کد خبر: 407334
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۳:۳۷:۳۷
| |

مجلس یازدهم| اولین مجلس بدون هیات‌رئیسه موقت

مجلس یازدهم اولین دور از مجلس است که انتخابات هیات‌رئیسه موقت ندارد و هیات‌رئیسه سنی مسئول برگزار کردن انتخابات هیات‌رئیسه دائم است.

مجلس یازدهم| اولین مجلس بدون هیات‌رئیسه موقت
کد خبر: 407334
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۳:۳۷:۳۷

اعتمادآنلاین| تا پیش از سال 97 روند انتخاب اولین هیات‌رئیسه مجلس به این صورت بود که ابتدا هیات‌رئیسه سنی در جایگاه قرار می‌گرفت؛ و بعد از آن انتخابات هیات‌رئیسه موقت برگزار می‌شد و این هیات‌رئیسه تا بعد از بررسی اعتبارنامه نمایندگان اداره مجلس را به عهده می‌گرفت با تائید اعتبارنامه‌ها انتخابات هیات‌رئیسه دائم (یکساله) برگزار می‌شد.

اما این روند سال 97 با اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس تغییر کرد.

به موجب ماده 10 آئین‌نامه داخلی مجلس، مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به ‏عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‏عنوان نائب‌رئیس و دونفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‏ شوند و در جایگاه هیات‌رئیسه قرار می‏ گیرند. در صورت تساوی سن، هیات‌رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌‏ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.


اعلام هیات‌رئیسه سنی با معاونت قوانین مجلس است.


ماده11- وظایف هیات‌رئیسه سنی عبارت است از:


1- اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیات‌رئیسه


2- انجام مراسم تحلیف


3- قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب


4- توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب


5- برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه


6- تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیات‌رئیسه.


ب-هیات‌رئیسه


ماده 12- هیات‌رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه می‌نماید. اعضای هیات‌رئیسه برای مدت یک‌سال انتخاب می‌شوند. انتخابات بعدی در سالروز انتخابات هیات‌رئیسه می‌باشد و درصورتی‌که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام می‌شود. مسؤولیت هیات‌رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل آغاز می‌شود.

تبصره1- نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیات‌رئیسه هستند، باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت‌نام به هیات‌رئیسه سنی مراجعه کنند و این موضوع قبلاً باید به اطلاع نمایندگان برسد. هیات‌رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به‌ ‌همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد.

تبصره2- چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای که برای هیات‌رئیسه انتخاب شده‌ است به تصویب مجلس نرسد، برای تعیین جایگزین وی مجدد رأی‌گیری به عمل می‌آید.


تبصره 3- پس از تشکیل هیات‌رئیسه، گزارش شعب پانزده‌گانه در مجلس قرائت و تصویب اعتبارنامه‌ها اعلام می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها