«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| با انجام چه کارهایی می‌توان سیستم تنفسی را پاکیزه نگه داشت؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی مخصوصاً کووید-19 باید سیستم تنفسی به خوبی کار کند؛ به همین خاطر لازم است اقداماتی انجام دهیم تا از سیستم تنفسی خود مراقبت کنیم و آن را پاک نگه داریم.

ویروس کرونا| با انجام چه کارهایی می‌توان سیستم تنفسی را پاکیزه نگه داشت؟
کد خبر: 407070
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا باعث شده مجبور شویم برای جلوگیری از ابتلا به آن دست به اقداماتی بزنیم. سیستم تنفسی در این میان و در مقابله با ویروس کرونا نقش مهمی بازی می‌کند. پاکیزه نگه داشتن سیستم تنفسی برای پیشگیری از ویروس کرونا کاری ضروری است. نکاتی که در زیر بررسی می‌کنیم به ما کمک می‌کند تا به ویروس کرونا مبتلا نشویم.

اعتمادآنلاین به نقل از world atlas گزارش می‌دهد، اگر بخواهید زندگی سالمی داشته باشید باید دستگاه تنفسی و تمام اندام‌هایی را که بخشی از آن هستند مورد بررسی قرار دهید. بینی، گلو و ریه باید به درستی کار کند تا این اطمینان حاصل شود که تمام قسمت‌های بدن شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. با وجود این، شما باید از سیستم تنفسی خود مراقبت کنید. حال می‌خواهیم چند نکته کاربردی را برای مراقبت از دستگاه تنفسی بیان کنیم:

1- وجود گیاهان آپارتمانی

گیاه

گیاهان نه تنها باعث می‌شوند فضای زندگی شما بهتر جلوه کند، بلکه سطح اکسیژن در خانه شما را نیز افزایش می‌دهند. این مساله ممکن است هنگام گرم بودن دمای هوا چندان مهم به نظر نرسد و در طول تابستان به خارج از خانه بروید یا پنجره‌ها را باز کنید؛ اما هنگامی که زمستان فرا می‌رسد، زمان بیشتری را در آپارتمان خود خواهید گذراند و داشتن برخی گیاهان واقعی در خانه به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

2- فعالیت بدنی

ورزش

مردم امروزه بیش از هر زمان دیگری از آثار مضر سبک زندگی غلط در عذاب‌اند، زیرا مجبورند ساعت‌های زیادی را مقابل کامپیوتر و در یک فضای بسته بگذرانند. بسیاری از مشکلات به این شیوه زندگی برمی‌گردد. استرس معضلی است که مشکلات زیادی در زمینه چاقی، افسردگی و فشار خون ایجاد می‌کند. سیستم تنفسی یک انسان هنگام انجام برخی فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به شما کمک کند. دوچرخه‌سواری، دویدن، هر نوع ورزش کاردیو همراه با وزنه همه اینها شما را مجبور به کنترل تنفس خود می‌کند.

اگر هر روز نیم ساعت ورزش کنید، سیستم تنفسی خود را وادار می‌کنید تا بیشتر کار کند. این کار فواید زیادی برای بدن دارد. هنگام دویدن به اکسیژن بیشتری احتیاج دارید و طی این فعالیت بدن شما بسیاری از سموم را از طریق عرق و تنفس دفع می‌کند. بنابراین، اگر سعی می‌کنید که با ورزش کردن فعال و خوش‌تیپ بمانید، در واقع به ریه‌هایتان فشار می‌آورید که بهتر کار کند.

3- نوشیدن آب

آب

ناگفته پیداست که چه در طول روز ورزش کنید و چه این کار را انجام ندهید، باید مقدار زیادی آب بنوشید. یک نکته در مورد آب و سیستم تنفسی ما این است که این مایع که زندگی‌مان به آن وابسته است به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشیم. به این دلیل که آب به جدا شدن مخاط، که هر روز در ریه‌ها ساخته می‌شود، کمک می‌کند. آب ترشح شده و شما قادر می‌شوید که بهتر تنفس کنید.

4- خوردن غذاهای سالم

غذا

تغذیه سالم و انتخاب یک غذای مناسب نیز مانند نوشیدن آب به شما کمک می‌کند که سیستم تنفسی‌تان مطابق آنچه که باید کار کند. سعی کنید روی مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های A ،C و E و همچنین میوه‌ها و سبزیجات حاوی روی، پتاسیم و منیزیم تمرکز کنید. همه این عناصر مغذی در دستگاه تنفسی بدن ما بسیار مهم هستند.

5- سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار

ترک سیگار قطعاً یکی از مواردی است که گفتن آن راحت‌تر از انجامش است. میلیون‌ها نفر از اعتیاد به نیکوتین رنج می‌برند و ترک توتون و تنباکو به طور کلی کار بسیار دشواری برای هر فرد است. با وجود این، سیگار کشیدن برای هر قسمت از بدن بد است و برای دستگاه تنفسی از سایر اندام‌های بدن بدتر است. حتی اگر در اطراف افرادی هستید که از دخانیات استفاده می‌کنند، دود دست دوم یا مصرف غیرفعال آن نیز خطرناک است.

6- بیشتر بخندید

خندیدن

باور کنید یا نه عمل ساده‌ای چون خندیدن به ریه‌های ما کمک می‌کند تا از هوای بی‌روحی که مدتی طولانی در ریه‌های ما باقی مانده خلاص شویم. وقتی واقعاً می‌خندید، نه تنها روی ماهیچه‌های بدن خود کار می‌کنید، که اجازه می‌دهید هوای تازه بیشتری وارد سیستم تنفسی شما شود.

7- دستان خود را تمیز نگه دارید

شستن دست ها

امروزه که ما با بیماری همه‌گیر کووید-19 سروکار داریم، مرتب می‌شنویم که رعایت بهداشت برای جلوگیری از انتشار ویروس چقدر مهم است. همین مورد برای سناریوی بیماری غیرهمه‌گیر نیز صادق است: شما باید دست خود را تمیز نگه دارید زیرا پر از میکروب و باکتری است و این میکروب‌ها در صورت تماس دست‌های کثیف با صورت، دهان و بینی مشکلاتی برای سیستم تنفسی‌تان ایجاد می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها