کد خبر: 406350
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۵:۱۶:۰۳
| |

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

100 میلیون یورو ‌به توسعه طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده می‌شود

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجر موای طرحهای ابخیزداری کشور اختصاص یافته که نقش مهمی در توسعه این سازه‌ها خواهد داشت.

100 میلیون یورو ‌به توسعه طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده می‌شود
کد خبر: 406350
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۵:۱۶:۰۳

اعتمادآنلاین| خسرو شهبازی امروز(یکم خرداد) در حاشیه بازدید محل احداث پارک آبخیز ماماتکه در دامنه شرقی پارک جنگلی آبیدر، اظهار کرد: سال گذشته با تزریق و تامین اعتبار از حوزه صندوق توسعه ملی با عنایت مقام معظم رهبری، خروجی‌های مناسبی را در تحقق اهداف و پروژه‌های این حوضه شاهد بودیم و بودجه ای معادل 2هزار میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوان‌داری(هدایت سیلاب به سفره های آب زیر زمینی) اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این اعتبار توانست در تکمیل و احداث سازهای آبی و طرح های آبخیزداری کشور جهش مطلوبی ایجاد کند، افزود: با این اعتبار 900 طرح آبخیز در کشور اجرا شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده و امسال هم ادامه خواهد داشت اشاره و بیان کرد: اجرای اقدامات مکانیکی مثل سازه‌ها، سدها، اجرای اقدامات بیولوژیک مانند مدیریت و حفاظت از مراتع کشور و توسعه جنگل کاری‌ در حوضه‌های آبخیز و ارتقاء پوشش گیاهی است که می‌تواند به کنترل فرسایش و حفظ ذخیره سازی منابع آبی و کاهش تبخیر کمک کند.

شهبازی عنوان کرد: آنچه که در آبخیزداری اتفاق می افتد در مدیریت پایدار حوضه آبخیز از بالاترین نقطه‌ای که بارش اتفاق می‌افتد تا جایی که بارش از یک حوضه خارج می شود است و مجموعه عملیاتی که به حفظ پایداری کمک می کند.

وی ذکر کرد: منظور از حفظ پایداری این است که پوشش گیاهی یک حوضه را حفظ و فرسایش را کاهش دهیم تا بتوانیم رسوب را کنترل و سیل را مدیریت کنیم یعنی خسارت سیل را کاهش دهیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به برنامه های این سازمان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: سه طرح اساسی در این زمینه باید اجرایی شود که توسعه کشت و صادرات گیاهان دارویی، جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب از جمله آنهاست و کردستان در هر سه بخش می تواند سرآمد باشد، چرا که هم ظرفیت و بسترهای مناسبی دارد و هم مردم آن علاقمند به طبیعت و سختکوش هستند.

شهبازی با بیان اینکه روابط عمومی قوی اداره کل به عنوان یکی از برترین روابط عمومی های سازمان جنگلها مستند سازی و کارهای خوبی انجام داده است، تاکید کرد: با بهره‌گیری از سامانه جامع اطلاعات امور زمین و منابع طبیعی که توسط همکاران شاخص استان طراحی و اجرا شده است اقدامات زیر بنایی خوبی به آنجام برسد

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیت استان تاپایان سال در توسعه‌ی گیاهان دارویی از استانهای شاخص کشور شود.

شهبازی با تاکید بر اینکه بیشتر طرح‌های زیرساختی بخش آبخیزداری در زمینه جهش تولید نقش ویژه ای دارند، اضافه کرد: تامین آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش، احیا چشمه ها و قناوات و کمک به کنترل سیلاب و روانابها از جمله تاثیرات این طرح‌ها برای جهش تولید است.

وی سهم سال گذشته کردستان از صندوق توسعه ملی را 49 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: امسال هم بودجه لازم برای تکمیل و اجرای طرح های این بخش اختصاص می یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها