وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد درباره هیئت رئیسه مجلس یازدهم چه گفت؟

یک چهره سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس گفت: نمایندگان باید منویات رهبری را به دور از شعار با طرح‌های عملیاتی و با همکاری دولت که اعلام آمادگی کرده، اجرایی کنند.

وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد درباره هیئت رئیسه مجلس یازدهم چه گفت؟
کد خبر: 408190
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۰:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «سید محمدحسینی»، استاد دانشگاه تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد با اشاره به پیام رهبری به مجلس یازدهم، درباره دغدغه‌هایی که باید مورد بررسی و توجه مجلس یازدهم قرار گیرد به خبرنگار سیاسی برنا گفت: کار مجلس یازدهم را مقام معظم رهبری آسان کردند از این جهت که رهنمودهای بسیار مهمی در پیام خود به مجلس ارائه کردند. حال اگر نمایندگان مجلس یازدهم همین موارد را راهنما و اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و طی این 4 سال نمایندگی به این محورها توجه و آنها را عملیاتی کنند، یقینا موجب رضایتمندی مردم خواهد شد و شرایط کشور نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

این چهره سیاسی اصولگرا افزود: رهبری در پیام خود در ابتدا تذکراتی را به خود نمایندگان گوشزد کردند مبنی بر اینکه نمایندگان "باید از شرایط و اولویت‌های کشور شناخت درستی داشته و حضوری فعال و منظم داشته باشند". به عنوان مثال شاهدیم که بی نظمی‌ها و غیبت‌های قابل توجهی از سوی نمایندگان در دوره‌های قبل صورت گرفته است.

حسینی تصریح کرد: بی نظمی نمایندگان بدین معنا که به رغم حضور در مجلس، بعضا به کارهای دیگر مشغول هستند. در کمیسیون‌ها آن گونه که باید تاثیر گذار نیستند چون احاطه کافی به امور ندارند حتی برخی لوایح و طرح‌ها به کمیسیون و حتی صحن مجلس می آید که بعضی نمایندگان بدون مطالعه و اطلاع از مفاد آن و صرفا با اعتماد به دیگران، رای موافق یا مخالف می دهند در حالیکه 290 نماینده یکایک باید موضوع را درست ارزیابی و نظر دهند نه اینکه سیاهی لشکر افراد خاصی باشند، گاهی آنقدر درگیر مسائل جزئی حوزه انتخابیه و گرفتار بخشی‌نگری می‌شوند که نگاه ملی و صیانت از مصالح کشور را فراموش می‌کنند، در حالی که در پیام رهبری به مسائل جزئی و حوزه‌های انتخاباتی اصلا اشاره نشد بلکه کل پیام به مسائل کلان کشور مربوط می‌شود. وظیفه قانونی نماینده هم در دو حوزه تقنین و نظارت خلاصه می شود و تکلیفی در مسائل اجرایی به غیر از نظارت برعهده نماینده نیست.

سیدمحمد حسینی ادامه داد: درست است که از یک حوزه انتخابیه، نماینده وارد مجلس می شود اما این نماینده در واقع در مقابل کل ملت مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد. به همین دلیل ابزار و اختیاراتی برای وکلای ملت در نظر گرفته شده مثل این که نمایندگان در همه مسائل کشور می توانند اظهارنظر کنند؛ به مسئولان اجرایی تذکر دهند، سوال، تحقیق و تفحص کنند و حتی وزرا و رئیس‌جمهور را استیضاح و برکنار کنند، با چنین اختیاراتی مردم انتظار دارند نمایندگان هر دوره خدمات ارزنده‌ای به کشور تقدیم کنند نه اینکه دچار روزمرگی و انفعال شوند.


دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی عنوان کرد: رهبری همچنین تاکید کردند که خود نمایندگان باید پاکدست باشند. نماینده‌ای که می‌خواهد وظیفه نظارتی را به بهترین وجه انجام دهد، در مواجهه با سوءاستفاده، ریخت و پاش، تعلل و تخلف زمانی می‌تواند برخورد کند و فریاد برآورد تا کجی‌ها را اصلاح کند که خود نقطه ضعفی نداشته باشد وگرنه مصداق "رطب خورده منع رطب کی کند" می‌شود و اصلا جر‌أت و جسارت برخورد از او سلب مى شود چون همواره نگران است که ایرادات خودش را آشکار کنند. اگر نماینده اهل زد و بند، امتیازگیری و سوءاستفاده شخصى و باندى از موقعیت خود باشد هیچ گاه نمی‌تواند وظیفه نظارتى را به درستی انجام دهد و همان تعبیر مشهور مطرح می شود که با دستمال کثیف، نمی توان شیشه کثیف را پاک کرد!

حسینی با بیان اینکه رهبری بر دو اولویت مهم کشور تاکید کردند، توضیح داد: دو اولویت مهم در حال حاضر اقتصاد و فرهنگ است. خوشبختانه درباره اقتصاد، بسیاری از نمایندگان در مصاحبه‌ها اظهارنظر و تاکید و سخنان زیبا و برنامه‌هایی را مطرح کردند که امیدواریم، این سخنان در حد حرف و شعار باقی نماند و یکی بعد از دیگری عملیاتی و اجرایی شود.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: اما بنده احساس کردم بحث فرهنگ مثل همیشه مظلوم واقع شد. چراکه نه در سوالات صداوسیما و نه در اظهارنظرها، اهتمامی به مقوله فرهنگ ملاحظه نشد که در این عرصه بسیار مهم چه ایده‌ها و برنامه‌هایی برای اقدام دارند؟ در حالی‌که برای حل مشکلات اقتصادی هم نیاز به جریان سازی فرهنگی است مانند ترویج فرهنگ کار، تلاش و مجاهدت، ترویج فرهنگ رعایت حقوق دیگران، فرهنگ اجتناب از تعدی به مال و عرض و آبروی دیگران، فرهنگ رزق حلال، قناعت، تولید و سربار دیگران نبودن و .... امیدواریم که در این باره صاحب نظران فرهنگی نظرات و مطالبات خود را ارائه دهند تا نمایندگان عنایت بیشتری به حوزه فرهنگ داشته باشند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: در بحث‌های اقتصادی نیز طبیعی است که همه انتظار دارند شرایط بهتری ایجاد شود و شعار نمایندگانی هم که وارد مجلس شدند بحث نجات اقتصاد کشور بوده است. بنابراین در حال حاضر باید توجه کنیم در این خطوطی که رهبری درباره تولید، اشتغال، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن اشاره کردند نمایندگان چه اقداماتی می خواهند انجام دهند؟ برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، آیا نمایندگان با جدیت وارد خواهند شد تا این سیاستها را عملیاتی و اجرایی شود یا این سیاستها در حد شعار و کلیات باقی خواهد ماند؟

این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: در بحث کاهش نقش نفت خام در منابع مالی دولت، چه اقداماتی خواهند کرد چرا که لایحه بودجه‌ی سال 1400 چند ماه دیگر یعنی در آذرماه به مجلس تقدیم خواهد شد، آیا نمایندگان درخصوص تغییر ساختار بودجه که از مطالبات بر زمین مانده رهبری است اعتنا خواهند کرد یا خیر؟

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: از مهمترین وظایف خطیر نمایندگان موضوع نظارت است. نظارت باید براساس مصالح ملی و منافع مردم صورت گیرد نه حب و بغض‌های شخصی و جناحی و حزبی. نمایندگان باید تقوا و انصاف را رعایت کنند تا به اعتبار و حیثیت مدیران متعهد و کارامد لطمه نزنند و از سوی دیگر ضعفها، کم کاری‌ها و تخلفات مدیران خاطی را نادیده نگیرند و این اجتناب از افراط و تفریط ظرافت‌های خاص خود را دارد.

حسینی اضافه کرد: توصیه ارزشمند رهبری این بود که نمایندگان نباید دنبال این جایگاه و آن جایگاه باشند. متاسفانه شاهد بودیم که برای نیل به 12 کرسی هیئت رئیسه حرص و ولع عجیبی وجود داشت مثلا برای دبیری که 6 نفر باید انتخاب شود ابتدا 60 نفر داوطلب بودند که این پیام خوبی نداشت زیرا از کسانی که خود را ایثارگر و انقلابی می‌دانند انتطار نمی‌رود، برای ریاست این چنین به رقابت برخیزند و دنبال لابی‌گری باشند. خوشبختانه چون قبل از طرح در صحن علنی، در فراکسیون انقلاب اسلامی رأی گیری صورت گرفت در صحن کاندیداها به حداقل کاهش یافت مثلا برای نایب رئیسی غیر از دو نفر که نیاز است فرد دیگری کاندیدا نشد، بهرحال چون نمایندگان زیر ذره بین نگاه تیزبین خواص و عامه مردم هستند باید مراقبت بیشتری داشته باشند و به جای منافع شخصی، در فکر و تلاش برای بر طرف شدن مشکلات مردم باشند.

سید محمدحسینی در بخش پایانی خاطرنشان کرد: در مجموع بنای نمایندگان براین باشد که خود را وقف خدمت به جامعه کنند در هر موقعیت و جایگاهی که حضور دارند. نمایندگان در عین اینکه باید در خدمت مردم باشند و مشکلات را حل کنند پیامشان به جامعه، پیام آرامش و امید باشد. در این صورت شرایط بهتر خواهد شد. نکته محوری مهم کلام رهبری، بحث عدالت و رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف جامعه بود چرا که در سالهای اخیر بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی روبرو شده‌اند و بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و اثر منفی بر کسب و کارها گذاشته است. هرچند که این معضل یک چالشی جهانی است و در آمریکا و اروپا هم دهها میلیون نفر بیکار و دچار فقر و فلاکت شده‌اند اما در نظام اسلامی، کارگزاران باید دغدغه بیشتری نسبت به اقشار ضعیف جامعه داشته باشند. نمایندگان باید منویات رهبری را به دور از شعار با طرح‌های عملیاتی و با همکاری دولت که اعلام آمادگی کرده، اجرایی کنند و چون طرح‌هایی که بار مالی دارد نیاز به موافقت دولت هست همکاری دو قوه ضرورت دارد و مطلوب ان است که دولت برای نشان دادن حسن ظن خود در قالب لوایح کارشناسی شده موارد مذکور را به مجلس تقدیم کند تا مشکل تامین بار مالی هم پیش نیاید. در هر صورت تغییر اسم نمایندگان برای مردم اهمیتی ندارد مردم منتظر تحول در قوه مقننه هستند به گونه‌ای که نتایج آن در زندگی برایشان ملموس و عینی باشد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها