کد خبر: 407653
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| مردم به ظریف رأی نمی‌دهند

صادق زیباکلام گفت: اصولگرایان تندرو با کارهایی که در این سه سال کردند عملاً به 24 میلیون نفری که در 29 اردیبهشت 96 رأی دادند این پیام را رساندند که حضورتان در پای صندوق رأی بی‌فایده است.

انتخابات 1400| مردم به ظریف رأی نمی‌دهند
کد خبر: 407653
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- انتخابات 1400 در حالی کمتر از یک سال دیگر برگزار می‌شود که این سوال از همین حالا در حال تکرار است که «تکلیف جریان اصلاحات با انتخابات 1400 چیست؟» این سوال از همان ساعات اول برگزاری انتخابات دوم اسفند مطرح شد؛ یعنی با مشخص شدن اینکه اصلاح‌طلبان برخلاف انتخابات 92 تا 96 هیچ سهمی از رأی‌های ریخته‌شده ندارند، شائبه حاشیه‌نشینی جبهه اصلاحات به نوعی به حقیقت پیوست. حالا در شرایطی که یک‌‌ سال به سیزدهمین دوره انتخابات در خرداد 1400 مانده است، اصلاح‌طلبان باید موانع و البته نارضایتی‌ها را به نوعی مدیریت کنند تا بتوانند بخت خود را برای دولتداری در بوته آزمایش انتخابات 1400 بگذارند.

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: اصلاح‌طلبان اصلاً و ابداً نمی‌توانند به فکر انتخابات 1400 باشند زیرا مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند و به همین دلیل آنها هیچ شانسی نخواهند داشت. در واقع مردم در دوم اسفند 98 نشان دادند به هیچ وجه با رویکرد فعلی جریان اصلاحات موافق نیستند.

او در ادامه سخنانش گفت: به نظر من جبهه اصلاحات باید برای خروج از این شرایط چاره‌اندیشی کند؛ یعنی اصلاح‌طلبان باید این را بپذیرند که چاره‌ای جز انتقاد از خود ندارند تا از این طریق دریابند چرا مردم از آنها روی برگرداندند و اصلاح‌طلبان چرا دیگر چهره‌های محبوبی نیستند. در واقع برای این طیف یک راه مانده و آن چیزی جز این نیست که به سمت مردم برگردند.

زیباکلام توضیح داد: تنها راه بازگشت به جامعه و جلب مجدد رأی و توجه مردم این است که اصلاح‌طلبان پرچم آزادی‌خواهی را بلند کنند. چون این مهم در ایران به زمین افتاده و دشمن‌ستیزی جایش را گرفته است. البته شاید عده‌ای چنین بگویند که موانعی پیش روی اصلاح‌طلبان قرار دارد که اجازه دموکراسی‌طلبی را از آنها سلب می‌کند. با این حال، باید اذعان داشت‌ چاره‌ای غیر از این ندارند و به همین دلیل باید این مهم را به طور جدی دنبال کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از مردم به این دلیل در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردند که اصولگرایان تندرو با کارهایی که در این سه سال کردند عملاً به 24 میلیون نفری که در 29 اردیبهشت 96 رأی دادند این پیام را رساندند که حضورتان در پای صندوق رأی بی‌فایده است.

صادق زیباکلام در پایان صحبت‌هایش گفت‌: این قطعاً گمانی غلط است که با ورود آقای ظریف مردم تصمیم به رأی دادن خواهند گرفت. مردم همان‌طور که در دوم اسفند رأی ندادند به ظریف هم رأی نخواهند داد.

چکیده گفت‌وگو با صادق زیباکلام

-اصلاح‌طلبان اصلاً و ابداً نمی‌توانند به فکر انتخابات 1400 باشند

-تنها چاره اصلاح‌طلبان بلند کردن پرچم آزادی‌خواهی است

-اصلاح‌طلبان باید این را بپذیرند که چاره‌ای جز انتقاد از خود ندارند

-مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند

-مردم در دوم اسفند 98 نشان دادند به هیچ وجه با رویکرد فعلی جریان اصلاحات موافق نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها