استاد دانشگاه کلمبیا:

لغو تحریم‌ها برای ترامپ به معنی پذیرش شکست است/ اهداف ترامپ و پمپئو در مورد ایران متفاوت اما روش‌ها یکی است

استاد دانشگاه کلمبیا با انتقاد از مواضع ترامپ خواهان لغو تحریم‌ها شد و تاکید کرد: اگرچه در مورد ایران اهداف پمپئو و ترامپ با یکدیگر متفاوت است اما هر دو از یک روش برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کنند؛ فشار بر ایران و تحریم.

لغو تحریم‌ها برای ترامپ به معنی پذیرش شکست است/ اهداف ترامپ و پمپئو در مورد ایران متفاوت اما روش‌ها یکی است
کد خبر: 405361
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۹:۳۲:۱۲

اعتمادآنلاین| رابرت جرویس(Robert Jervis) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا است. حوزه تخصصی او روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است. او به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخته است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از تحریم‌ها در شرایط فعلی گفت: من خودم شخصاً از لغو و یا تعلیق تحریم‌ها هنگام بحرانی مانند شیوع همه‌گیری حمایت می‌کنم. معتقدم دولت ترامپ باید تنها به دلایل بشردوستانه تحریم‌ها علیه ایران را در این روزها متوقف کند.

او در ادامه با انتقاد از خروج ترامپ از برجام گفت: من همواره طرفدار برجام بودم و دوست داشتم ترامپ در برجام بماند.

فکر می‌کنم لغو تحریم‌ها اکنون برای ترامپ به معنی پذیرفتن اشتباه بودن سیاست وی در مورد ایران و خارج شدن از برجام است؛ چراکه تا کنون نتایجی که ترامپ به دنبال آن بوده در مورد ایران حاصل نشده است پس من شک دارم ترامپ تحریمی را لغو کند.

او در ادامه به مواضع اخیر ترامپ و وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: بر خلاف ظاهر مواضع ترامپ و پمپئو در مورد ایران یکی نیست. پمپئو با توجه به تلاش‌هایش و سخنانش به دنبال تغییر نظام در ایران است و به چیزی کمتر از تغییر رژیم در ایران راضی نیست. این در حالی است که رویکرد ترامپ چنین نیست و ترامپ به دنبال تغییر حاکمیت ایران نیست.

او افزود: ترامپ تنها به دنبال توافقی بهتر از برجام یا در حد برجام با ایران است. او تنها می‌خواهد این را بگوید که خود توانسته با ایران به توافق برسد و این را برای خود پیروزی می‌داند.

جرویس در ادامه خاطر‌نشان کرد: اگرچه در مورد ایران اهداف پمپئو و ترامپ با یکدیگر متفاوت است اما هر دو از یک روش برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کنند؛ فشار بر ایران و تحریم.

او افزود: این دو نفر از اهداف خود به دلیل مسائل بشردوستانه صرف نظر نمی‌کنند و فشار بر ایران را به دلیل شیوع ویروس و تهیه کمک‌های بشردوستانه متوقف نمی‌کنند. با وجود پیچیده بودن مشخص است که ترامپ و پمپئو معتقد هستند که سیاست فشار بر ایران جواب می‌دهد حتی اگر چنین چیزی نباشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها