کد خبر: 406694
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۱۳:۰۳:۴۸
| |

ناتو به خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» واکنش نشان داد

همپیمانان نظامی آمریکا در ناتو می‌گویند استدلال این کشور برای خروج از پیمان آسمان‌های باز، قانع‌کننده نیست.

ناتو به خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» واکنش نشان داد
کد خبر: 406694
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۱۳:۰۳:۴۸

اعتمادآنلاین| واشنگتن نتوانست در در نشست ناتو، حمایت هم‌پیمانان خود را برای خروج از توافقنامه «آسمان‌های باز» جلب کند. نتیجه آنکه شماری از اعضای این سازمان با ابراز تاسف از اقدام آمریکا، استدلال‌های این کشور را برای خروج از پیمان قانع‌کننده ندانستند اما از اعمال فشار بر روسیه برای رعایت دقیق‌تر پیمان نیز حمایت کردند.

گفتنی است روز یکم خرداد، واشنگتن مدعی شد که در واکنش به اقدامات روسیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود. اما این اقدام با واکنش خونسردانه مسکو مواجه شد. در همین رابطه، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه، اطمینان داد که کشورش مصمم است توافقنامه نظارت هوایی را حفظ کند.

گروشکو گفت تا زمانی که این پیمان به قوت خود باقی بماند، روسیه به تمامی تعهدات در چارچوب آن پایبند خواهد بود.

در همین حال، «سرگئی ریابکوف» یکی دیگر از معاونان وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: آمریکا هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ندارد و این اقدام امنیت جهانی را تضعیف می‌کند.

توافقنامه آسمان‌های باز سال 1992 میلادی به امضای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اعضای پیمان نظامی ورشو به رهبری شوروی سابق رسید و از سال 2002 میلادی اجرایی شد.

یکی از انتقادهای واشنگتن به روسیه در زمینه نقض پیمان آسمان‌های باز اتفاقی است که در سال 2014 افتاد.

در این سال، یک هواپیمای لهستانی در چارچوب پیمان آسمان‌های باز بر فراز کالینینگراد پرواز تجسسی انجام داد. دولت روسیه اعلام کرد که این هواپیما مدت زمان زیادی به کنترل آن منطقه نظامی پرداخته است و به همین دلیل شرایط پرواز در آسمان کالینینگراد را یکجانبه و بر خلاف مقرراتی که در پیمان درج شده، تغییر داد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این انتقادها بهانه است و آمریکا در کل تمایلی به ماندن در این پیمان ندارد. آنها می‌گویند این کشور نیازی هم به این گونه پروازها ندارد، زیرا ماهواره‌های پیشرفته‌اش قابلیت شناسایی دقیق‌تری دارند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها