آغاز چانه زنی اوپک و روسیه بر سر کاهش تولید نفت

عربستان سعودی و برخی از تولیدکنندگان اوپک درصدد ادامه کاهش تولید در سطح فعلی تا پایان سال 2020 هستند، اما هنوز موافقت روسیه را جلب نکرده اند.

آغاز چانه زنی اوپک و روسیه بر سر کاهش تولید نفت
کد خبر: 407938
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۹:۳۸:۰۶

اعتمادآنلاین| گروه اوپک پلاس که شامل اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان است، ماه میلادی گذشته توافقی را تصویب کرد که بر اساس آن، تولید نفت این گروه در ماههای مه و ژوئن مجموعا 9.7 میلیون بشکه در روز محدود می شود.

پاندمی ویروس کرونا با ضعیف کردن تقاضا، وضعیت مازاد عرضه در بازار را وخیمتر کرده و باعث سقوط قیمتها شده است. منابع متعدد اوپک پلاس به رویترز اظهار کردند که مذاکراتی از سوی عربستان سعودی در جریان است تا به جای تسهیل محدودیت عرضه، کاهش تولید به همین میزان تا پایان سال 2020 ادامه پیدا کند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس در این باره به رویترز گفت: سعودیها بر این باورند که بازار نفت همچنان به حمایت نیاز دارد و می خواهند کاهش فعلی تولید را تا پایان سال ادامه دهند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه سه شنبه هفته جاری با تولیدکنندگان نفت این کشور درباره آینده توافق اوپک پلاس از جمله احتمال تمدید محدودیت فعلی پس از ژوئن گفت و گو کرد.

به گفته منابع آگاه روسی، هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده زیرا نظرات مختلفی وجود دارد و برخی معتقدند که مسکو باید دست نگه دارد و وضعیت تقاضا را مشاهده کند زیرا ایرلاینها در حال آغاز پرواز هستند.

یک منبع آگاه در یک شرکت نفتی روسی گفت: البته اگر به ما بگویند به کاهش تولید ادامه دهید، پیروی خواهیم کرد اما اگر تقاضا خوب باشد، دلیلی نمی بینیم که توافق تغییر کند.

طبق توافقی که در آوریل تصویب شد، کاهش تولید نفت اوپک پلاس از ژوییه تا پایان سال 2020 به 7.7 میلیون بشکه در روز و از سال 2021 تا سه ماهه اول سال 2020 به 5.8 میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود.

وزیر انرژی روسیه هفته جاری در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه انتظار دارد عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت در ژوئن یا ژوییه متوازن شود.

منابع روسی با این ارزیابی موافق هستند و در نتیجه ممکن است روسیه نیازی برای تغییر توافق فعلی نبیند.

کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک تماس تلفنی در خصوص هماهنگی بیشتر پیرامون محدودیتهای کاهش تولید نفت توافق کردند.

بر اساس گزارش رویترز، کنفرانس آنلاین اوپک پلاس برای مذاکره درباره سیاست تولید نفت قرار است هفته دوم ژوئن برگزار شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها