کد خبر: 407948
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۹:۵۷:۴۱
| |

وزیر دفاع اسبق آمریکا:

جنگ 2003، علت مشکلات امروز عراق است

«چاک هیگل» وزیر دفاع اسبق آمریکا در یک مصاحبه جنگ سال 2003 آمریکا در عراق را عامل اصلی مشکلات کنونی عراق و اشتباهی بزرگ و خطرناک خواند.

جنگ 2003، علت مشکلات امروز عراق است
کد خبر: 407948
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۹:۵۷:۴۱

اعتمادآنلاین| بیست و چهارمین وزیر دفاع تاریخ ایالات متحده آمریکا که 10 سال سناتور ایالت نبراسکا در کنگره این کشور هم بوده، در یک مصاحبه اذعان کرد که جنگ اشغالگرانه سال 2003 واشنگتن علیه عراقی‌ها عامل مشکلات امروز عراق است.

«چاک هیگل» در مصاحبه با المانیتور درباره اوضاع عراق، داعش، تحولات سوریه و لزوم مذاکره و تعامل با روسیه صحبت و همچنین از مواضع جورج بوش پسر و باراک اوباما شدیدا انتقاد کرد.

او که در سال‌های 2013 تا 2015 در دولت باراک اوباما وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون بود، در این مصاحبه ضمن انتقاد از بی برنامگی و نداشتن برنامه دولت اوباما در قبال سوریه، به شدت به جنگ دولت «جورج بوش پسر» علیه عراق تاخت.

خبرنگار المانیتور در ابتدای این مصاحبه از هیگل درباره اختلاف نظرها در دولت اوباما در قبال تحولات سوریه سوال کرد و پرسید: آیا شما با سیاست دولت (اوباما) در قبال سوریه مخالف بودید؟

وزیر دفاع اسبق آمریکا در جواب با تایید اختلاف نظر جدی خودش با رئیس‌جمهور سابق آمریکا در موضوع سوریه تاکید کرد: «خوب به نظر من ما (دولت اوباما) اصلا سیاستی نداشتیم».

سناتور پیشین ایالت نبراسکا در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا سپس بلافاصله موضوع جنگ سال 2003 این کشور علیه عراق و اشغال آن را مطرح کرد و گفت که از نظر او نداشتن سیاست روشن دولت آمریکا در قبال تحولات سوریه، شبیه به وضعیت جنگ 2003 دولت بوش علیه عراق بود.

هیگل گفت: «من به زمان دولت بوش بر میگردم زمانی که واقعا بدون نیاز، با بی ملاحظگی و به طرز خطرناکی به عراق حمله کردیم. ما در اوایل 2003 به عراق حمله کردیم و ما هنوز همین امروز با تبعاتی که در نتیجه آن اشتباه بزرگ و وحشتناک به بار آمد مواجهیم».

وی ادامه داد: «تاریخ حقیقت را نشان داد و معلوم شد که مقامات بوش در سال 2002 تصمیم به حمله به عراق گرفته بودند و آنها دروغ گفتند و فریبکاری در همه جای این اقدام وجود داشت و هیچ سلاح کشتار جمعی (در عراق) وجود نداشت».

وزیر دفاع دولت باراک اوباما سپس از فقدان یک سیاست منسجم و مشخص این دولت در قبال «جنگ داخلی سوریه» انتقاد کرد.

هیگل افزود: «وقتی من در سالهای 2013 و 2014 وزیر دفاع بودم واقعا ناامید شده بودم چرا که معلوم نبود سیاست ما چیست».

وزیر دفاع پیشین آمریکا ترسیم خط قرمز توسط اوباما درباره استفاده از «سلاح شیمیایی در سوریه» و عدم تنبیه دولت بشار اسد را «یکی دیگر از اشتباهات» دولت اوباما خواند.

وی درباره سقوط موصل در سال 2014 و ظهور داعش هم اظهاراتی مطرح کرد.

هیگل گفت: «در اوایل 2014 وقتی دو لشکر ارتش عراق که توسط ما آموزش داده شده و مجهز شده بود، سلاح‌هایشان را زمین انداختند و از دست داعش فرار کردند و این اساسا سبب شد که داعش عملا غرب عراق را چند سال تحت کنترل در بیاورد و سلاحهای ما را از آن خود کند».

وی سپس بر پیچیده تر شدن اوضاع سوریه بعد از ظهور داعش تاکید کرد و همچنین اعلام کرد، این تحولات نه تنها بر مواضع واشنگتن در قبال عراق و سوریه بلکه بر سیاست کلی آمریکا در کل منطقه غرب آسیا تاثیر گذاشت.

هیگل در ادامه با اشاره به افزایش نفوذ روسیه در تحولات سوریه، باز شدن پای مسکو در منطقه غرب آسیا را به دلیل انفعال آمریکا در قبال تحولات سوریه خواند.

او البته از لزوم مذاکره و صحبت کردن آمریکا با «روسیه پوتین» به منظور یافتن زمینه‌های مشترک در قبال مسائل مختلف سیاست خارجی تاکید کرد.

وزیر دفاع اسبق و سناتور پیشین آمریکایی در این بخش از صحبتهایش به مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال سیاست خارجی به ویژه رفتارش با متحدان آمریکا به شدت تاخت.

از نظر او، «این دولت (دولت ترامپ) واقعا گند زده است وقتی روش مدیریت روابطمان با متحدانمان توسط رئیس‌جمهور ترامپ را شاهدیم، اینکه او چطور ایالات متحده را از تعاملات بین‌المللی کنار می‌کشد، همچنین روشی که او سازمانهای بین‌المللی ساخته شده بعد از جنگ جهانی دوم را به سخره می‌گیرد در حالی که این سازمان‌ها منافع ما را بیشتر از هر کشور دیگری در جهان تامین کرده‌اند».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها