درمان نوزاد 6 روزه با پیوند سلول‌های بنیادی

برای نخستین بار نوزادی 6 روزه در ژاپن پیوند سلول‌های کبدی دریافت کرد که از سلول‌های بنیادی تولید شده بودند.

درمان نوزاد 6 روزه با پیوند سلول‌های بنیادی
کد خبر: 406537
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۴:۰۰:۴۶

اعتمادآنلاین| در یک آزمایش بالینی جدید، برای نخستین بار نوزادی 6 روزه در ژاپن، پیوند سلول‌های کبدی جدیدی را دریافت کرد که از سلول‌های بنیادی ساخته شده بودند.

این فرایند سبب شد نوزاد برای مدتی کافی سالم بماند تا بتواند عمل پیوند کبد را انجام دهد.

نوزاد مذکور از مشکل چرخه اوره (urea cycle ) رنج می‌برد که یک اختلال ژنتیکی است و کبد فرد آنزیم حیاتی برای شکستن نیتروژن و تبدیل آن به اوره را ندارد. بدون این آنزیم آمونیاک در جریان خون وارد می‌شود و نتایج مرگباری برای بیمار دارد.

به طور معمول در این شرایط باید پیوند کبد انجام شود اما تا سن 3 تا 5 ماهگی نمی‌توان این عمل را انجام داد و متاسفانه تا آن زمان بسیار دیر است و ممکن است نوزاد بمیرد.

بنابراین در یک آزمایش بالینی جدید محققان مرکز ملی بهداشت و رشد کودک در ژاپن نوعی سلول کبدی به نام هپاتوسیت (hepatocytes) را به بدن نوزاد پیوند زدند.

محققان آنها را از سلول‌های بنیادی تولید کردند. در مرحله بعد هپاتوسیت به رگ‌های خونی در کبد نوزاد تزریق شد.

پس از آن میزان غلظت آمونیاک در خون نوزاد افزایش نیافت و هنگامی که زمان مناسب فرا رسید، محققان توانستند با موفقیت عمل پیوند کبد را انجام دهند. به گفته محققان طی این عمل هیچ مشکلی به وجود نیامد.

این نخستین آزمایش بالینی برای درمان بیماری کبدی با استفاده از سلول‌های هپاتوسیت پیوندی و همچنین نخستین باری است که سلول‌های بنیادی برای درمان انسان در ژاپن به کار می‌روند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها