چرا نمی‌توانیم سیستم درست کنیم؟

چون سیستم‌سازی اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان به وجود آوریم. اما سوال مهم‌تر از اینکه چرا نمی‌توانیم سیستم درست کنیم، این است که چرا باید سیستم داشت؟

چرا نمی‌توانیم سیستم درست کنیم؟
کد خبر: 405711
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۵:۰۸:۱۶

اعتمادآنلاین| چون سیستم‌سازی اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان به وجود آوریم. اما سوال مهم‌تر از اینکه چرا نمی‌توانیم سیستم درست کنیم، این است که چرا باید سیستم داشت؟

سیستم رانندگی، سیستم تصمیم‌گیری، سیستم ساختمان‌سازی، سیستم خط‌کشی خیابان‌ها، سیستم مالیاتی، سیستم قیمت‌گذاری، سیستم شست‌وشوی اتومبیل، سیستم راه رفتن در پیاده‌رو، سیستم تغذیه، سیستم گرفتن مدرک دکترا، سیستم مدیریت تلویزیون، سیستم دستیابی به یک تخصص، سیستم مدیریت یک رستوران، سیستم ارزیابی دوست و دشمن، سیستم داشتن روان سالم، سیستم حکمرانی. اگر هدف یک بنگاه، نهاد، شخص، موسسه، جامعه و حکومت، حفظ وضع موجود باشد، نیازی به سیستم نیست. سیستم صرفاً برای حرکت، رشد، پیشرفت و توسعه است.

سیستم یعنی رویه، قاعده، قانون، آیین‌نامه و منطق. قضاوت‌های فردی، غرایز، دخالت‌های فردی، عمل خارج از رویه و آیین‌نامه‌ها یعنی ضدسیستم. هر چیزی که بخواهد ساخته شود محتاج ورودی‌ها و خروجی‌های شفاف، روشن، تعریف شده و باثبات است. هر وقت لازم نبود رییس یک سازمان را برای حل و فصل موضوعی ببینیم می‌توانیم بگوییم در آن سازمان، سیستم وجود دارد.

شرکت بویینگ تابه‌حال 8700 بویینگ 737 فروخته است و هم‌اکنون 4200 فروند سفارش همین نوع هواپیمای مسافری را داراست. این 4200 فروند تا 8 سال آینده تحویل داده خواهند شد. آیا می‌توان تصور کرد که بدون سیستم طراحی و اجرا و دریافت هزاران قطعه در زمان موعد، این تعداد هواپیما ساخته شود؟ قوه مقننه و دولت آلمان برای یک میلیون مهاجر عمدتاً مسلمان در سال 2015، دو میلیارد یورو بودجه تصویب کرده، برای هر کدام پرونده پزشکی تشکیل داده، جهت تغذیه، مسکن و حتی پول تو جیبی آنها (600 یورو از اول ژانویه 2016) برنامه‌ریزی کرده و امیدوار است این مهاجرین که 60 درصد آنها مردان زیر 30 سال هستند را با آموزش زبان آلمانی طی دو سال آینده به تدریج وارد بازار کار کند. آیا این اقدامات تابع افراد است یا مجموعه‌ای از قواعد و قوانین قابل اجرا؟

چرا نمی‌توانیم سیستم درست کنیم؟

جهان سومی‌ها عموما دولت قوی و جامعه ضعیف دارند. وقتی دولت و حکومت همه کاره هستند، جامعه ضعیف می‌ماند. درحالی که جامعه قوی آلمان به دولت این کشور می‌گوید من اجازه نمی‌دهم دولتم در بحران‌های خاورمیانه، فعالیت گسترده نظامی کند. جامعه تشکل و حق تشکل دارد. رسانه‌های مستقل می‌توانند در طیف مسائل آلمان، بنویسند و نظر دهند و افکار عمومی را شکل دهند. اشخاص صرفاً فکر دارند و فکر می‌کنند و سیستم‌ها را می‌سازند.یک سیستم اجتماعی متشکل از احزاب، رسانه‌ها، گروه‌های مدنی و صنفی دیده می‌شوند.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها