علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل:

مجلس باید نماینده‌محور اداره شود

منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم گفت: به دنبال این هستیم تغییر و بازگشت به قانون درحوزه اداره مجلس صورت بگیرد. مجلس باید نماینده محور و کارمند محور اداره شود نه رییس محور.

مجلس باید نماینده‌محور اداره شود
کد خبر: 406041
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۰۹:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «علی نیکزاد» روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شما موافق کاهش اختیارات رییس مجلس هستید؟ اظهارداشت: قانون می‌گوید که رییس مجلس وظایف و اختیاراتش در 3 مقطع است؛ وظایف و اختیارات رییس مجلس در مورد مجلس شورای اسلامی، وظایف و اختیارات رییس مجلس در مورد سایر قوا و نهادهای حکومتی، وظایف و اختیارات رییس مجلس فراقوه‌ای و ملی.

منتخب مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: در درون مجلس من حتما به دنبال این هستم که یک تغییری و بازگشت به قانون صورت بگیرد. مجلس باید نماینده‌محور و کارمندمحور اداره شود، مجلس نباید رییس‌محور اداره شود. رییس مجلس یکسری اختیارات و کارهایی را طبق قانون باید انجام بدهد.

نیکزاد اضافه کرد: در اعلام وصول آنچه که نمایندگان طرحی را با تعداد مشخص و معین و قانونی اعلام می‌کنند که رییس مجلس باید اعلام وصول کند، استیضاحی را به هیات رییسه تقدیم می‌کنند قانون می‌گوید که باید این را اعلام وصول کند. علاوه بر این ماده 107 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب 1379 می‌گوید مواردی که مهم و اساسی و فوری و آنی است باید به استحضار نمایندگان مجلس برسد.

وی یادآور شد: اگر رییس مجلس به فرض مثال در موضوع بنزین به استحضار نمایندگان مردم رسانده، نباید نمایندگان در مقابل سوال مردمی که در حوزه انتخابیه که در مورد افزایش قیمت بنزین سوال می‌کردند منفعل عمل می‌کردند و اگر نرسانده که این خلاف است.

منتخب مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: معتقدیم در چارچوب وظایف و اختیارات، رییس مجلس باید عزتمندانه و قدرتمندانه مجلس را اداره کند. عزتمندانه این است که عزت نمایندگان را حفظ کند و بدانند که این نمایندگان مجلس هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. مجلس 290 نفر نماینده داردکه براساس نظر و کارشناسی و تحقیق و بررسی و النهایه با رای نمایندگان مجلس تصمیم می‌گیرد.

نیکزاد ادامه داد: رییس مجلس در بیرون از مجلس بنابر وظایف و اختیاراتی که گفتم، بالاخره با سایر قوا تعامل دارد، در جلسات متعددی حضور پیدا می‌کند در وظایف و اختیارات فراقوه‌ای در شورای امنیت ملی حضور پیدا می‌کند و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بنابر اختیاراتی که دارد نمایندگانی را برای حضور در جلسات کمیسیون‌ها و غیره انتخاب می کندکه در اینها مقتدرانه هم باید عمل کند.

وی گفت: رییس مجلس همچنین در ارتباط با با سایر قوا و نهادهای حکومتی هم جایگاه مجلس را باید حفظ کند، وقتی این اتفاق بیفتد، مجلسی می‌شود که نماینده‌ها احساس می‌کنند در تصمیم‌گیری‌های کشور حضور دارند و رای آنها و نظرشان و حضورشان قدرتمندانه است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که منظور شما از حمایت طرح شفافیت آرای نمایندگان به همراه عقلانیت چیست؟ اظهار داشت: این طرح شفافیت طرح جدیدی نیست و پرداختن به آن هم از موضوعات نوین در کشور نمی‌باشد.

منتخب مردم اردبیل در مجلس افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون در بیانات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این موضوع بارز بوده که مردم ولی‌نعمت این انقلاب و محرم اسرار نظام هستند. یعنی حضرت امام (ره) غیر از مباحثی که خاص و امنیتی باشد، همواره نظر مبارکشان این است که مردم در جریان امور قرار بگیرند. رهبر معظم انقلاب نیز چنین نظری دارند. آنچه که نباید عموم بدانند که جزو اسرار نظام است مباحث امنیتی، نظامی و غیره است.

نیکزاد بیان داشت: بنابر این از اوایل مجلس دهم خصوصا جوانان و عامه مردم، مطالباتشان این است که این طرح را حمایت کنند و این طرح شفاف بشود ساز و کاری باید طراحی بشود که ما بتوانیم شفافیت آرا توسط نمایندگان را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شفافیت به همراه عقلانیت این معنا را دارد که ما اسرار نظامی و آنچه که افشای آن به نظام ضربه می‌زند در باب اطلاعات هسته‌ای، نظامی و امنیتی را حفظ کنیم وباقیمسائل مانند رای مردم، رای نمایندگان، دارایی نمایندگان، موضع‌گیری نمایندگان و مباحثی را که مطرح می‌کنند شفاف باشد و همه بدانند.

دنبال جنگ و جدل با دولت نیستیم اما کارها نباید روی زمین بماند

کاندیدای ریاست مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که اگر شما رییس مجلس انتخاب شوید، تعاملتان با دولت چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: مجلس باید تعامل سازنده‌ای با قوای دیگر داشته باشد. موضوع تعامل هم مختص قوه مجریه و قضاییه نیست.

نیکزاد خاطرنشان کرد: الان مردم به دنبال تغییر هستند. رایی که مردم به نمایندگان داده‌اند گفته‌اند مجلس باید به راس امور بازگردد. دیدگاهی این است که مجلس در روزهای سخت باید ایفای نقش کند. نمی‌شود در اوج کرونا مجلس هم تعطیل کند و بگوید چون کرونا هست پس ما هم رفتیم اینگونه نمی‌شود. در روزهای سخت باید مجلس در کنار مردم باشد.

وی تصریح کرد: در موضوع دولت هم به همین‌گونه است. مردم به دولت نمره قبولی ندادند. ما باید با قوای دیگر تصمیماتمان همسو و هم‌جهت و برای مردم و به نفع مردم باشد. ما به‌دنبال جنگ و جدل با دولت نیستیم اما قبول نمی‌کنیم دولت کارهای مردم را انجام ندهد و کارها روی زمین بماند.

منتخب مردم اردبیل در مجلس گفت: من معتقدم رییس مجلس یکی از 290 نماینده است، یعنی 290 نماینده باید در مجلس حضور داشته باشند. حالا 2 نفر از عزیزان منتخب هم به رحمت خدا رفتند، منظور عدد 290 است. بنابر این آنچه اراده و خواست مردم و رهبری ما در این کشور است را باید با تعامل و باهمدلی جاری و ساری کنیم.

نیکزاد عنوان کرد: دولت باید دولت چابک، دولت نجات دهنده اقتصاد، دولت تولیدکننده ثروت، دولت کاهش دهنده تورم، دولت درخدمت مردم در بروکراسی اداری، دولت عکس‌العمل نشاندهنده قوی و قدر و پای کار و وسط میدان در اتفاقاتی مانند سیل، زلزله و بیماری کرونا باید باشد.

وی افزود: این ریلی را که ما می‌گذاریم توسط 290 نماینده در مجلس شورای اسلامی باید گذاشته شود. دولت هم باید روی این ریل حرکت کند. اگر دولت در درون این ریل با قدرت، قوت، پاکی، درستی و چابکی حرکت کرد ما از دولت تشکر می‌کنیم اما اگر در این ریل حرکت نکند و یا کند حرکت کند و یا خارج از ریل حرکت کند، قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است.

منتخب مردم اردبیل در مجلس اظهار داشت: ما باید با تعامل سازنده در جهت ریل‌گذاری برای حرکت دولت، مشوق دولت برای خدمت به مردم و برای نجات اقتصاد و معیشت مردم، برای عزت و اقتدار و عظمت مردم باشیم و کمک کنیم مردم بتوانند در یک زندگی با عزت، یک زندگی شرافتمندانه داشته باشند اگر دولت انجام بدهد ما باید به او کمک کنیم. اما اگر هر چه ما ریل بگذاریم، کارهای دشوار انجام بدهیم، مباحث و مشکلات پیش روی دولت را برداریم اما دولت حرکت نکند قانون اساسی تکلیف دولت و مجلس را معین کرده است.

علی نیکزاد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست رای مردم اردبیل را به دست آورد و از این حوزه انتخابیه روانه مجلس شود این روزها اخبار داغی مبنی بر حضور وی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس یازدهم وجود دارد، وی جوانترین کاندیدای ریاست مجلس یازدهم است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها