کد خبر: 406179
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

اختصاصی «اعتمادآنلاین»| الکساندر سفرین، رئیس یوفا، از دوره پساکرونا می‌گوید:

فوتبال با حضور تماشاگران خیلی زود بازخواهد گشت

الکساندر سفرین رئیس یوفا گفت: فوتبال پس از جنگ جهانی اول یا دوم تغییر نکرد و به خاطر یک ویروس هم تغییر نخواهد کرد. مردم بارها گفته‌اند که جهان پس از کرونا شبیه قبل نخواهد شد. ممکن است این موضوع حقیقت داشته باشد، اما من می‌گویم چرا فکر نکنیم که پس از کرونا جهان بهتری خواهیم داشت؟

فوتبال با حضور تماشاگران خیلی زود بازخواهد گشت
کد خبر: 406179
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- الکساندر سفرین، رئیس یوفا، در گفت‌وگو با «گاردین» اعتراف می‌کند که به دلیل بحران کرونا شب‌های بسیاری را نخوابیده است، اما اطمینان دارد «فوتبال قدیمی خوب» بازخواهد گشت.

مهم‌ترین مسئول فوتبال اروپا در مورد عواقب شیوع ویروس کرونا ، اوضاع باشگاه‌ها در مقابل «luxury tax» و اینکه چرا باور دارد اهالی فوتبال حریص نیستند با گاردین گفت‌وگو کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند.

شرایط یوفا چندان هشداردهنده نیست

*شرایط فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه حسی نسبت به آن دارید؟

هنوز کارهایی زیادی باید انجام شود. من هفته گذشته برای اولین بار پس از 2 ماه به سوئیس رفتم. هر روز از 9 صبح تا 11 شب جلسه داشتم. اطلاعات زیادی بود که باید به دست می‌آوردیم و مشکلات بسیاری در تنظیم تقویم وجود دارد. و میلیون‌ها دلار، ده‌ها میلیون دلار از دست خواهیم داد. به خاطر تمام این مسائل خوابیدن در شب سخت است. بی‌مسئولیتی است اگر بتوانید پس از چنین روزی سریعاً به خواب بروید. شرایط یوفا چندان هشداردهنده نیست، ما در شرایط خطرناکی نیستیم، اما به شرایط باشگاه‌ها و لیگ‌ها و سایر گروه‌های ذی‌نفع اهمیت می‌دهیم. به همین دلیل کارهای زیادی باید انجام شود.

فوتبال اروپا

*چه زمانی تصمیم گرفتید یورو 2020 را به تعویق بیندازید؟ در چنین موقعیتی، آیا نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید و در مورد چنین تصمیمی فکر می‌کنید؟

حتی بدتر از آن! من تا چهار صبح نمی‌توانستم بخوابم. در آن ساعت این تصمیم را (در مورد یورو 2020) گرفتم و بعد توانستم به مدت چند ساعت بخوابم.

گمان نمی‌کنم این ویروس تا ابد باقی بماند

*آیا حاضرید یک میلیون دلار شرط ببندید که یورو 2020 در سال 2021 برگزار خواهد شد؟

بله، نمی‌دانم چرا نباید برگزار شود. من گمان نمی‌کنم این ویروس تا ابد باقی بماند. فکر می‌کنم شرایط زودتر از آنچه بسیاری فکر می‌کنند تغییر خواهد کرد.

*چه چیزی چنین برداشتی را به شما می‌دهد؟

شرایط حساس است، اما اوضاع رو به بهبود است و ما هم حالا محتاط‌‌تر هستیم. ما در مورد ویروس بیشتر از قبل می‌دانیم و من در کل آدم مثبتی هستم. من این ایده آخرالزمانی را که می‌گوید باید منتظر موج‌های دوم و سوم و حتی پنجم باشیم دوست ندارم. آشنایان ما یک روز خواهند مرد، اما آیا امروز باید نگران آن روز باشیم؟ فکر نمی‌کنم. ما آماده‌ایم و دستورات مسئولان را اجرا خواهیم کرد، اما شخصاً مطمئنم که فوتبال به سبک قدیم و به همراه تماشاگران خیلی زود بازخواهد گشت.

فوتبال پس از جنگ جهانی اول یا دوم تغییر نکرد، به خاطر یک ویروس هم تغییر نخواهد کرد

*آیا کرونا فوتبال را برای همیشه تغییر خواهد داد؟

من فکر نمی‌کنم هیچ چیز برای همیشه تغییر کند. این یک تجربه جدید است و وقتی ما از شر این ویروس لعنتی خلاص شویم همه چیز به حالت عادی بازخواهد گشت. فوتبال پس از جنگ جهانی اول یا دوم تغییر نکرد و به خاطر یک ویروس هم تغییر نخواهد کرد. مردم بارها گفته‌اند که جهان پس از کرونا شبیه قبل نخواهد شد. ممکن است این موضوع حقیقت داشته باشد، اما من می‌گویم چرا فکر نکنیم که پس از کرونا جهان بهتری خواهیم داشت؟ چرا این‌طور به موضوع نگاه نکنیم که ما پس از کرونا باهوش‌تر خواهیم بود؟ یا بالاخره خواهیم فهمید در مقابل طبیعت چقدر شکننده و بی‌دفاعیم؟ همیشه درس‌هایی برای آموختن وجود دارد.

*نظر شما در مورد جام جهانی باشگاه‌های 42 تیمی چیست؟ در اوایل امسال گفته بودید که چنین اتفاقی به معنای مرگ فوتبال خواهد بود.

من به دلیل روشی که این موضوع ارائه شد چنان اظهارنظری کردم؛ به صورتی که یک سرمایه‌گذار رقابت‌ها را بخرد، گویی تمام مسابقات فروخته خواهد شد. ما اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع نداشتیم. تا جایی که من می‌دانم، آن سرمایه‌گذاری حالا وجود ندارد و نمی‌دانیم از اینجا به بعد این ایده چطور پیش خواهد رفت. ما در مورد این موضوع صحبت نکرده‌ایم. من حتی نمی‌دانم cwc دقیقاً کی برگزار خواهد شد. به همین دلیل فکر می‌کنم در شرایط فعلی جایی برای نگرانی وجود ندارد.

*آیا همچنان می‌خواهید سومین رقابت‌های اروپایی (کنفرانس لیگ یوفا) را برگزار کنید یا شرایط کنونی موجب شده نسبت به برگزاری آن تردید کنید؟

ما بدون شک این کار را انجام خواهیم داد.

*در سال 2021 یا به تعویق خواهد افتاد؟

ما این رقابت‌ها را به تعویق نخواهیم انداخت.

باید این کشتی را در مسیر درست هدایت کنیم

*آیا همچنان به فیرپلی مالی پایبند هستید؟ و تحریم باشگاه‌ها به خاطر تخطی از این قوانین تا چه حد اهمیت دارد؟

اگر باشگاهی از قوانین تخطی کند، مجازات خواهد شد. البته ما همیشه در مورد روش‌های بهتر کردن قوانین فکر می‌کنیم و اگر لازم باشد، آنها را با شرایط جدید تطبیق خواهیم داد. این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد، اما ما به فکر ارتقای قوانین هستیم: مدرن کردن آنها و برقراری بالانس در رقابت. ما همچنین درصدد برقراری مالیاتی به عنوان «مالیات لاکچری» هستیم. ایده‌های زیادی داریم، اما در این شرایط سخت راجع به تغییراتی که در آینده اتفاق خواهد افتاد فکر نمی‌کنیم. ما باید این کشتی را در مسیر درست هدایت کنیم و بسیار به آن نزدیک هستیم. وقتی اوضاع آرام شد در مورد برنامه‌های قدیم فکر خواهیم کرد.

*قبل از بحران کووید-19 موضوع تحریم منچسترسیتی در میان بود. آیا یوفا هنوز از حکم 2 سال محرومیت دفاع می‌کند؟

ببینید، این تصمیم گرفته شده و پرونده در حال حاضر در دادگاه عالی ورزش است و CAS در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم. به دو دلیل: اول اینکه مراجع تصمیم‌گیری مستقل این تصمیم را گرفتند نه من. دوم اینکه من در واقع اطلاع دقیقی از پرونده ندارم و از کسانی که بدون اطلاع از موضوعی اظهارنظر می‌کنند خوشم نمی‌آید.

سخت است در مورد دستمزد برابر در فوتبال زنان و مردان صحبت کنیم

*بگذارید موضوع را به فوتبال زنان تغییر دهیم؛ به دستمزد برابر در فوتبال زنان و مردان چقدر نزدیکیم؟

این سوال یک میلیون دلاری است. من فکر می‌کنم کار دشواری است، به این دلیل که تفاوت زیادی بین سود حاصل از فوتبال مردان و زنان وجود دارد. یوفا سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال زنان انجام داده و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. محبوبیت فوتبال زنان به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است، با این حال هنوز سخت است که در مورد دستمزد برابر صحبت کنیم.

*در آغاز بحران ویروس کرونا جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، گفت که این شانسی است برای کاهش تعداد بازی‌های فوتبال. آیا با او موافقید؟

نمی‌دانم. من سعی کردم بفهمم منظور او چه بود، اما عجیب است که از یک طرف بگویید می‌خواهید تعداد مسابقات فوتبال را کاهش دهید و از سویی یک تورنمنت جدید به نام جام جهانی باشگاه‌ها راه بیندازید. آیا این کاهش تعداد مسابقات است؟

*آیا این شانس را داشته‌اید که در مورد این موضوع با اینفانتینو صحبت کنید؟

نه چنین شانسی نداشته‌ام و صادقانه بگویم، ما در مورد مسائل مختلف زیاد صحبت نمی‌کنیم. در طول این بحران چندان فرصت حرف زدن دست نداده، ولی وقتی زمانش فرا برسد در این باره حرف خواهیم زد. منتها نمی‌خواهم در مورد نظرات او در رسانه‌ها صحبت کنم. وقتی چیزی رسمی شود، بعد به دنبال پاسخ خواهم بود.

رئیس یوفا

بازیکنان حریص نیستند، بازار در مورد قیمت آنها تصمیم می‌گیرد

*حرف‌های زیادی در مورد درآمد بازیکنان زده شده است. آیا فکر می‌کنید بازیکنان باید بیشتر متواضع و کمتر حریص باشند، و باشگاه‌ها باید کمی عاقلانه‌تر خرج کنند؟

من فکر نمی‌کنم بازیکنان حریص باشند؛ آنها حریص نیستند، بازار در مورد قیمت‌شان تصمیم می‌گیرد. و اگر من و شما یک پیشنهاد 20 میلیونی برای هر فصل داشتیم، گمان نمی‌کنم می‌گفتیم: «نه نه نه من نمی‌خواهم حریص باشم، به من 200 هزار دلار بدهید.»

پس آنها حریص نیستند، بازار تصمیم می‌گیرد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا واکنش بازار به این بحران پایین آوردن قیمت‌ها خواهد بود یا نه. احتمال دارد قیمت بازیکنان کاهش پیدا کند، اما گمان نمی‌کنم منصفانه باشد که آنها را حریص خطاب کنیم یا بگوییم عادلانه رفتار نمی‌کنند چون درآمدشان بسیار بالاست. آنها سود بسیاری دارند و فوتبال یک صنعت بسیار بزرگ است و مالیات زیادی هم می‌پردازد. بازیکنان هم مالیات زیادی می‌پردازند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم کلمه مناسب حریص بودن باشد یا اینکه باشگاه‌ها باید هوشمندانه رفتار کنند. چون تغییر قیمت‌ها مستقیماً تحت نظر بازار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها