کد خبر: 406279
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۱:۲۹:۵۴
| |

رییس‌جمهور بعدی ایران کیست؟

عبدالله ناصری گفت: «من ترکیب سه قوه را بعد از انتخابات 1400 چنین می‌بینم. قالیباف؛ رئیس مجلس. رییسی؛ رئیس قوه قضاییه و سورنا ستاری رییس‌جمهوری».

رییس‌جمهور بعدی ایران کیست؟
کد خبر: 406279
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۱:۲۹:۵۴

اعتمادآنلاین| یک سال تا انتخابات مانده اما گمانه‌زنی‌ها از حالا شروع شده است. به ویژه اینکه هر از چند گاهی خبر از بیش فعالی سیاسیون در جریان اصولگرای رسیده و معلوم می‌شود که برخی از چهره‌های شاخص این جریان فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند. درباره عزم قالیباف برای ورود به این رقابت بسیار گفته شده اما برخی هم همچون جلال میرزایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم از احتمال کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی گفته‌اند.

ورود همین دو نفر کافی است تا انتخاباتی 1400 به یک رقابت ویژه بدل شود زیرا پیش از این سابقه نداشته که رئیس یک قوه دیگر هوای ریاست جمهوری کند. اصولگرایان البته گزینه‌های دیگری مثل علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، عزت‌الله ضرغامی و... نیز دارند. جوان‌ترهایی مثل مهرداد بذرپاش هم شاید دوباره چنین رویایی در سر بپرورانند اما هیچ یک از این‌ها مثل رئیسی یا قالیباف پتانسیل قرار گرفتن در مقابل گزینه اصلاح‌طلبان و ساختن آن دوگانه نهایی را ندارد.

گزینه اصلاح‌طلبان اما چندان قابل حدس نیست. خاصه آنکه فعالان سیاسی این جریان خودشان هم تا بعد از اعلام نظر شورای نگهبان نمی‌دانند که چه در چنته دارد و با کدام ژنرال‌ها یا سربازان به میدان خواهند آمد. با این وجود درباره گزینه‌‌هایی مثل محمد جواد ظریف، اسحاق جانگیری یا محسن هاشمی سخن گفته می‌شود. هریک از این‌ها پتانسیل قرار گرفتن در مقابل قالیباف یا رئیسی را دارند. سیاسیون اصلاح‌طلب اما نظر دیگری دارند. برای مثال عبدالله ناصری، عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اصلا به شکل‌گیری یک دوگانه مثل انتخابات‌های پیشین قائل نیست و معتقد است که نتیجه این انتخابات قبل از انجام آن و حتی از همین حالا مشخص است.

او در این باره گفت: «اگر حکمرانی در کشور، در بر همین پاشنه فعلی بچرخد به نظرم رقابت یا میان دواصولگرا خواهدبود - که دیگرمهم نیست، گزینه اصلاح‌طلبان یک باشد - یا میان یک اصولگرا و یک اصلاح‌طلبی -اصلاح‌طلب قدرت محور- که به توصیه هسته اصلی قدرت وارد رقابت شود. در اینصورت هم به علت عدم مشارکت اصلاح‌طلبان جامعه محور، این فرد در واقع یک انتحارسیاسی کرده است».

وی افزود: « تنها در صورتی که اتفاقات امیدبخشی مثل تغییر روابط دیپلماتیک و رفع تحریم و ... بیفتد اصلاح‌طلبان جامعه محور باید با کاندیدای اصلی و نه اجاره‌ای و وفادار به اصلاحات اساسی - مثلا دکترمعین یا محمدصدر - بیایند. آن موقع شاهد رقابت معنا دار و مشارکت قابِل تاملی خواهمیم بود.»

ناصری تاکید کرد: «اگر نامزد اصلی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شود، نه اصلاح‌طلبان اصلی شرکت خواهند کرد ونه مشارکت بالاخواهد بود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا احیا و بازگشت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات 1400 محتمل است، گفت: « اگرهواداران او در مجلس عملکرد مطلوب حاکمیت را داشته باشند که حتما دارند، نه خود او بلکه نیروی مورد نظرش اجازه ورود پیدا خواهد کرد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب احتمال کاندیداری قالیباف و رئیسی را نیز جدی ندانست و گفت: « اگر قالیباف رییس مجلس شود، حتما اجازه نمیدهند که وارد انتخابات 1400 شود. کانداتوری رئسی هم به نظر من منتفی است زیرا موقعیت او هم اکنون هم تثبیت شده است».

وی در ادامه گفت: «من ترکیب سه قوه را بعد از انتخابات 1400 چنین می‌بینم. قالیباف؛ رئیس مجلس. رییسی؛ رئیس قوه قضاییه و سورنا ستاری رییس جمهوری».

ناصری در پاسخ به این پرسش که چرا ستاری را باید یک گزینه جدی دانست، گفت: « ستاری مصداق بیانیه گام دوم است. جوان است و از نسل دوم. فرزند است و همراهی روحانی و تیم او را هم دارد.»

عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مردم به خاطر ستاری پای صندوق رای خواهند آمد؟ گفت: « اگر اجماع صورت بگیرد، خواهند آمد. ضمن اینکه دیگر با توجه به انتخابات دوم اسفند، قبح رای مشارکت کم ریخته شده است».

وی درباره اینکه نظر اصلاح‌طلبان درباره ستاری چیست نیز گفت: « اصلاح‌طلبان اصلی او را قبول ندارند چون کاملا در اختیار هسته سخت قدرت قرار دارد».

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها