خودکفایی برنج در گرو توجه به خشکه کاری

خشکه کاری برنج یکی از روش‌های موثر در کشت برنج به جای روش سنتی است که می‌تواند مصرف آب را به طور چشم گیری کاهش دهد.

خودکفایی برنج در گرو توجه به خشکه کاری
کد خبر: 405741
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۶:۱۵:۳۷

اعتمادآنلاین| خشکه کاری برنج یکی از روش‌های کشت برنج محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت موضوع کم آبی بیشتر به آن پرداخته شده است.

درسال‌های اخیر تحقیقاتی در زمینه کشت برنج به روش خشکه کاری در برخی از شهر‌های کشور صورت گرفته است و به دلیل مزایای چشم گیر روش خشکه کاری نسبت به روش سنتی مورد توجه برخی از کشاورزان قرار گرفته است.

مشکل کم آبی و کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر برخی از کشاورزان را به سمت روش خشکه کاری برنج به جای استفاده از روش‌های سنتی سوق داده است.

باتوجه به ممنوعیت کشت برنج در برخی از استان‌های کشور که به دلیل موضوع کم آبی مورد تاکید قرار گرفته است استفاده از روش خشکه کاری با استفاده از کمترین میزان آب به همراه بهره وری بالا می‌تواند راهکار موثری در راستای توسعه کشت برنج محسوب شود.

تامین بخش قابل توجهی از نیاز برنج کشور از طریق واردات این محصول صورت می‌گیرد که به واسطه آن ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با میزان اعلام کرد که میانگین مصرف برنج وارداتی در کشور ماهانه بین 120 تا 150 هزار تن است که با توجه به ایام عید و ماه مبارک رمضان این رقم بین 50 تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته وی سالانه باید حدود یک میلیون و 500 هزار تن برنج برای تامین بازار وارد کشور شود که براساس آن ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود.

در این بین با ترویج روش هایی، چون خشکه کاری برنج در شهر‌های مختلف کشور ضمن تامین نیاز داخل می‌توان ارز مورد نیاز واردات این محصول را صرف ترویج کشت‌های جایگزین روش‌های سنتی با حداکثر بهره وری کرد.

چندی پیش مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که با توجه به محدودیت‌های منابع آب و میزان تبخیری که در این استان وجود دارد، مجوز کشت خشکه کاری برنج در گلستان با وجود ممنوعیت کشت برنج به غیر استان‌های گیلان و مازندران، از هیات دولت اخذ شده است.

مهاجر اعلام کرد سازمان جهادکشاورزی از خشکه کاری برنج در استان گلستان با تأمین نهاده‌ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت از کشاورزان علاقمند حمایت می‌کند.

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با خشکه کاری

در همین راستا هادی جرجانی فعال در عرصه خشکه کاری برنج گفت: خشکه کاری برنج را به وسیله آبیاری تحت فشار با مصرف آب حدود 8 هزار متر مکعب در هکتار آغاز کرده است.

وی افزود: در سال اول خشکه کاری برنج را در مساحتی حدود یک هکتار آغاز کرده، در سال دوم به 12 هکتار و در سال سوم با رشد قابل توجه کشت برنج به روش خشکه کاری به 30 هکتار افزایش پیدا کرده است.

فعال خشکه کاری برنج در خصوص میزان صرفه جویی آب در این روش گفت: در هر هکتار نسبت به روش سنتی حدود 40 تا 50 درصد بسته به درجه هوا در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که رقم قابل توجهی است.

جرجاتی در مورد هزینه‌های کشت نسبت به روش سنتی گفت: در روش خشکه کاری نسبت به روش سنتی هزینه‌ها به حدود یک سوم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: در کنار هزینه‌های کشت کمتر در این روش زمین‌های کشاورزی گل آب نمی‌شود و برداشت محصول نسبت به روش سنتی به سهولت انجام می‌شود.

فعال خشکه کاری برنج در زمینه کیفیت محصول در روش خشکه کاری گفت: هیچ تفاوتی بین محصول در روش خشکه کاری و روش سنتی وجود ندارد و در صورت ایده آل بودن شرایط مزرعه کیفیتی بهتر از روش سنتی نیز حاصل خواهد شد.

جرجانی گفت: در سطح استان گلستان کشت به روش خشکه کاری به حدود 2 هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: نیاز است مسئولان مربوطه در زمینه خشکه کاری برنج دستورالعمل جامعی تدوین کنند و حدود 2 سال است که در مورد این موضوع بی توجهی می‌شود.

فعال خشکه کاری برنج گفت: بسیاری از کشاورزان در زمینه خشکه کاری برنج اطلاعات کافی ندارد و این امر باعث کاهش بهره وری در هکتار می‌شود و با تدوین برنامه جامع می‌توان چنین مشکلاتی را رفع کرد.

جرجانی درخصوص حمایت دولت از خشکه کاری برنج تصریح کرد: متاسفانه تا به امروز هیچ گونه حمایتی از کشاورزان در راستای توسعه این نوع کشت در استان گلستان صورت نگرفته است.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها