کد خبر: 406290
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۲:۰۴:۴۸
| |

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا:

بیش از 70 مجوز برای تحقیقات در حوزه کرونا صادر کردیم

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا گفت: تاکنون بالغ بر 70 مجوز برای انجام مطالعات بالینی برای طرح‌های تحقیقاتی درمان کرونا صادر شده است.

بیش از 70 مجوز برای تحقیقات در حوزه کرونا صادر کردیم
کد خبر: 406290
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۲:۰۴:۴۸

اعتمادآنلاین| مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد کرونا در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران در حال برگزاری است گفت: با توجه به اینکه دارو و واکسن خاصی برای کرونا پیش بینی نشده است لازم است در سطح کشور هر کسی پیشنهاد درمانی برای بهبود بیماران داشت در کمیته‌ای بررسی می‌شد تا سپس در سطح ملی اجرا شود، برنامه ما در وزارت بهداشت از منظر علمی این است که ضمن اینکه بیماری را خوب کنترل کنیم از سوی دیگر استانداردهای بهداشت و درمان زیر پا گذاشته نشود. گاهی مسوولان درجه اول کشورهای بزرگ پیشنهاداتی می‌کنند که خلاف اصول علمی است اما در کشور ما همه پیشنهادها از کمیته علمی عبور کرد.

قانعی ادامه داد: این موضوع باعث شد که دانشمندان احساس کنند نکات علمی رعایت شده و مردم نیز احساس امنیت کنند، اگر کمیته تشکیل نمی‌شد داروهای شیمیایی مختلفی وارد بازار می‌شد و مصرف این داروها شایع می‌شد و عده‌ای سودجو از این فضا سو استفاده می‌کردند، برای مراقبت از مردم یکی از داروها که در لیست بود و قتی دیدیم روی بهبود کرونا تاثر ندارد از لیست خارج شد.

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا افزود: با وجود مشکلاتی که کرونا به وجود آورد کمترین کشوری را سرغ داریم که با ورود کرونا و نیاز به اقلام حفاظتی و کیت‌های تشخیصی ظرف دو ماه به کشور صادرکننده کیت و اقلام حفاظتی شود که این موضوع نوید بخش این است که در آینده نیز توسط دانشمندان حمایت می‌شوید.

وی گفت: تاکنون بالغ بر 70 مجوز برای انجام مطالعات بالینی صادر شده است و نتایج آنها به تدریج وارد کمیته علمی می‌شود و کمیته تصمیم می‌گیرد که نتیجه نهایی چه خواهد بود.

قانعی افزود: اقدامات و مطالعات برای واکسن در حال انجام است و اگر در در دنیا واکسن تولید شود ما از دنیا عقب نخواهیم بود، برخی تحقیقات در میزان کاهش زمان بستری بیمار اثر خوبی داشته است. در بخش تحقیقات اقدامالت پیشگیری کننده از پیشرفت بیماری در حال انجام است تحقیقاتی مانند سلول درمانی و پلاسما درمانی در کمیته علمی مطرح شد ولی هنوز برای وارد شدن به پروتکل کشوری نیاز به تحقیقات بیشتری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که روی کلروکین و آزیترومایسین شروع شد یک ماه دیرتر از ایران بود، تحقیقات پلاسما درمانی نیز در کشور ما زودتر آغاز شد و موارد جدید طی یک ماه آینده اطلاع رسانی می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها