کد خبر: 406340
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۳:۰۰
| |

لبنانی‌ها در آینده نزدیک برای پول نان شب با مشکل روبه‌رو شوند

نخست وزیر لبنان امروز (پنج‌شنبه) در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست هشدار داد، لبنان در معرض بحران غذایی بزرگی قرار دارد و تعداد زیادی از لبنانی‌ها احتمالا در آینده نزدیک به دلیل بحران مالی شدید این کشور و پیامدهای کووید- 19 برای پول نان شب خود با مشکل مواجه خواهند شد.

لبنانی‌ها در آینده نزدیک برای پول نان شب با مشکل روبه‌رو شوند
کد خبر: 406340
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی،‌ حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان در این مقاله نوشت: پاندمی کرونا شعله بحران جهانی در امنیت غذایی را روشن کرد.

وی ضمن ضروری دانستن مقاومت در برابر تلاش‌ها به منظور محدود کردن صادرات مواد غذایی، از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست صندوق فوق‌العاده‌ای برای یاری به خاورمیانه جهت اجتناب از بحران شدید تاسیس کنند.

او در این مقاله آورده است: در غیر این صورت شاید گرسنگی موج تازه مهاجرت به اروپا را به راه بیندازد و ثبات منطقه را تا حد زیادی متزلزل کند.

لبنان از قبل از شیوع کرونا و اپیدمی شدن آن با بحران شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. نرخ ارز این کشور از اکتبر در میان کمبود ارز خارجی به بیش از نصف کاهش یافت، به این ترتیب میانگین تورم و بیکاری شدیدا بالا رفت. همچنین لبنان در مارس نتوانست بدهی‌های اصلی خود را بپردازد.

دیاب در ادامه این مقاله نوشت: بهای مواد غذایی وارداتی از ابتدای 2020 تا حد زیادی افزایش یافته در حالیکه لبنان بیش از نیمی از مایحتاج مواد غذایی خود را وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد، لبنان که روزی سبد غذایی خاورمیانه بود با چالش‌ بزرگی روبه‌رو است که پیش از این قابل تصور نبود این کشور امروز با وقوع بحران بزرگ غذایی روبه‌رو است.

دیاب افزود، چند هفته پیش لبنان شاهد تظاهرات به دلیل گرسنگی بود بسیاری از لبنانی‌ها دیگر قدرت خرید گوشت، میوه و سبزیجات را ندارند و چه بسا به زودی دیگر نتوانند پول نان شب خود را جور کنند.

دیاب تصریح کرد، دوره‌ای از سوء مدیریت سیاسی و فسا دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بوده است.

نخست وزیر لبنان اضافه کرد، بیماری کووید-19 و محدودیت‌های لازم برای مهار آن منجر به بحران شدید اقتصادی و بی‌ثباتی عمیق در زنجیره ارسال کمک‌های غذایی شد. 80 درصد گندم لبنان از اوکراین و روسیه تامین می‌شود اما روسیه از ماه گذشته صادرات گندم را متوقف کرده و اوکراین در حال بررسی تصمیم مشابه آن است.

حسان دیاب همچنین امروز اعلام کرد، بانک مرکزی لبنان از امروز برای حمایت از ارز کشور وارد بازار خواهد شد که باعث افزایش بهای مواد غذایی و کالاهای اساسی دیگر می‌شود و به زودی لبنانی‌ها کاهش قیمت‌ها را لمس خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها