ایران: همه گزینه‌ها علیه دزدی دریایی واشنگتن روی میز است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اقدام امریکا در «ایجاد مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا» هشدار داده است و تهدید‌های امریکا را «خطرناک، تحریک آمیز و دزدی دریایی» توصیف کرده و آن را خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته است.

ایران: همه گزینه‌ها علیه دزدی دریایی واشنگتن روی میز است
کد خبر: 405908
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۳:۱۳:۳۳

اعتمادآنلاین| در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حرکت دست کم یک نفتکش ایرانی حامل بنزین به سوی ونزوئلا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا گزارش کرده بود که ایالات متحده در حال بررسی تدابیر مختلف برای مقابله با این اقدام است. نفتکش‌های ایرانی در مسیر خود به سوی ونزوئلا با پشت سر گذاشتن تنگه جبل‌الطارق وارد اقیانوس اطلس شده‌اند و حالا باید دید آیا ترامپیست‌ها بار دیگر عزم ایران را در پاسخ متقابل به تعرض به منافع و اتباع ایران خواهند آزمود یا نه. پیش‌تر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز یک شنبه با احضار سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع دولت امریکا در این کشور است، نسبت به هرگونه اقدام امریکا علیه محموله سوخت ایران هشدار داده و تأکید کرده بود: «هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت امریکا مسئول عواقب آن است.»

امریکایی‌ها کار احمقانه نکنند

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توصیه‌های لازم به امریکایی‌ها درباره کشتی‌های ایرانی داده شده، تصریح کرد: امیدواریم امریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعاً با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه و نامه ظریف و واکنش ایران به تهدید امریکایی‌ها درباره نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به سمت ونزوئلا و اینکه اگر امریکا دست به توقیف کشتی‌های ایرانی بزند پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: تجارت آزاد بین کشور‌های مستقل امری مشروع است و آنچه نامشروع است، راهزنی و مداخله در امور تجاری و روابط عادی کشور‌های مستقل در دنیاست که امریکا سردمدار چنین اقدامات غیرقانونی و یاغی‌گرایانه‌ای است که سال‌هاست شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه امریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم جا افتاده جهانی است و نُرم‌های جهانی را نادیده می‌گیرد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد امریکای ترامپ به دنبال نوعی آنارشیسم جهانی است که برای همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل باید زنگ خطر و هشداری باشد که از دستاورد‌های چندجانبه‌گرایی و ارزش‌های جهانی مراقبت کنند. موسوی افزود: آنچه امریکایی‌ها درباره کشتی‌های نفتکش ما در نقاط مختلف جهان عنوان کردند غیرقانونی و بی‌شرمانه است و اگر بخواهند اقدامی علیه رفت و آمد آزاد و قانونی کشتی‌های ما صورت دهند با واکنش ایران مواجه می‌شوند.

هشدار از مجاری سوئیس

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دنیای آزاد و مستقل قطعاً چنین اقدامی را نمی‌پذیرد، اظهار داشت: ما توصیه‌های لازم را به امریکایی‌ها از طریق سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل و نامه ظریف به گوترش دادیم و عواقب هرگونه اقدام نابخردانه را به عهده دولت امریکا گذاشتیم و امیدواریم دست به هیچ حماقتی در این زمینه نزنند. در نهایت علی ربیعی، سخنگوی دولت هم با بیان اینکه ارسال تانکر‌های بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است، گفت: ما می‌خواهیم جامعه بین‌الملل نسبت به این بدعت جدید امریکا واکنش نشان دهد و می‌خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت امریکا که در گذشته هم سابقه داشته است اطمینان حاصل کنیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: وزیر امور خارجه هشدار‌های لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم امریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بد‌ترین آن آماده هستیم. هنوز زود است واکنش‌ها را مطرح کنیم، اما همه گزینه‌ها در پیش است و امیدواریم امریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.

نظر مثبت امریکایی‌ها به بشردوستی کره‌ای‌ها

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «یونهاپ» گفت ایالات متحده نسبت به طرح کره‌جنوبی برای ایجاد نوعی سازوکار پرداخت جهت انجام تبادلات بشردوستانه با ایران و بدون نگرانی از نقض تحریم‌های امریکا، نظر مثبتی دارد.

این منبع، که نامش فاش نشد، در مصاحبه با یونهاپ توضیح داد: «ایالات متحده نظر مثبتی به طرح سئول برای طرح توافق تجارت بشردوستانه کره (KHTA) دارد، زیرا مدلی شبیه به توافق تجارت انسانی سوئیس (SHTA) است.»

این در حالی است که چندی پیش مشخص شد هیچ تبادلی از طریق کانال سوئیس انجام نشده است و به نوشته یونهاپ، سئول و واشنگتن از چندی پیش بر سر طرح توافق تجارت بشردوستانه کره به مذاکره پرداخته‌اند، هرچند که گفتگو‌ها درباره جزئیات آن به دلیل شیوع ویروس «کووید19» آهسته شده است و معنای این آهستگی همان سیاست کش دادن باز کردن کانال‌های کمک‌های بشردوستانه به ایران توسط امریکاست که از زمان خروج از برجام و برگرداندن تحریم مرتباً مدعی تحریم نبودن ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران بوده است.

آماده‌باش ایران

یک منبع مطلع، در تفسیر سخنان ظریف که هشدار داده «ایجاد مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا» صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت، از آماده‌باش ایران برای پاسخ احتمالی به تعدی به نفتکش‌های ایرانی خبر داد. این منبع عصر دیروز به خبرنگار «جوان» گفت که به نیرو‌های ایرانی دستور داده شده که در صورت تعرض به نفتکش‌های ایرانی، گزینه عمل متقابل را در دستور کار قرار دهند. به گفته این منبع، عمل متقابل برای گام اول مواجهه با سناریوی تعرض به نفتکش‌های ایرانی روی میز قرار دارد، ولی در صورت تصاعد شرایط، ایران خود را برای مواجهه محدود نیز آماده کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها