چرا نفتکش‌های ایرانی به پالایشگاه ال‌پالیتو می‌روند؟

نفتکش فورچون با پرچم ایران پیش از چهار نفت‌کش دیگر -فارست، پتونیا، فاکسون و کلاول- به پایانه نفتی ال‌پالیتو در نزدیکی بندر کابه‌یو در ایالت کارابوبو در شمال ونروئلا رسیده است این پالایشگاه در غرب پایتخت، کاراکاس است.

چرا نفتکش‌های ایرانی به پالایشگاه ال‌پالیتو می‌روند؟
کد خبر: 407398
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ال‌پالیتو یکی از بزرگترین و خودکارترین پالایشگاه‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا است در ایالت کارابوبو. بنابر گزارش‌ها، شرکت ملی نفت ونزوئلا که تا دو ماه پیش با ده درصد ظرفیت روزانه‌اش -1.3 میلیون بشکه- کار می‌کرد، فعالیتش "به یک پالایشگاه و تولید سوخت با اکتان کم محدود شده است."

پالایشگاه در بندر کوچک پالیتو قرار دارد که پایانه نفتی شرکت ملی نفت ونزوئلا است.

این پالایشگاه پس از مدتی توقف فعالیت ماه گذشته بعد از عملیات تعمیر و نگهداری دوباره فعال شد و به گفته مقامات تولید بنزین را از سر گرفته است.

پالایشگاه ال پالیتو در نزدیکی بندر کابه‌یو قرار دارد، یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین بندرهای ونزوئلا و شاهراه صنعت نفت این کشور. این بندر ساحل کارائیبی زیبایی است در مرز اقیانوس اطلس، با ساختمان‌های قرن نوزدهمی به سبک اسپانیایی و مدیترانه‌ای و آفتابی داغ و سوزان که کمی کمتر از دویست هزار نفر جمعیت دارد.

اوضاع اقتصادی این بندر با بحرانی شدن تولید نفت در سال‌های اخیر در پالایشگاه ال پالیتو رو به وخامت رفته، بیکاری بسیار است، ابرتورم، تحریم آمریکا و سوء مدیریت، بندر را که به صنعت نفت بسیار وابسته است هر چه فقیرتر کرده و بحران داخلی، درآمد گردشگری را هم خشکانده است.

به دلیل عمق آب و امکانات بندری، کابه‌یو یکی از بهترین بندرهای "ینگه دنیا" بود و از آن کاکائو قهوه، پنبه و نیل به اروپا صادر می‌شد.

در دوران استعمار اسپانیا از این بندر خوب محافظت می‌شد. بنا به روایت، اسپانیایی‌ها می‌گفتند آبهای این بندر بقدری آرام بوده که قایق را می‌شد با یک تار مو به اسکله بست. بندر نامش را از همین گرفته، کابه‌یو به معنی مو است.

این بندر نقش مهمی در تاریخ ونزوئلا دارد و شاهد حمله دزدان دریایی، قاچاقچیان و حتی نبرد دریایی بوده است.

ایالت کارابوبو

ایالت کارابوبو در شمال ونزوئلا واقع است و مرکز آن والنسیا، دومین شهر ونزوئلا، حدود دویست کیلومتر با کاراکاس پایتخت فاصله دارد. والنسیا یکی از بالاترین آمارهای قتل در دنیا را دارد.

این ایالت مهمترین مرکز صنعتی ونزوئلا است و سابقه تاریخی مهمی دارد. نبرد کارابوبو اینجا درگرفته، نبردی سرنوشت‌ساز در مبارزه با استعمار اسپانیا. بومیانی که پیش از ورود اسپانیایی‌ها آنجا زندگی می‌کردند، کارابوبو نامیده می‌شدند.

ایالت صنعتی کارابوبو مرکز کارخانه‌های مونتاژ خودرو، ذوب فلزات، صنایع غذایی، کارخانه‌های گالوانیزه و نفت و پتروشیمی است و همه نوع راه ارتباطی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی دارد.

این ایالت از نظر کشاورزی هم مهم است و در آن برنج، پنبه، ذرت، توتون، کاکائو و شکر عمل می‌آید و صنایع لبنی بزرگی دارد.

یکی از بزرگترین کارخانه‌های پتروشیمی ونزوئلا بین کابه‌یو و والنسیا قرار دارد.

منبع: بی‌بی‌اس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها