داریوش کاردان 10 هنرمند را روی صندلی داغ نشاند

در روزهای پراضطراب کرونایی و قرنطینه خانگی، داریوش کاردان سلسله گفت‌وگوهایی با هنرمندان حوزه‌های مختلف انجام داد و از حال و هوایشان در این روزها پرسید؛ گفت‌وگوهایی که بیش ار هر چیز قرار بود ضرب‌آهنگ امید را در جامعه بیشتر کند.

داریوش کاردان 10 هنرمند را روی صندلی داغ نشاند
کد خبر: 407321
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۳:۱۶:۴۸

اعتمادآنلاین| سلسله گفت‌وگوهای تلفنی داریوش کاردان در ایام قرنطینه و کرونایی که به نوعی یادآور گفت‌وگوهای او در برنامه «صندلی داغ» بود، این بار به بهانه دیگری انجام شد تا شاید بتواند حال‌وهوای این روزهای مردم را در شرایط دشوار کرونا و ماندن در خانه تا اندازه‌ای تغییر دهد.

نخستین گفت‌وگوی کاردان با علی نصیریان انجام شد که نصیریان در این گفت‌وگوی نرم از اینکه چطور روزهای قرنطینه خانگی خود را سپری می‌کند، سخن گفت.

این هنرمند پیشکسوت در بخشی از صحبت‌های خود یادآور شد که دولت باید فکری به حال معیشت مردم کند و اجازه ندهد که شیوع ویروس کرونا در میان مردم بیشتر شود. نباید این موضوع را ساده گرفت.

اسرافیل شیرچی دومین هنرمند بود. این هنرمند خوشنویس که پیشتر نیز در سخنانی امیدبخش خطاب به مردم، آنها را به ماندن در خانه‌ها فراخوانده و جمله‌ی «در کنار همیم» را با قلم خوشنویسی، خطاطی و به مردم تقدیم کرده بود، این باز نیز در گفت و گوی خود با داریوش کاردان، در سخنانی کوتاه اما امیدبخش مردم را به ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی تشویق کرد.

این هنرمند پیشکسوت در بخشی از گفت‌وگوی خود، اظهار کرد که از زمانی که این روزهای ناگوار شروع شد، سفری را به نهان آغاز کردم و شعرهای ناب مولانا، حافظ و سعدی را خطاطی کردم.

او ادامه داد: کاردان عالم اتفاقی را رقم زد که آدم‌های اندکی صبر کنند. تا زمانی که دستور حکیمان بر این است همه باید در خانه بمانند و به مرور می‌توانند با تجهیزات کامل سر کار بروند تا مشکلات قوت آنها نیز رفع شود.

کاردان پس از مصاحبه با علی نصیریان و اسرافیل شیرچی (هنرمند خوشنویس) به سراغ ایرج راد رفته و از او درباره حال و روزش در این روزهای کرونایی پرسید که او نیز اظهار کرد که در این روزها گاهی آثار خود را مرور می‌کند و برخی خاطرات را زنده می‌کند.

راد همچنین یادآور شد: بشر با همه توامندی‌ها، دانش، احساس قدرت، خودخواهی و خودشیفتگی‌هایی که داشته و دارد، نمی‌تواند با یک ویروس مقابله کند و این خیلی عجیب است. ما گاهی درس نمی‌گیریم و چقدر خوب بود که اگر همه ما انسان‌ها می‌توانستیم در کنار هم خوب زندگی کنیم و دنیا جای بهتر بود و به دور از جنگ.

راد ادامه داد: ما به این دنیا آمده‌ایم و مسئولیتی داریم که باید آن را انجام بدهیم و در عین حال لذت ببریم. ما موهبت‌هایی داشتیم که قدر آنها را نمی‌دانستیم.

شاهین فرهت (آهنگساز، استاد موسیقی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره موسیقی فجر) از دیگر هنرمندانی بود که در این روزها با داریوش کاردان مصاحبه کرد.

فرهت در بخشی از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه «آمدن ویروس کرونا وضعیت محیط زیست را بهتر کرده است»، درباره حال و هوای این روزهای خود در ایام قرنطینه خانگی، اظهار کرد که در منزل موزیک می‌نویسم، پیانو می‌نوازم، فیلم می‌بینم، ورزش می‌کنم و از خانه هم بیرون نمی‌روم.

او یادآور شد: آروزی من برای هموطنان عزیز سلامتی است و امیدوارم همه در منزل بمانیم تا زمانی که این بیماری رو به افول برود. آنهایی که مجبورند به بیرون از خانه بروند همانند پلیس‌ها و کادر درمانی، واقعا فداکاری می‌کنند. اما آن کسی که می‌تواند بماند، اما به خاطر اینکه حوصله‌اش سر می‌رود باید کمی رنج بکشد تا هم خودش سالم بماند و هم بقیه. البته کسانی که با فرهنگ سر و کار دارند حوصله‌شان سر نخواهد رفت.

همچنین کاردان در گفت‌وگویی کوتاه با عبدالحسین مختاباد (خواننده) درباره حال و روزش در این روزهای کرونایی پرسیده است. مختاباد در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: من از اواخر بهمن تاکنون در خانه هستم. همیشه خانه را دوست داشتم چون در خانه کتاب می‌خوانم، ساز می‌زنم و موسیقی می‌نویسم و به طور کلی اهل بیرون رفتن نیستم.

او یادآور شد: این شرایط باعث شده که زندگی برخی دچار مشکل شود و این ناراحت‌کننده است. مشکل ما از بین رفتن نهادهایی است که در این شرایط می‌توانستند جدای از نهادهای دولتی به مردم و مشکلاتشان رسیدگی کنند. در همین کمپین هنرمندان که برای این روزها و در کنار مردم بودن، راه افتاده است، برخی از اعضا به نان شبشان هم محتاج هستند.

داریوش کاردان در ادامه مصاحبه‌های خود به سراغ مریم نشیبی ـ گوینده رادیو و تلویزیون ـ رفت. نشیبی در بخشی از گفت‌وگوی خود، یادآور شد: گاهی اگر سنگ در مسیر رودخانه نباشد، صدای آب شنیده نمی‌شود. ما اغلب قدر نعمت‌هایی که داریم همانند سلامتی را نمی‌دانیم. در این شرایطی که پیش آمده، عزیزان حوزه بهداشت و درمان تلاش می‌کنند تا با این شرایط مبارزه کنند و ما باید دست به دست آنها بدهیم و تا آنجایی که مقدور است، رعایت کنیم.

کاردان در ادامه با اردشیر کامکار (آهنگساز و نوازنده) درباره حال و هوای این روزهایش صحبت کرد.

کامکار در بخشی از گفت‌وگوی خود، اظهار کرد: ما در شرایط قرنطینه خانگی هستیم و باید طبق دستورات نظام پزشکی و کادر درمانی که این روزها زحمت می‌کشند، عمل کنیم؛ تا شاید با این معضلی که جهان را گرفته، مبارزه کنیم.

علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده پیشکسوت از دیگران هنرمندانی بود که حال و احوالش در روزهای کرونایی را برای داریوش کاردان روایت کرد.

این خواننده پیشکسوت در بخشی از این گفت‌وگو، اظهار کرد: انسان باید به داشته‌هایش فکر کند و آنها را به کار بگیرد. کنسرت برگزار کردن و ثبت و ضبط کردن موسیقی بحث جداگانه‌ای است، چراکه موسیقی یک کاربری دیگر هم دارد که وقتی تنها هستیم به کار می‌آید.

او همچنین اظهار کرد: در خانه ماندن برایم عادت شده و دیگر دوست ندارم بیرون بروم. کرونا با همه بدی‌ها و خوبی‌هایی که داشت باعث شد که آدم به خودش و کارهایش فکر کند. امیدوارم این موضوع به خوبی جمع شود و مردم به حال و روز خوشی برسند.

شاه‌زیدی بیان کرد: کادر درمانی امروز همه مشکلات را به جان می‌خرند تا بتوانند به مردم کمک کنند و ان‌شاءالله این ماموریت کرونا هر چه زودتر تمام شود.

همچنین سامان احتشامی (آهنگساز و نوازنده) در بخشی از این گفت‌وگوی خود با داریوش کاردان یادآور شد که بیشتر وقت خود را به برگزاری کلاس‌های آنلاین موسیقی و تماشای فیلم‌های تاریخ سینمای جهان و ایران می‌گذراند.

این آهنگساز و نوازنده همچنین درباره افزایش مشکلات معیشتی برخی افراد در ایام کرونا، اظهار کرد: ما مردم باید خودمان به یکدیگر کمک کنیم. الان 30 سال است که هیچ دولتی از من دلجویی نکرده یا شغلی برای من درست نکرده است. اگر هم شغلی بوده، خودم برای خودم ساخته‌ام. اگر هر کسی بتواند به افرادی که در نزدیکش هستند کمک کنند، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

حسین بهروزی‌نیا (نوازنده) نیز در بخشی از گفت‌وگوی خود با داریوش کاردان خاطرنشان کرد: در این شرایط به وجود آمده، دولت‌ها به مردم کمک می‌کند. شاید اگر تحریم‌ها نبودند دولت ایران هم می‌توانست به مردم کمک کند. من نیز در این روزها تصمیم گرفتم که با توجه به موقعیت و مردم در خانه بی‌کار نباشم و به همین خاطر کاری را برای شرایط این روزها ثبت و پخش و آن را به کادر درمانی تقدیم کردیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها