کد خبر: 405510
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۶:۱۸:۱۴
| |

مرغداران در هزارتوی کمبود سویا و کاهش تقاضای بازار

صبح امروز کارگروه تنظیم بازار در استانداری کردستان تشکیل شد که در آن نماینده مرغداران و کارخانجات خوراک طیور درخصوص کمبود سویا و مشکل کاهش تقاضا برای گوشت مرغ بحث و گفت و گو کردند.

مرغداران در هزارتوی کمبود سویا و کاهش تقاضای بازار
کد خبر: 405510
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۶:۱۸:۱۴

اعتمادآنلاین| خالد جعفری صبح امروز یکشنبه (28 اردیبهشت) در کارگروه تنظیم بازار با محوریت قیمت مرغ و مشکلات مرغداران در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری کردستان با بیان اینکه مرغداری یکی از صنعت‌های پیشرو و مهم استان است اظهار کرد: تمام حلقه‌های این صنعت در کردستان مهم محسوب می‌شود و بیش از 14 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم وابسته به مرغداری‌ها است.

وی افزود: تنها علت رشد چشمگیر صنعت مرغداری در سال های گذشته سوددهی آن بوده که البته در برهه‌های زمانی با ضرر روبه‌رو شده است.

معاون اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه صنعت مرغداری برآیند سودآوری دارد تصریح کرد: قبل از نوروز روزانه 350 تن مرغ کشتار می‌شد که پس از اعمال قوانین قرنطینه و بسته شدن رستوران‌ها و کاهش مهمانی و دورهمی‌ها مصرف گوشت مرغ کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ توسط خود مرغداران و با نظارت دولت انجام می‌شود، عنوان کرد: فعلا میانگین قیمت کردستان از کشور و منطقه کمتر است و کنترل‌ها برای عدم اعلام قیمت‌های نامتعارف در بازار ادامه دارد.

جعفری ادامه داد که در خصوص تامین نهاده‌ها مشکل انتقال ارز وجود دارد که امیدواریم در آینده و با مدیریت درست این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه دولت حامی تولید دان آماده است، خاطرنشان کرد: حدود 18 کارخانه تولید دان در کردستان وجود دارد که نیاز 22 استان کشور را تامین می‌کند.

معاون اقتصادی استاندار کردستان گفت: همواره در کنار تامین مواد غذایی اصلی مردم برنامه‌ریزی‌ها برای تامین نهاده‌های دام و طیور انجام شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی تولید جوجه در همه دنیا وجود دارد اظهار کرد: فروش جوجه یک روزه با قیمت 500 تومان برای واحدهای مرغ مادر به صرفه نیست و باید طبق ضوابط تخم مرغ‌های نطفه‌دار جمع‌آوری شوند.

جعفری در پایان با ابراز امیدواری از بازگشت به تولید 120 میلیون قطعه مرغ در سال با مساعد شدن شرایط، یادآور شد: در بحث بیمه، پیگیر آن هستیم تا بخشودگی شامل مرغداران شود.

دکتر شاهین فکور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد که در این کارگروه حضور داشت اظهار کرد: انجمن صنفی جوجه‌های یکروزه طی نامه‌ای اعلام کرد که واحدها جوجه‌های یکروزه خود را معدوم کنند و حتی برای این موضوع جریمه نیز در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه‌ها قبل ورود به هچر بود، افزود: دستور معدوم سازی جوجه کلی بود و ما نیز مراتب اعتراض شدید خود را به دبیر انجمن اعلام کردیم و خوشبختانه در کردستان هیچ معدوم‌سازی جوجه ای صورت نگرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه راهکار کوتاه مدت کمک به صنعت مرغداری، واقعی شدن قیمت هاست تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های کمک به مرغداران امهال بدون قید و شرط تسهیلات بانکی است.

وی بر ضرورت وجود برنامه و بودجه برای مواقع آرامش و بحران، برای عدم ورود خسارت به مرغداران تاکید و عنوان کرد: تهدید کرونا می‌تواند با صادرات جوجه و مرغ به اقلیم کردستان به فرصتی برای صنعت مرغ کردستان تبدیل شود.

فکور در پایان یادآور شد: نباید دولت به تنظیم قیمت گوشت مرغ ورود داشته باشد بلکه باید این مهم به اتحادیه‌ها واگذار شود.

برهان مندومی، نماینده کارخانجات خوراک طیور در این جلسه اظهار کرد: در خصوص نهاده‌ها و با عدم واردات در ماه‌های گذشته، با کمبود سویا مواجه خواهیم شد.

وی افزود: مشکل تأمین سویا تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت زیرا واردات تا مدتی غیر ممکن است.

این نماینده کارخانجات خوارک طیور تصریح کرد: ممنوعیت صادرات در برهه‌های زمانی موجب شده تا بازار خود را در اقلیم کردستان و کشور عراق از دست بدهیم که بهتر است مسئولان به جای ممنوعیت تعرفه‌های صادرات را افزایش دهند.

فرزاد معاونی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کردستان در ادامه این کارگروه با بیان اینکه 4 هزار و 500 تن سویا در استان توزیع شده عنوان کرد: از لحاظ ذخیره سویا، کردستان در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از رایزنی‌های بسیار با مقامات توانستیم سهمیه 6 هزار تن سویا را برای استان کردستان بگیریم.

مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه از سال 97 کم و بیش با مشکل کمبود واکسن روبه‌رو بوده‌ایم خاطرنشان کرد: تا پیش از بهمن سال گذشته بیش از سهمیه استان تخصیص داشتیم که متأسفانه با مشکلی که در خصوص شرکت توزیع کننده به وجود آمد با کمبود روبه‌رو شدیم.

وی با اشاره به اینکه درصورت ترخیص واکسن‌های موجود در گمرک بیش از نیازمان واکسن‌ خواهیم داشت، گفت: با هماهنگی با استان‌های همجوار کمبود واکسن تاحدودی مرتفع شد و واکسن دپو شده نیز مدتی قبل توزیع شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در پایان یادآور شد که قیمت واکسن در بازار آزاد سرسام آور و چندین برابر قیمت دولتی آن است.

علی اکبر فهیمی، مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: بهترین راهکار درخصوص تسهیلات مرغداران فریز کردن یا همان امهال تسهیلات است.

وی افزود: ما همیشه همکاری لازم را بامرغداران داشته‌ایم و در تمامی رنج‌های قیمتی گوشت مرغ حامی آن‌ها بوده‌ایم.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی در پایان با بیان اینکه همواره از صندوق اعتبار ملی اعتبارات خوبی را برای کردستان جذب کرده‌ایم یادآور شد: اگر مرغداری نیاز به افزایش تسهیلات داشت حتما در اسرع وقت این کار صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها