بازگشت به روال عادی پس از قرنطینه در عربستان سعودی

عربستان سعودی امروز اعلام کرد اوضاع به روال عادی بازخواهد گشت. طبق طرح جدید بین روزهای پنج‌شنبه و شنبه آتی زمان‌های مجاز بودن رفت و آمد در سراسر مناطق عربستان به جز مکه تغییر کرده و از ساعت شش صبح تا سه بعد از ظهر خواهد بود.

بازگشت به روال عادی پس از قرنطینه در عربستان سعودی
کد خبر: 407196
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عربستان امروز (سه‌شنبه) بازگشت اوضاع به روال عادی و بازگشایی مساجد برای برپایی نماز جماعت را اعلام کرد. دولت عربستان زمان‌های منع آمد و شد طی روزهای آینده را تغییر می‌دهد. این اقدام قبل از لغو کامل منع آمد و شد در تمام مناطق به جز مکه از ابتدای 21 ژوئن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، طبق طرح جدید بین روزهای پنج‌شنبه و شنبه آتی زمان‌های مجاز بودن رفت و آمد در سراسر مناطق عربستان به جز مکه تغییر کرده و از ساعت شش صبح تا سه بعد از ظهر خواهد بود و همچنین رفت و آمد بین شهرها و مناطق عربستان با خودروی شخصی بلامانع است.

یک منبع در وزارت کشور عربستان گفت، براساس بخش‌نامه‌های جدید نهادهای سلامت و بهداشت با محوریت تدابیر عربستان برای مقابله با کرونا و امکان تغییر زمان‌های مقررات منع آمد و شد جزئی و بازگشت برخی فعالیت‌ها با رعایت تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی با نکات زیر موافقت شد:

اول: از ابتدای روز پنج‌شنبه برابر با 28 ماه مه جاری تا پایان روز شنبه مصادف با سی‌ام همین ماه به این ترتیب خواهد بود:

-تغییر زمان‌های آمد و شد در تمامی مناطق عربستان به جز شهر مکه به طوریکه آمد و شد از شش صبح تا سه بعد از ظهر خواهد بود.

- موافقت با رفت‌و آمد با خودروی شخصی بین مناطق و شهرهای عربستان در جریان دوره عدم برقراری منع آمد و شد.

مضاف بر ادامه فعالیت‌های استثنا شده در مصوبات قبلی برخی فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای تجاری می‌توانند در دوره سه روزه درنظر گرفته شده شروع به فعالیت کنند که در این زمینه‌ها خواهد بود:

1ـ کل فروشگاه‌های تجاری خرد و کلان.

2ـ مراکز تجاری (بازارها).

- تاکید بر ادامه منع فعالیت‌هایی که امکان رعایت فاصله اجتماعی در آن نیست، نظیر سالن‌های آرایشگاه‌های زنانه، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز تفریحی، سینماها و دیگر فعالیت‌ها و اصنافی که طرف‌های مربوطه مشخص کرده‌اند.

دوم: از ابتدای روز یکشنبه برابر با 31 مه تا روز شنبه برابر با 20 ژوئن آینده تدابیر به این شکل خواهد بود:

- تغییر زمان مجاز بودن رفت و آمدها در تمامی مناطق عربستان به جز مکه مکرمه به این ترتیب رفت‌ و آمد بین شش صبح تا هشت عصر خواهد بود.

- تداوم فعالیت‌های مستثنا شده طبق مصوبات قبلی.

موافقت با اقامه نماز جمعه و جماعت در تمامی مساجد عربستان به جز مساجد مکه مکرمه با رعایت تدابیر احتیاطی و پیشگیرانه.

تداوم اقامه نماز جمعه و جماعت در مسجد الحرام طبق تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه معمول جاری.

لغو تعلیق حضور در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و بازگشت فعالیت‌های دفتری طبق ضوابط وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و طرف‌های مربوطه.

سوم: بازگشت اوضاع به روال عادی

از اول روز یکشنبه 21 ژوئن اوضاع در تمام مناطق عربستان و شهرها به جز مکه مکرمه به وضعیت قبل از اعمال مقررات منع آمد و شد بازمی‌گردد البته با رعایت کامل دستورات بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی.

این تدابیر برا حفظ جان گروه‌های پرخطر و درصد بالای ابتلا به خصوص افراد مسن و بیماران دارای بیماری مزمن و بیماری‌های تنفسی است.

چهارم: تدابیر لحاظ شده در داخل شهر مکه

درباره مکه تدابیر در بند اول از ابتدای روز یکشنبه برابر با 31 ماه مه تا روز شنبه 20 ژوئن و بند دوم از ابتدای روز یکشنبه 21 ژوئن اجرا می‌شود.

پنجم: دستورات به شهروندان و افراد مقیم

عربستان به تمام شهروندان و افراد مقیم در این کشور تاکید کرده تمامی ابزار لازم و مربوط به قطع زنجیره انتقال کرونا نظیر استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

ششم: عمره و زیارت

عربستان بر تداوم تعلیق به جا آوردن عمره و زیارت تاکید کرده و گفته به طور دوره‌ای در سایه دستورات بهداشتی در این زمینه بازنگری‌ها و ارزیابی‌های لازم انجام می‌گیرد.

همچنین عربستان امروز اجازه ازسرگیری پروازهای داخلی را بعد از اتخاذ تدابیر احتیاطی صادر کرد.

واس گزارش داد، از ابتدای روز پنج‌شنبه 28 ماه مه تعلیق تمام پروازهای داخلی با رعایت تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی که سازمان کل هواپیمایی عربستان با هماهنگی وزارت بهداشت و طرف‌های مربوطه لحاظ کرده، لغو می‌شود.

همچنین این خبرگزاری افزوده است، تعلیق سفر بین مناطق با هر وسیله مواصلاتی با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه لغو شده و بلامانع است.

طبق این گزارش، پروازهای خارجی همچنان تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق می‌مانند.

توفیق ربیعه، وزیر بهداشت عربستان روز دوشنبه اعلام کرد، عربستان برنامه‌های کلی بازگشت تدریجی به حالت عادی را تدوین کرده و مراحل به طور تدریجی از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شوند، البته با رعایت فاصله گذاری اجتماعی.

وزارت بهداشت عربستان روز دوشنبه از ثبت 2235 مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس خبر داد تا تعداد مبتلایان به 47 هزار و 795 تن افزایش یابد، همچنین با ثبت 9 مورد مرگ جدید تعداد قربانیان کرونا به 399 تن رسید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها