پیش‌بینی صادرات 160 میلیون دلاری لوازم خانگی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از برنامه‌ریزی برای صادرات لوازم خانگی در سال جاری خبر داد و گفت که برای تحریک تقاضای داخل هم 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله در نظر گرفته شده که 60 درصد قیمت کالا با استفاده از آن پرداخت می‌شود.

پیش‌بینی صادرات 160 میلیون دلاری لوازم خانگی
کد خبر: 406007
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۰۹:۰۰:۰۹

اعتمادآنلاین| مهدی صادقی نیارکی با اشاره به افزایش تولید انواع لوازم خانگی در سال گذشته، اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته برند خارجی که سهم آن‌ها حدود 50 درصد بازار رسیده بود در کشور حضور نداشتند.

وی افزود: بعد از خروج شرکت‌های کره‌ای، بلافاصله شرکت‌های داخلی فعال در این صنعت جایگزین آنها شدند و خلاء بازار را پوشش دادند. در ادامه شرکت‌های همکار برندهای کره‌ای در نیمه دوم سال وقتی مطمئن شدند که شرکت‌های کره‌ای دیگر در ایران حضور نخواهند داشت به سمت برندهای ایرانی حرکت کردند. البته می‌توان گفت که در حال حاضر تفاوت عمده‌ای بین تولیدات داخلی با برندهای ایرانی نسبت به نمونه مشابه خارجی وجود ندارد.

معاون امور صنایع وزارت صمت از افزایش 13 درصدی تولید لوازم خانگی در ساله 1398 نسبت به سال 1397 خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری برای صادرات لوازم خانگی نیز برنامه‌ریزی شده است و پیش بینی می‌شود که در سال جاری 160 میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.

به گفته این مقام مسئول تولید یخچال و فریزر در سال گذشته با 7 درصد رشد به یک میلیون و 160 هزار دستگاه رسید که امسال برنامه ریزی شده تولید این وسیله به یک میلیون و 300 هزار دستگاه برسد. همچنین در سال گذشته تولید ماشین لباس‌شویی با 33 درصد رشد به 740 هزار دستگاه رسید و امسال به 900 هزار دستگاه خواهد رسید. تولید تلویزیون نیز که ابتدای سال گذشته کاهشی بود، در شش‌ ماهه دوم سال افزایش یافته و در مجموع با سه درصد به 825 هزار دستگاه رسیده و در سال جاری هم برنامه‌ریزی شده که به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسد.

همچنین به گفته صادقی نیارکی عمق ساخت داخل در زمینه بخاری 90 درصد کولر 100 درصد، یخچال و فریزر 60 درصد، آبگرمکن 75 درصد، ماشین لباسشویی 60 درصد، اجاق گاز 90 درصد و تلویزیون 30 درصد است.

در صورت همکاری بانک‌ها، 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحریک تقاضای داخلی پرداخت می‌شود

وی همچنین درباره بازار داخلی لوازم خانگی اظهار کرد: از طرفی با توجه به اینکه لوازم خانگی کالاهای مصرفی بادوام است و قدرت خرید مردم نقش کلیدی دارد و در این زمینه هم باید برنامه‌ریزی شود.

صادقی نیارکی یکی از برنامه‌های وزارتخانه در سال جاری را تحریک تقاضای کالاهای مصرفی بادوام در داخل عنوان کرد و گفت: این برنامه نیازمند تامین منابع است و در آن 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات دیده شده که 60 درصد قیمت کالا با استفاده از آن پرداخت می‌شود و باز پرداخت آن به صورت دو ساله و با سود منطقی در نظر گرفته شده است و تقاضا داریم بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات و دولت در زمینه پرداخت یارانه تسهیلات که حدود 200 میلیارد تومان پیش بینی شده، همکاری های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و به تبع آن نهاده‌های تولیدی از جمله فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی که با قیمت جهانی در بورس عرضه می‌شود، اظهار کرد: برای ایجاد تعادل بین افزایش قیمت نهاده‌های تولید و توان مردم نیازمند ارائه تسهیلات هستیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها