کد خبر: 406129
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اداره کشور به شعور، بستر، فهم، عقلانیت و تفاهم نیاز دارد

جهانبخش محبی‌نیا گفت: هیچ شعاری عملیاتی نیست و به شعور، بستر، فهم، عقلانیت و تفاهم نیاز داریم. امروز دیگر در مولفه‌های توسعه، پیشرفت و ترقی شیوه‌های سنتی باقی نمانده است. در حال حاضر جدیدترین ادبیاتی که در دنیا مطرح است این است که ملت‌ها و دولت‌هایی می‌توانند به توسعه برسند که شجاعت همکاری پیدا کنند.

اداره کشور به شعور، بستر، فهم، عقلانیت و تفاهم نیاز دارد
کد خبر: 406129
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان - جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم است. او در مجالس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم حضور داشت. محبی‌نیا در دوره هفتم و هشتم عضو هیات‌رئیسه مجلس بود. او اگرچه در ادوار گذشته اصولگرا محسوب می‌شد، اما در مجلس دهم بیشتر به اصلاح‌طلبان نزدیک بود.

محبی‌نیا دیدگاه خاص خود را دارد و این را بارها در نطق‌هایش شاهد بوده‌ایم. او که در مجلس دهم رویکرد انتقادی در پیش گرفت در انتخابات مجلس یازدهم هم شرکت نکرد.

محبی‌نیا در بخشی از گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین صراحتاً عنوان می‌کند که در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که از انقلاب هم برداشت درستی نداریم. انقلاب آن چیزی است که مردم به خاطرش نظام شاهنشاهی را کنار زدند و بر آن مبنا برای آن قانون اساسی نوشتند. تخطی از قانون اساسی و تخطی از میثاق‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که منجر به انقلاب شد را باید حضور نااهلان بپنداریم که امام (ره) از آن نگران بود.

در ادامه گپ‌وگفت خبرنگار اعتمادآنلاین را با جهانبخش محبی‌نیا می‌خوانید:

***

*آقای دکتر، شما در مجلس دهم به دنبال چه موضوعی بودید که محقق نشد و در رسیدن به آن ناکام ماندید؟

در مجلس دهم به دنبال این بودم که مجلس جایگاه واقعی‌اش را در کشور به دست آورد و گفتمان حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه مجلس در رأس امور است و ریل‌گذاری‌ای که مد نظر مقام معظم رهبری بود حاصل شود، که متاسفانه نشد.

*در راستای رسیدن مجلس به جایگاه واقعی‌اش، پیشنهاد شما به مجلس یازدهمی‌ها چیست؟

پیشنهادی ندارم. این ظرفیتی است که سالیان سال طول می‌کشد تا به آن برسید.

*شما می‌گویید برای رسیدن به جایگاه واقعی مجلس مسیر طولانی‌ای در پیش است؛ اما مجلس یازدهم چه اقداماتی در این راستا می‌تواند انجام دهد؟

نمی‌دانم در برنامه‌های مجلس یازدهم رسیدن به جایگاه واقعی مجلس گنجانده شده یا خیر، اما باید در برنامه‌های مجلس یازدهم این موضوع وجود داشته باشد تا به آن برسند.

با شعار نمی‌توان مملکت را اداره کرد

*البته منتخبان مجلس یازدهم برای رساندن مجلس به رأس امور شعارهایی داده‌اند...

با شعار نمی‌توان مملکت را اداره کرد.

*به نظر شما شعارها جنبه عملی پیدا نمی‌کنند؟

خیر، هیچ شعاری عملیاتی نیست و به شعور، بستر، فهم، عقلانیت و تفاهم نیاز داریم. امروز دیگر در مولفه‌های توسعه، پیشرفت و ترقی شیوه‌های سنتی باقی نمانده است. در حال حاضر جدیدترین ادبیاتی که در دنیا مطرح است این است که ملت‌ها و دولت‌هایی می‌توانند به توسعه برسند که شجاعت همکاری پیدا کنند. شجاعت همکاری ما را می‌برد به سمت فهم دنیای آتی که فهم اقتصاد دیجیتالی و درک فضای انقلاب صنعتی چهارم است. ما هم در خارج و هم در داخل باید جرات صیانت از مقوله همکاری را داشته باشیم. ما از نظر اجتماعی هنوز در مرحله انتزاع به سر می‌بریم.

حاکمیت مطابق میل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تعریف نمی‌شود

*مجلس یازدهم بیشترین نمایندگان اصولگرا را در مجالس اخیر داشته است، آیا با توجه به اینکه همسو با حاکمیت است می‌تواند اقداماتی انجام دهد که مجلس به رأس امور بازگردد؟

حاکمیت را باید تعریف کرد. حاکمیت مطابق میل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تعریف نمی‌شود. حاکمیت این است که با حفظ تمامیت ارضی و شناخت اهداف انقلاب بتوانیم به آنها برسیم. این بزرگ‌ترین جفا به حاکمیت است که یک جریان، خرده‌جریان یا ارگانی بخواهد متناسب با امیالش حاکمیت را تعریف کند. حاکمیت به معنای حکمرانی خوب، حفظ تمامیت ارضی و اصالت انقلاب است که این مورد نیاز به تبیین دارد.

متاسفانه در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که از انقلاب هم برداشت درستی نداریم. انقلاب آن چیزی است که مردم به خاطرش نظام شاهنشاهی را کنار زدند و بر آن مبنا برای آن قانون اساسی نوشتند. تخطی از قانون اساسی و تخطی از میثاق‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که منجر به انقلاب شد را باید حضور نااهلان بپنداریم که امام (ره) از آن نگران بود.

مجلس یازدهم دوره چالش، سروصدا و پرداختن به مسائل سطحی جامعه است

*آقای محبی‌نیا، پیش‌بینی شما از عملکرد مجلس یازدهم چیست؟ در حال حاضر صحبت‌های بسیاری در خصوص تعامل مجلس یازدهم با دولت شنیده می‌شود و حتی برخی این تعامل را یکی از چالش‌های پیش روی کشور برمی‌شمرند.

من دوره آتی را دوره چالش، سروصدا و پرداختن به مسائل سطحی جامعه می‌بینم. برای رسیدن به فهم عمیق، درک همکاری و پیدا کردن شجاعت همکاری باید نیروهای اجتماعی‌مان سمت و سوی زیست متناسب با زمان را پیدا کنند. هنوز از منظر اجتماعی از مرحله نزاع، رقیب‌کشی و اعمال محدودیت بالاتر نیامده‌ایم. تا این مسائل حل نشود بستر برای میوه چیدن مناسب نخواهد بود.

*یعنی فکر می‌کنید در مجلس یازدهم شاهد اقدامات پوپولیستی خواهیم بود؟

بله می‌تواند در قالب پوپولیسم، آنارشیسم، آشفتگی، حیرانی و هر نوع تشکلی ظهور پیدا کند که ما را از اهداف اصلی و ملی بازمی‌دارد.

*بنابراین در مجلس یازدهم نباید امیدی به حل مشکلات اساسی کشور داشت؟

نمی‌گویم به دنبال آن نیستند، اما راه و رسمش این نیست. مهم این نیست که قدرت دست چه کسی است، مهم این است که قدرت در راستای منافع ملی به کار گرفته می‌شود یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها