اعتمادآنلاین گزارش می دهد:

ویروس کرونا| هفت راه برای مقابله با ترس از کرونا/ علائم کرونافوبیا و راه‌های غلبه بر آن چیست؟/ با اضطراب کودکان چه کنیم؟

ترس از کرونا یا کرونافوبیا یکی از عوارض بیماری همه‌گیر کووید-19 است که مردم جهان را درگیر کرده است. اضطراب حاصل از ابتلا به بیماری باعث می‌شود که برخی از مردم از انجام کارهای روزانه خود ناتوان گردند.

ویروس کرونا| هفت راه برای مقابله با ترس از کرونا/ علائم کرونافوبیا و راه‌های غلبه بر آن چیست؟/ با اضطراب کودکان چه کنیم؟
کد خبر: 406266
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بعضی از مردم در سراسر دنیا با شیوع ویروس کرونا دچار اضطراب و ترس شده‌اند. این افراد از ترس ابتلا به ویروس کرونا از انجام فعالیت‌های روزانه خود باز مانده‌اند و نمی‌توانند مثل گذشته به راحتی از منزل خارج شوند. ویروس کرونا روزی از بین خواهد رفت؛ اما باید مراقب اثرات ناشی از آن بر سلامت روان خود باشیم. مردم جهان کم کم از قرنطینه بیرون می‌آیند.

اعتمادآنلاین به نقل از «the conversation» گزارش می‌دهد، بسیاری از مردم از رفتن به بیرون و دور شدن از امنیت خانه و بازگشت به زندگی عادی احساس نگرانی می‌کنند؛ اما این ترس‌ها برای اکثر افراد موقتی خواهد بود. ممکن است برای بعضی از مردم ترس از ویروس کرونا مشکل ساز باشد. شاید برخی از افراد از رفتن به پزشک سر باز زنند و به طور اغراق آمیزی از دیگران دور شوند و از ترس ناتوان گردند.

کرونا

بعضی دیگر برای به اشتراک گذاشتن اضطراب خود زیر هشتگ #coronaphobia و #coronaparanoia در رسانه‌های اجتماعی مطالبی را به طنز بیان می‌کنند. اگر شما مضطرب هستید، بدانید که تنها نیستید. بررسی‌ای که در مورد بیش از 5 هزار فرد بالغ استرالیایی در زمان اوج بیماری همه گیر کووید-19 انجام شد نشان داد که از هر چهار نفر یک نفر نگران است که به این بیماری مبتلا شود. حدود نیمی از مردم نیز نگران عزیزان‌شان بودند.

اما چگونه باید فهمید که ترس شما از ویروس کرونا از کنترل خارج شده است؟ و در این مورد چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ در اینجا برخی از نشانه‌های کرونافوبیا ذکر خواهد شد.

شما از کرونا وحشت دارید اگر:

ترس‌ شما متناسب با میزان واقعی خطر نیست (به عنوان مثال شما جوانی هستید که هیچ مشکل جدی جسمانی ندارید، اما برای ورزش روزانه در جایی که به راحتی می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد از ماسک و دستکش استفاده می‌کنید)

ترس و اضطراب شما شدید و مداوم است (هفته‌ها یا ماه‌ها طول کشیده است)

نمی‌توانید به نگرانی خود درباره ویروس کرونا پایان دهید.

شما به طور مداوم از حضور در مکان‌ها، انجام فعالیت‌ها و دیدن افراد خودداری می‌کنید حتی اگر این موقیت‌ها کاملاً بی خطر باشند.

زمان زیادی را صرف چک کردن بدن خود و بررسی علائم و نشانه‌های این بیماری می‌کنید یا در اینترنت در جستجوی مطالبی درباره ویروس کرونا هستید.

شما در تمیز کردن، شستشو و ضد عفونی کردن وسواس بیش از حد دارید.

کرونا

هیچکدام از این موارد به تنهایی مشکلی ندارند؛ اما هنگامی که همه این علائم را با هم داشته باشید آن گاه بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارند و وقت آن است که کاری برای آن انجام دهید.

این هفت نکته می‌تواند به شما کمک کند:

1. به خود اطمینان دهید که اوضاع بهتر خواهد شد: وقتی که ویروس کرونا کم کم از بین رود، اضطراب در بیشتر افراد کمتر خواهد شد. اگر این اضطراب از بین نرود، باید درمان شود.

2. «تغذیه اطلاعاتی» خود را تغییر دهید: صرف وقت برای خواندن داستان‌های هشدار دهنده راجع به ویروس کرونا، احتمالاً باعث افزایش اضطراب می‌شود و ترس از آن را کاهش نمی‌دهد. به جای این کار سعی کنید وقت خود را صرف تمرکز روی اطلاعات مثبت، داستان‌ها یا فعالیت‌هایی کنید که ذهن شما را از ترس‌هایتان دور می‌کند.

3. درباره خطر منطقی فکر کنید: ویروس کرونا برای بسیاری از خانواده‌ها به فاجعه تبدیل شده است و ما می‌دانیم که خطر و عواقب ناشی از ابتلا به کووید-19 از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با وجود این، در نظر داشته باشید بسیاری از افراد مبتلا به کووید-19 بهبود یافته‌اند. تعداد بهبودیافتگان در جهان تا کنون بیش از 2 میلیون نفر بوده است.

4. کمتر روی بدن‌تان تمرکز کنید: وقتی بیش از حد به بدن خود توجه می‌کنیم، متوجه چیزهایی می‌شویم که معمولاً به آنها توجه نمی‌کنیم که این امر باعث اضطراب ما می‌شود. با تمرکز روی چیزهای دیگری مانند فعالیت‌های مثبت و لذت بخش، ذهن خود را از بدن‌تان دور کنید.

5. کارهای خود را به آرامی و به شیوه معمول خودتان انجام دهید: خوب است که کم کم به کارهایی که قبلاً انجام می‌دادید برگردید. کارها را گام به گام انجام دهید. هر فعالیت را یک بار انجام دهید، بدین صورت احساس امنیت می‌کنید و اعتماد به نفس خود را کم کم بدست می‌آورید.

6. اضطراب خود را به مرحله عملی هدایت کنید: این کار می‌تواند به تمرکز روی آنچه که تحت کنترل شماست کمک کند. انجام اقدامات فعال برای مراقبت از سلامت روانی، با خوب خوابیدن، ورزش کردن، انجام فعالیت‌های تفریحی یا آرامش بخش و در ارتباط ماندن با اجتماع می‌تواند تفاوت زیادی در سلامت روان شما ایجاد کند.

7. از متخصصان کمک بگیرید، نه دکتر گوگل: برنامه‌های آنلاینی برای مقابله با ترس از کووید-19 وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. بهتر است با یک پزشک عمومی یا روانشناس متخصص در زمینه اضطراب مشورت کنید و متکی به گوگل نباشید.

با نگرانی بچه‌ها از این بیماری چه کنیم؟

کرونا

اکثر کودکان خوشحال خواهند شد که دوباره به روال عادی زندگی خود برگردند و با همسالان و دوستان خود مجدداً بازی کنند. تحقیقاتی که در استرالیا از نوجوانان در اوج بیماری همه گیر انجام شد نشان داد که جوانان (بیش از به خطر افتادن سلامتی‌شان) نگران تأثیر این محدودیت‌ها بر تحصیلات و رابطه‌های دوستانه خود هستند. با وجود این، برای برخی از کودکان، بازگشت به پیش دبستانی یا مدرسه استرس زا خواهد بود.

انتظار می‌رود که بچه‌های کوچکتر اضطراب‌ جدایی اولیه از اعضای خانواده را که وقت زیادی را با آنها گذرانده‌اند داشته باشند. این اضطراب به طور معمول به سرعت برطرف می‌شود. ممکن است بخش کمی از کودکان بیش از حد نگران ترک خانه امن خود باشند که در این صورت این نکات ممکن است به شما کمک کند:

1. با فرزند خود واضح و صادقانه گفتگو کنید: از فرزندتان بخواهید دقیقاً آنچه را که او را نگران می‌کند بگوید. به نگرانی‌های آنها منطقی نگاه کنید و طرحی را تهیه کنید که مشخص شود چگونه می‌توانند با روشی قابل کنترل با ترس‌های خود مواجه شوند.

2. رفتار شجاعانه خود را الگوی راه آنان کنید: کودکان از اضطراب و ترس ما و همینطور رفتارهای ما الگو می‌گیرند. از رفتارهای شجاعانه برای نشان دادن اینکه بیرون رفتن خوب است و خارج از خانه نیز امنیت دارد استفاده کنید. می‌توانید آخر هفته را با پیاده روی در پارک شروع کنید و سپس به مدرسه بروید. نکته مهم این است که اگر از کم شدن محدودیت‌ها بیش از حد احساس نگرانی می‌کنید، باید قبل از تلاش برای پرداختن به فرزندتان، ابتدا به اضطراب خود برسید.

3. از افراد متخصص کمک بگیرید: اگر فرزند شما بیش از حد مضطرب می‌شود که به بیرون از منزل برود و این اضطراب چند هفته طول کشیده و برطرف نمی‌شود، باید به دنبال کمکی حرفه‌ای باشید. بهترین راه برای مقابله با اضطراب مراجعه به پزشک یا روانشناس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها