«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| شیوه کار سیستم تنفسی چگونه است؟

سیستم تنفسی نقشی اساسی در زندگی ما دارد. نحوه کار سیستم تنفسی به شیوه‌ای است که با فرو بردن هوا به داخل و بیرون دادن آن و ارتباط با اندام‌های تنفسی به نفس کشیدن عادی ما کمک می‌کند.

ویروس کرونا| شیوه کار سیستم تنفسی چگونه است؟
کد خبر: 407076
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا و شیوع آن باعث شده به بدن خود بیشتر اهمیت دهیم و مراقب اندام‌های بدن خود باشیم. ویروس کرونا سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و مشکلاتی برای تنفس آسان بیماران به وجود می‌آورد. نحوه کار این سیستم بسیار جالب و مهم است و پاکیزه نگه داشتن آن در دوران شیوع ویروس کرونا اهمیت دارد.

اعتمادآنلاین به نقل از world atlas گزارش می‌دهد، دستگاه تنفسی در تلاش است تا نفس کشیدن را برای ما ممکن سازد. ما بدون دستگاه تنفسی نمی‌توانیم اکسیژن بگیریم و در نتیجه قادر به استفاده از صدای خود یا احساس بویایی‌مان نیستیم. دستگاه تنفسی همچنین مسئول دفع دی‌اکسید کربن از بدن ماست.

اصولاً تبادل ساده اکسیژن و دی‌اکسید کربن را تنفس می‌نامیم. مجرای عبور هوا و مجرای تنفسی 2 منطقه مهم سیستم تنفسی هستند. مجرای عبور هوا تمام ساختارهایی را که به عنوان گذرگاه‌هایی برای ورود و خروج هوا به/از ریه‌های ما عمل می‌کنند تحت پوشش قرار می‌دهد و مجرای تنفسی از ساختارهای ریه متاثر از تبادل گاز تشکیل شده است.

پنج کارکرد اصلی سیستم تنفسی

سیستم تنفسی

اگر بخواهیم کارکردهای اصلی دستگاه تنفسی را برشمریم، باید آنها را به بخش‌های نفس کشیدن، تنفس خارجی، تنفس داخلی، کمک به بویایی و تولید صدا طبقه‌بندی کنیم. تنفس یا تهویه ریوی هنگامی آغاز می‌‌شود که هوا از طریق بینی یا دهان ما به داخل ریه رود و و از حلق، حنجره و نای عبور کند. وقتی بدن ما هوا را بیرون می‌برد، از همان مسیر عبور می‌کند و تغییراتی که در فشار و حجم داخل ریه‌های ما اتفاق می‌افتد همان چیزی است که تهویه ریوی را فعال می‌کند.

وقتی تنفس می‌کنیم دیافراگم و سایر عضلات منقبض می‌شوند و قفسه صدری ما پر می‌شود. تنفس خارجی مسئول تبادل اکسیژن دی‌اکسید کربن در ریه‌های ماست. این فرایند در داخل آلوئول‌ها، کیسه‌های هوای ریز که در انتهای نایژک واقع شده اتفاق می‌افتد. دی‌اکسید کربن در آلوئول‌ها منتشر و به محض تنفس بیرونی خارج می‌شود.

تنفس درونی

تنفس درونی فرایند مهم دیگر دستگاه تنفسی است، فرایندی که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را از طریق رگ‌های خونی حمل می‌کنند. این خون اکسیژن‌دار سرانجام به مویرگ‌های باریک می‌رسد و سلول‌ها اکسیژن را آزاد می‌کنند که در بافت بدن ما پخش می‌شود. در عین حال، دی‌اکسید کربن برای فرایند بازدم به ریه‌ها بازمی‌گردد.

کمک به بویایی از زمانی شروع می‌شود که فیبرهای بویایی حفره‌های بینی را درون بینی ما می‌کشند. برخی مواد شیمیایی موجود در هوا برای فعال کردن گیرنده‌های سیستم عصبی ما حادث می‌شوند. تولید صدا به این صورت است که ساختارهای خاصی در دستگاه تنفسی ما صدا ایجاد می‌کند. هوایی که بیرون می‌دهیم از ریه‌ها به سیستم صوتی می‌رود و ماهیچه‌های حنجره روی غضروف‌های آریتنوئیدی تاثیر می‌گذارند که به تارهای صوتی فشار می‌آورد و بدین ترتیب صدا بیرون می‌آید.

چرا سیستم تنفسی اهمیت دارد؟

سیستم تنفسی

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین کاری که دستگاه تنفسی ما انجام می‌دهد وارد کردن اکسیژن به بدن است زیرا بدون اکسیژن سلول‌های ما به درستی کار نمی‌کنند و این عمل به ما کمک می‌کند دی‌اکسید کربن را که یک محصول فرعی است از بین ببریم. ما هر روز بیش از 20 هزار بار نفس می‌کشیم و همه این موارد بدون وجود گلو، حنجره، لوله هوا، ریه‌ها و دیگر اندام‌های انسان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که باید با دوری از انواع تحریک‌کننده‌ها و آلاینده‌ها از سیستم تنفسی خود مراقبت کنید. سیگار نکشید و برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید. بیماری‌های تنفسی‌ای وجود دارد که متاسفانه نمی‌توان از آنها پیشگیری کرد، اما بسیاری از بیماری‌ها قابل کنترل هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها