کد خبر: 406288
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۱:۵۸:۰۳
| |

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه:

مهمترین مطالبه در روز قدس، بایکوت معامله قرن است

کارشناس مسائل منطقه گفت: درگیری در کرانه باختری به نفع رژیم‌های غربی نیست اما برخی از کشورهای عربی مانند عربستان، از شلوغ شدن اطراف اردن استقبال می‌کنند.

مهمترین مطالبه در روز قدس، بایکوت معامله قرن است
کد خبر: 406288
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۱:۵۸:۰۳

اعتمادآنلاین| «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اهمیت روز قدس و تشریح آخرین وضعیت سیاسی - امنیتی در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: اهمیت روز جهانی قدس به عنوان یک راهبرد کلی و جهانی برای همبستگی جهان اسلام علیه اشغالگری اسرائیل به حدی است که در طول 40 سال گذشته این روز، به یک الگوی سیاسی تبدیل شده است. شکی وجود ندارد که روز قدس برای بسیاری از اشخاص و جریانات سیاسی - اجتماعی یک نقشه راه است و در تمام سالیان اخیر هم یک شاهد تاثیرات آن بر بسیاری از معادلات منطقه و فرامنطقه‌ای بوده‌ایم. امسال اما روز قدس به طرز متفاوت‌تری برگزار می‌شود و دلیل آن هم شیوع کرونا و تاثیرات منفی آن در جهان است. این ویروس به حدی تاثیرات مخاطره‌آمیزی داشته که تمام مسائل را تحت‌الشعاع قرار داده است و به همین دلیل تمام ملت‌های مسلمان ساز و کارهای جدید برای برگزاری سالروز قدس انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: به نظرم روز قدسِ امسال را باید بر فضای مطالبه‌گری جهانی بنا کرد؛ به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر دست به تحرکات بسیار خطرناکی زده که نیاز به پاسخگویی در ابعاد گسترده نسبت به این موضوع بیش از هر زمان دیگر حس می‌شود. اینکه دیده می‌شود مردم و ملت‌های مسلمان سراسر کشورهای اسلامی در فضای مجازی اقدام به ایجاد موج‌های رسانه‌ای کرده‌اند و بحث مطالبه‌گری در تمام ابعاد را اجرایی کرده‌اند بسیار مهم و نویدبخش است اما این موج نباید از حرکت بایستد. بدون تردید مهمترین محور این مطالبه باید بحث معامله قرن و خصوصاً الحاق کرانه باختری باشد و مطالبه اصلی نه تنها از کشورهای عربی باشد بلکه سازمان ملل هم باید مورد خطاب قرار بگیرد. اینکه دیده می‌شود حزب‌الله لبنان توسط آلمان و با فشار اسرائیل در فهرست تروریستی قرار می‌گیرد یا اینکه سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل می‌شود، به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل در پشت پرده مشغول تئوریزه کردن مسائلی است که باید آن را یک راه سازش دانست که در یک سوی آن اعراب قرار دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه نیاز به واکنش قاطع علیه اقدام اسرائیل در قبال الحاق کرانه باختری بیش از هر زمان دیگر حس می‌شود، گفت: مساله بسیار مهمی که طی ماه‌ها و هفته‌‌های اخیر در دستور کار اسرائیل و کابینه جدید آن به رهبری نتانیاهو قرار گرفته، الحاق کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی است. متاسفانه رسانه‌های کشورهای منطه و همچنین غربی‌ها این موضوع را یک مساله عادی تلقی می‌کنند و حتی می‌بینیم که ایالات متحده توپ را در این موضوع در زمین اسرائیلی‌ها میاندازد. بسیاری بر این عقیده‌اند الحاق کرانه باختری بخشی از معامله قرن است و این موضوع مهمی به حساب نمی‌آید اما به هر ترتیب باید متوجه باشیم که الحاق کرانه غربی رود اردن به سرزمین‌های اشغالی تبعات بسیار خطرناک‌تری از معامله قرن به دنبال خواهد داشت؛ چراکه قرار بر این است تا 30 درصد از خاک اردن را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کنند و این به معنای اشغال خاک یک کشور است که می‌تواند منجر به درگیری در منطقه و خصوصاً میان اسرائیل و اردن شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل یک موج جدیدی از تنش‌ها در منطقه را به راه خواهد انداخت و به همین دلیل است که می‌بینیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته تهدید به لغو قرارداد همکاری میان این تشکیلات با اسرائیل و آمریکا کرده بود. الحاق کرانه باختری باعث می‌شود که احساس خطر در منطقه به بالاترین اندازه خود برسد و در نهایت می‌تواند به حدی مشکلات را تشدید کند که باعث بروز ناامنی‌های جدید شود. تردید وجود ندارد که درگیری در کرانه باختری و همچنین به وجود آمدن فاز جدید تنش در منطقه به نفع رژیم‌های غربی نیست. در سوی دیگر هم حکام عربی منطقه از این موضوع ترس و هراس دارند؛ البته برخی از آنها مانند عربستان، از شلوغ شدن اطراف اردن استقبال می‌کنند. دولت‌هایی مانند سعودی، امارات، بحرین و حتی عمان در حال حمایت از اسرائیل هستند و مابقی کشورهای اسلامی و عربی مانند سوریه، عراق، لیبی و مصر درگیر چالش‌های خودشان هستند. به همین دلیل است که باید موضوع الحاق کرانه باختری و بایکوت آن در دستور کشورهای اسلامی در روز قدس قرار بگیرد؛ چراکه برخی از دولت‌های منطقه با بی‌تفاوتی در حال زمینه‌سازی وقوع بحران هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها