بانک‌ها حلقه‌ موثر در انبارداری گواهی سپرده سکه‌

اسفندیار پور گفت:بانک‌ها دخالتی در عرضه و فروش سکه در بازار معاملاتی بورس ندارند صرفا انباردار کالا‌های مبادلاتی در بازار بورس کالا هستند.

بانک‌ها حلقه‌ موثر در انبارداری گواهی سپرده سکه‌
کد خبر: 406473
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۵:۲۸

اعتمادآنلاین| رحیم اسفندیار پور رئیس اداره خزانه بانک رفاه کشور در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاریخچه‌ اوراق سکه اظهار کرد: در سال 1394 سازمان بورس کالا یکی از ابزار‌های نوین معاملات را تحت عنوان گواهی سکه معرفی کرد که هم اکنون علاوه بر این گواهی متذکر شده کالا‌هایی دیگر نیز مثل زعفران، زیره، پسته و سایر کالا‌هایی که مورد معاملات بین المللی قرار می‌گیرند جزء ابزار‌های نوین مالی این سازمان به شمار می‌آیند.

رئیس اداره خزانه بانک رفاه کشور در ادامه افزود: قطع به یقین اگر اوراقی تحت عنوان کالا تهیه می‌شود، باید آن را در جایی نگهداری کنند؛ در ادامه باید به این موضوع توجه کرد که بانک رفاه و چند بانک دیگر توسط دولت به عنوان انباردار این کالا‌ها انتخاب شده اند به طوری که ماهیچ دخالتی در انجام این امر نداشته ایم.

او تاکید کرد: عنوان سکه‌ یک روزه‌ بانک رفاه در آن نماد بورس کالا ثبت می‌شود به طوری که وقتی شما سکه را تهیه می‌کنید و بعد از آن به بانک جهت نگهداری سکه‌ مراجعه می‌کنید پس از طی کردن مراحل اداری بانک سکه‌ شما را اعتبار سنجی می‌کند و در صورتی که مورد تایید واقع شود گواهی سکه را در اختیارتان می‌گذارد، که شما می‌توانید آن را در نزد خود نگهدارید یا اینکه در بازار بورس سرمایه گذاری کنید.

اسفندیار پور در خصوص یکی ازبند‌های اساسی بانکداری تصریح کرد: بانک‌ها می‌توانند صندوق اجاره‌ای داشته باشند که این موضوع مطرح شده به معنای نگهداری اشیای قیمتی مشتریان در قبال دریافت کارمزد است.

رئیس اداره خزانه بانک رفاه کشور بیان کرد: کسانی که در بانک رفاه سکه‌ خود را سپرده گذاری کردند می‌توانند هر لحظه که بخواهند با ارائه‌ی گواهی سپرده سکه به بانک مراجعه کرده و آن را برداشت کنند.

او در ادامه تاکید کرد: طی قرار دادی که بین بانک رفاه و سازمان بورس کالا بسته شده، قرار است ما هرروز فیلم محل نگهداری سکه هایمان را به طور 24 ساعته دراختیار این سازمان قرار دهیم.همچنین هر دوماه یکبار سازمان بورس مسئولانی را جهت بازدید از خزانه‌ بانک‌ها برای شمارش و تایید سکه‌ها به بانک‌های مربوطه می‌فرستد.

اسفندیار پور در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها حواله برای شرکت در بازار بورس می‌خرند یا خیر؟ اظهار کرد: هر شخصی چه حقیقی یا حقوقی می‌تواند حوا‌له خرید و فروش کند، اما تا آنجایی که من اطلاع دارم بانک‌ها این امر را نباید انجام دهند.

علت حباب ایجاد شده در بازار بورس کالا چه بود؟


رئیس اداره خزانه بانک رفاه کشور در خصوص حباب ایجاد شده در بازار بورس کالا گفت: به طور طبیعی هر جا که نقدینگی به سمت آن سوق پیدا می‌کند سبب افزایش قیمت می‌شود همانطور که در حال حاضر می‌توان رشد سهام برخی از شرکت‌ها بدون تغییر در تولیداتشان را مشاهده کرد.

او در ادامه بیان کرد: به نظر من سازمان بورس کالا تصمیم دارد روزانه یک تا دودرصد قیمت سکه را در بازار بورس بالا ببرد حال آیا قصدش از این کار جذب نقدینگی یا سوق سرمایه است فعلا مشخص نیست. همین جذابیت باعث می‌شود مردم از بیرون بازار بورس سکه خریداری کنند و به بانک‌ها جهت دریافت گواهی سکه برای حضور در بورس کالا مراجعه کنند البته باید این مورد را هم یادآور شد که بانک‌ها هم در تخصیص گواهی‌ها محدودیت دارند.

راهکار بازگشایی نماد‌های گواهی سپرده سکه


اسفندیارپور در خصوص بازگشایی مجدد نماد گواهی سپرده سکه گفت: بانک‌ها به دلیل اینکه محل درآمدشان از این راه است مخالف بسته شدن نماد گواهی سکه‌ها هستند و ما از سازمان بورس کالا خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر این نماد‌ها هستیم.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها