عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

هشدار به دولت در باره وضعیت بد صنعت مرغداری/ زیان 2 هزار میلیارد تومانی صنعت مرغ گوشتی

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با هشدار به دولت گفت:‌وضعیت صنعت مرغداری خوب نیست و اگر به فکر نباشد مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

هشدار به دولت در باره وضعیت بد صنعت مرغداری/ زیان 2 هزار میلیارد تومانی صنعت مرغ گوشتی
کد خبر: 405861
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۱:۲۵:۴۵

اعتمادآنلاین| مهدی معصومی‌اصفهانی امروز در دوازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات صنعت مرغداری کشور گفت: صنعت مرغداری کشور در حدود 25 هزار تولید کننده دارد و با توجه به اینکه معمولا بزرگترین تولید کنندگان در این بخش حدود نیم درصد از تولید را دارند، فعالان این صنعت خرده مالکی محسوب می‌شوند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه رقابت در صنعت مرغداری رقابتی کاملا آزاد است، افزود:‌بنابراین اگر دولت خوب مدیریت کند هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت و اگر بد مدیریت کند مشکلات زیادی گریبانگیر این صنعت خواهد بود.

وی افزود:‌در این صنعت تقریبا برندی وجود ندارد و صنایع تبدیل نیز نداریم و این مسائل باعث می‌شود که در صنعت مرغداری توسعه چشمگیری وجود نداشته باشد.

معصومی‌اصفهانی افزود: برنامه‌ای برای صادرات در این بخش وجود ندارد و تقریبا در بحث کیفیت و قیمت‌ها هیچ گونه ثباتی وجود ندارد و اغلب اوضاع در این صنعت بر اساس اتفاقات پیش می‌رود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: اخیرا در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور مطرح کردم که در 6 ماهه دوم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از کشورها اقدام به فروش غلات نخواهند کرد. ضمن اینکه چندین کشور در حال حاضر این کار را شروع کرده‌اند و روز گذشته چین اعلام کرد که در 6 ماهه دوم اقدام به ذخیره سازی غلات می‌کند که این مسئله مشکلات بزرگی را برای کشور به خصوص در صنعت مرغداری ایجاد خواهد کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: حدود 4 ماه است که برای ورود مواد اولیه دچار مشکل شده‌ایم زیرا ارزی برای واردات تعلق نگرفته و در خصوص واردات واکسن و برخی ویتامین‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد و از حدود 4 ماه پیش ارزی برای واردات این اقلام تعلق نگرفته است.

معصومی‌اصفهانی با تاکید بر اینکه تنها تا دو ماه دیگر مواد اولیه صنعت مرغداری موجود است، گفت: لذا اگر به موضوع واردات نهاده‌ها و دارو در این بخش توجه نشود به زودی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: در 4 ماه اخیر در توزیع نهاده‌ها مشکلات زیادی وجود داشته است، گفت: بیش از 50 درصد مرغداری‌ها دان را به قیمت آزاد تهیه کرده‌اند و اگرچه دولت ارز 4200 تومانی اختصاص داده است اما به علت بی‌برنامگی و بی‌نظمی در توزیع مشکلات زیادی ایجاد شده و به عبارتی می‌توان گفت که تقریبا مرغداری‌ها مواد اولیه خود را با ارز 7 هزار تومانی تهیه کرده‌اند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: به دلیل بی‌برنامگی در صادرات و به علت تولید مازاد مرغ، صنعت مرغ گوشتی از ابتدای امسال تاکنون به میزان 2 هزار میلیارد تومان زیان دیده است و تعداد بسیار زیادی جوجه معدوم شد.

معصومی‌اصفهانی گفت:‌اینها زیان‌های بزرگی است که عوارض آن بعدا مشخص می‌شود لذا تشکل‌های صنعت مرغداری روشی را دنبال می‌کند تا در طول هفته‌های آینده مدام روشنگری کند و این مسائل را مطرح کند و به دولت هشدار دهد که وضعیت صنعت مرغداری خوب نیست و اگر به فکر نباشد به زودی و در 6ماهه دوم سال مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها