استاد دانشگاه کارلتون:

کرونا در چندین کشور مجددا در حال فعال شدن است/ بازگشایی‌ها نگران‌کننده است

استاد دانشگاه کارلتون با انتقاد از تحریم‌ها، تاکید کرد: جلوگیری از دسترسی مردم به مواد غذایی و دارو و سایر کالاها و خدمات ضروری، از منظر اخلاقی و همچنین از منظر سیاسی قابل قبول نیست.

کرونا در چندین کشور مجددا در حال فعال شدن است/ بازگشایی‌ها نگران‌کننده است
کد خبر: 407095
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ ۱۲:۳۲:۲۹

اعتمادآنلاین| دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل مدیریت جنگ و مهاجرت است.

وی به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا در زمان بحران شیوع کرونا پرداخت.

ویروس کرونا در چندین کشور مجددا در حال فعال شدن است

بازگشایی تدریجی بخش‌های اقتصادی کمی خطرناک است

دان رولاندز در ابتدا گفت: من فکر می‌کنم ویروس در چندین کشور مجددا در حال فعالیت است، از این رو بازگشایی تدریجی بخش‌های اقتصادی کمی خطرناک است. نظر کارشناسان این است که راه اصلی مقابله با اوضاع، فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش آزمایش‌های تشخیص کرونا است. امید است که به زودی واکسن ایجاد شود.

ایمنی و اثربخشی واکسن‌های موجود هنوز مشخص نیست

او در ادامه اضافه کرد: من هنوز هیچ مدرکی در مورد درمان مؤثر یا واکسن ندیده‌ام. به طور معمول دو تا پنج سال طول می‌کشد تا واکسن‌ها برای ویروس جدید ایجاد شود. اما با توجه به ضرورت مقابله با کرونا امید است که دو تا سه سال زمان لازم باشد تا واکسن کرونا کشف شود. واکسن‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد، اما ایمنی و اثربخشی آنها مشخص نیست.

رولاندز در ادامه اضافه کرد: من به اثربخشی تحریم‌ها به طور کلی شک دارم و به عنوان یک موضوع اخلاقی فکر نمی‌کنم که لازم باشد از این موارد برای کالاهای بشردوستانه استفاده شود. این تحریم‌ها نباید به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این شرایط مورد استفاده واقع شود.

تحریم ها بر سلامت مردم ایران تاثیر گذاشته است

او افزود: سیاست بر سلامت مردم ایران تاثیر گذاشته است. اگرچه دارو صریحا از تحریم معاف شده است. اما تراکنش با ایران متوقف شده است. تحریم‌ها شرکت‌ها را از تعامل و تراکنش با ایران ترسانده است. زیرا شرکت‌ها نگران نقض تحریم‌ها و مجازات از سوی آمریکا هستند.

استاد دانشگاه کارلتون در ادامه خاطرنشان کرد: برخی قدرت‌ها مدعی هستند که سیاست منطقه‌ای و سیاست هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است. ایران از حق حاکمیت برای پیگیری این سیاست‌ها برخوردار است، همانگونه که سایر کشورها این حق را دارند.

جلوگیری از دسترسی مردم به مواد غذایی و دارو از منظر اخلاقی و سیاسی قابل قبول نیست

وی افزود: با این حال، من فکر می‌کنم که جلوگیری از دسترسی مردم به مواد غذایی و دارو و سایر کالاها و خدمات ضروری، از منظر اخلاقی و همچنین از منظر سیاسی قابل قبول نیست. تحریم‌ها علیه ایران از معدود مواردی است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر چنین مبنای گسترده‌ای اعمال می‌شوند. امروزه بیشتر تحریم‌ها بسیار محدودتر و در آن مقام‌های دولتی و اشخاص هدف قرار می‌گیرند.

ویروس کرونا هنوز به طور کامل در کشورهای فقیر گسترش نیافته است

رولاندز در ادامه در مورد سرنوشت جهان با کرونا گفت: برای پیش‌بینی خیلی زود است این ویروس هنوز به طور کامل در کشورهای فقیر گسترش نیافته است، جایی که اثرات آن می‌تواند ویران‌کننده باشد. امید است که تا زمانی که واکسن ایجاد نشود‌، مردم در این کشورها مبتلا نشوند.

بحران کرونا فرصتی برای کشورها در جهت تعامل سازنده‌تر با جهان است

او گفت: در نهایت، می‌خواهم بگویم که این بحران فرصتی برای کشورها برای تعامل سازنده‌تر با جهان است. ایران هم باید با حضور کامل‌تر در تلاش‌های بین‌المللی در جهت صلح و همکاری، فعالیت داشته باشد تا بتواند به معالجه و در نهایت واکسن دسترسی پیدا کند. این باعث می‌شود چهره ایران بهتر شود و ایالات متحده (و به ویژه دولت فعلی آن) در منظر افکار جهان بدتر به نظر برسد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها