید زمینه‌ای فراهم کرد تا بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کرونا را جزیی از زندگی به حساب آوریم. این بحران در مسائل اقتصادی تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت و بخش زیادی از مردم متضرر شده‌اند یا می‌شوند. مردم همواره برای اصلاح‌طلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند؛ بنابراین تحت‌ فشار قرار گرفتن مردم در این ایام برای آنها مهم است. قطعا اصلاح‌طلبان در این مدت از طریق برنامه‌های کارشناسی با ارایه پیشنهادات خود به تصمیم‌گیران کمک خواهند کرد. همچنین نهادهای مدنی و احزاب نیز حتما احساس مسوولیت خواهند کرد و در این راستا گام برمی‌دارند و از آنجا که این بحران همه حوزه‌ها از اقتصاد تا فرهنگ و سیاست خارجی و... را تحت ‌تاثیر قرار داده، بر همه این حوزه‌ها باید تمرکز داشت اما الان یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی است. ضمن اینکه در برخی مسائل سیاست و اقتصاد با یکدیگر ارتباط دارند. برای نمونه تحریم‌ها باعث شده مثل سابق نتوان نفت فروخت، همچنین ارتباطات بانکی و ارزی نیز با مشکلات جدی روبه‌رو است که همه این مسائل به سیاست گره خورده است. علاوه بر این در کسب درآمد مالیاتی نیز با موانعی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل باید بر تعامل با دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آسیایی تمرکز کنیم. همه این مسائل در حوزه سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد.

البته قطعا همپوشانی میان حوزه اقتصاد و سیاست وجود دارد. اما همچون هر دوره‌ای که اولویت‌ها تغییر می‌کند، آیا اولویت اصلاح‌طلبان نیز می‌تواند دستخوش تغییر شود و به سمت‌وسویی اقتصادی پیش برود؟

بله، قطعا. ضمن اینکه ارتباطی میان سیاست و اقتصاد وجود دارد اما امروز بر اساس همین مسائل و مصایب اقتصادی است که باید روی موضوعات سیاسی از سیاست داخلی گرفته تا سیاست خارجی کار کنیم. وقتی با معضل و مشکلی مواجه هستیم، باید همه جریان‌های سیاسی برای ارایه راهکار فعال باشند. همان‌طور که در شرایط جنگ این اتفاق افتاد در دوران شیوع کرونا نیز باید همین رویکرد را داشت. امروز بسیاری از مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند؛ بنابراین نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. در عین حال باید کمی فضا باز شود تا راه برای ارایه راهکار و پیشنهاد باز باشد و همه احساس کنند در این زمینه می‌توانند کنشگری داشته و برای عبور از بحران کاری انجام دهند. همچنین باید از این دوران تجربه‌ کسب کنیم و بپذیریم نظرات نهادهای مدنی و احزاب و کارشناسان و... مورد توجه قرار بگیرد. طبیعی است که شاید نقد و انتقاداتی صورت پذیرد که این هم باید شنیده شود. همان‌طور که در روابط خارجی بر فضای تعاملی تاکید داریم، داخل کشور هم باید فضای گفت‌و‌گو را باز بگذاریم. اگر در مقطعی تردید و نفی کردیم و عده‌ای را کنار گذاشتیم، امروز باید بپذیریم که از همه نیروها استفاده کنیم.

این شیفت اولویتی از سیاست به اقتصاد و دغدغه اقتصادی داشتن در سایر احزاب اصلاح‌طلب و همچنین مشخصا «اتحاد ملت» محسوس است؟

دغدغه هر تشکل و حزب باید دغدغه مردم باشد و امروز عمده‌ترین معضل و مشکل مردم اقتصادی، بیکاری، اشتغال و... است؛ پس تشکل‌ها و احزاب هم باید بر این مسائل تمرکز کنند. بالاخره حزب به ‌معنای واقعی کلمه باید در همه حوزه‌ها برنامه‌های کارشناسی داشته‌ باشد، نه اینکه تنها موضع‌گیری‌های سیاسی داشته باشد. ما در حزب «اتحاد»، کمیسیون اقتصادی داریم و این کمیسیون هم مثل باقی کمیسیون‌ها بررسی‌های تخصصی صورت می‌گیرد و پیشنهادها به دفتر سیاسی و سپس شورای مرکزی می‌رود و اگر لازم باشد به ‌صورت بیانیه یا در قالب پیشنهاد به مسوولان ذی‌ربط و... مطرح می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها