جوزپ بورل:

اروپا در مقابل چین به یک استراتژی محکم‌تر نیاز دارد

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

اروپا در مقابل چین به یک استراتژی محکم‌تر نیاز دارد
کد خبر: 407217
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۰۸:۵۱:۲۱

اعتمادآنلاین| جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه 25 مه به دعوت کنفرانس سفیران آلمان پیامی ویدئویی منتشر کرد، ابتدا اشاره داشت که آلمان قرار است ریاست شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن و شورای اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه را بر عهده بگیرد و انتظارات از این کشور زیاد است.

وی سپس به بحران شیوع ویروس کرونا در اروپا اشاره کرد و خطاب به آلمان گفت: «دوباره ما روی شما حساب باز می‌کنیم تا اروپا را از بحران عبور دهید و مطمئن شویم که از آن قوی‌تر بیرون خواهیم آمد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که پیشنهادهای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای جبران خسارت‌های مربوط این وضعیت جسورانه است.

وی گفت: «فکر می‌کنم این همان چیزی است که اروپا به آن نیاز دارد.»

به گزارش یورونیوز، بورل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که باید روی راه‌حل‌های مشترک سرمایه‌گذاری کرد و از همبستگی واقعی بهره برد.

قرار است کمیسیون اروپا فردا چهارشنبه طرح اقتصادی مقابله با بحران ویروس کرونا را پیشنهاد کند؛ طرحی 1000 میلیارد یورویی با هدف حراست از یکپارچگی مالی اروپا.

این طرح در حالی مطرح خواهد شد که هفته گذشته دو قدرت اصلی اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه از طرح 500 میلیاردی برای مواجهه با این بحران پرده برداشتند. هلند، اتریش، سوئد و دانمارک از مخالفان اعطای بلاعوض نقدینگی به کشورهای نیازمند اتحادیه برای مرتفع کردن بحران کرونا هستند.

وی افزود: «ابتکار عمل فرانسه و آلمان از هر زمان دیگری ضروری‌تر است اما در عین حال تنها یک توافق فرانسوی-آلمانی کافی نیست.»

گردآوری اروپا


رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا تاکید که باید کل اروپا را گرد هم آورد.

وی گفت که این موضوع سخت است و افزود: «من قبل از قبول این منصب از این مساله آگاه بودم اما در این شش ماه به طور مستقیم خودم آن را تجربه کرده‌ام.»

بورل درباره علت سخت بودن گرد هم آوردن اروپا گفت: «این کار دشواری است؛ زیرا اختلاف‌های عمیقی بین کشورهای عضو درباره بسیاری از مسائل وجود دارد. ما فاقد یک فرهنگ استراتژیک مشترک هستیم و تمایل به سازش کمتر از حدی است که باید باشد. ما در دنیایی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که در آن آسیا به‌طور فزاینده از نظر اقتصادی، امنیتی و فن‌آوری اهمیت پیدا خواهد کرد.

وی معتقد است که این نخستین بحران بزرگ در دهه‌های اخیر است که ایالات متحده واکنش‌های بین‌المللی به آن را رهبری نمی‌کند.

بورل اضافه کرد که «شاید آمریکا به این موضوع اهمیت ندهد اما هر جا که نگاه می‌کنیم شاهد رقابت‌های فزاینده هستیم. به‌خصوص بین ایالات متحده و چین. فشارها برای اینکه طرف یکی از این‌ها گرفته شود در حال افزایش است و به‌ عنوان اتحادیه اروپا، باید منافع و ارزش‌های خود را دنبال کنیم.»

وی تصریح کرد: «رقابت آمریکا و چین تاثیر فلج کننده‌ای بر سیستم چندجانبه در شورای امنیت سازمان ملل، گروه بیست، سازمان جهانی بهداشت و جاهای دیگر دارد. این موضوع باعث اختلاف نظرهای بیشتر، وتوهای بیشتر و توافق‌های کمتر می‌شود.»

این مسئول اروپایی پیش‌بینی کرد در این شرایط چین قدرتمندتر و جسورتر می‌شود. وی گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان بسیاری از سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند. روابط ما باید بر پایه اعتماد، شفافیت و عمل متقابل باشد. این موضوع در حال حاضر همیشه رخ نمی‌دهد. ما تنها زمانی این شانس را خواهیم داشت که با چین در چارچوب نظم جمعی به توافق برسیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که این موضوع در اجلاس سران اتحادیه اروپا و چین در پاییز پیش رو محقق شود.

بورل معتقد است که اروپا در مقابل چین به یک استراتژی محکم‌تر نیاز دارد که این موضوع مستلزم داشتن روابط و همکاری‌های بیشتر با بقیه کشورهای دموکراتیک آسیایی است. وی در این زمینه همکاری با هند، ژاپن و کره‌جنوبی را مثال زد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها