رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

بیش از 126 هزار واحد مسکن بی‌دوام روستایی کشور نوسازی شدند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از نوسازی و بهسازی 126 هزار و 216 واحد مسکن بی‌دوام و کم‌دوام روستایی طی دو سال گذشته(97 و 98) در کشور خبر داد.

بیش از 126 هزار واحد مسکن بی‌دوام روستایی کشور نوسازی شدند
کد خبر: 408192
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۰:۱۴:۳۶

اعتمادآنلاین| ‌ اسماعیل نجار در پاسخ به این سوال که اقدامات انجام شده در رابطه با طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی طی دو سال گذشته چگونه بوده، افزود: بر اساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 1397 تعداد 61 هزار و 269 واحد مسکونی روستایی و تا پایان آذر 1398 تعداد 66 هزار و 947 واحد مسکونی روستایی در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شده اند که این رقم حاکی از تحقق حدود 33 درصد از هدف سالیانه (200 هزار واحد) طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی است.

وی ادامه داد: همچنین در این خصوص پیشنهاد افزایش تعداد واحدهای برنامه سالیانه طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به 500 هزار واحد در سال به منظور افزایش تاب ­آوری سکونت گاههای روستایی و تسریع در ایمن سازی این مناطق طی نامه ای رسمیبه معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه با اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی اماکن روستایی در کشور میزان خسارت جانی و مالی ناشی از حوادث قهری همچون سیل، زلزله، توفان و یا رانش زمین در مناطق روستایی بطور چشمگیری کاهش یافته است، اضافه کرد: اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستاها که با مشارکت مردم و با ارائه تسهیلات بلاعوض، تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بازپرداخت طولانی مدت صورت می گیرد با هدف افزایش مقاومت سازه های روستایی در برابر زلزله صورت گرفته است.

نجار گفت: در حالیکه پیش از اجرای طرح بهسازی و نوسازی اماکن مسکونی روستایی بسیاری از این اماکن حتی در مقابل زمین لرزه های 3 ریشتری آسیب پذیر بودند با اجرای این طرح منازل مسکونی روستایی در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی مقاوم تر شده اند.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور توضیح داد: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون مدیریت بحران کشور که در جلسه علنی روز دوشنبه هفتم مرداد 1398 مجلس شورای اسلامی تصویب و در 23 مرداد 98 به تصویب شورای نگهبان رسید؛ طبق ماده 16 این قانون سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است، به‌منظور انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی در برابر بحران، ذیل امور اقتصادی در بودجه سنواتی، ‌ فصلی تحت عنوان «مدیریت بحران کشور» ایجاد کند و اعتبارات درج‌شده در فصول و برنامه‌های فعلی را در این فصل تجمیع کند که اعتبارات مورد نیاز دستگاهها و نهادهای موضوع ماده(2) این قانون ذیل برنامه‌های مشخصی در این فصل بنا به پیشنهاد وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) در لایحه بودجه سالانه منظور می‌شود.

وی افزود: همچنین در تبصره یک ماده 16 تاکید شده که دستگاهها و نهادهای یادشده موظفند گزارش نحوه مصرف اعتبارات یادشده را به صورت 6 ‌ماهه و سالانه تهیه کنند و به وزارت کشور(سازمان مدیریت بحران کشور) ارائه دهند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: در تبصره 2 ماده 16 قانون مدیریت بحران کشور تصریح شده است که دولت در چهارچوب برنامه‌ ملی «کاهش خطر حوادث و سوانح» به‌منظور تشویق مالکان واحدهای مسکونی شهری و روستایی ناپایدار و بافت فرسوده به نوسازی واحدهای مسکونی‌شان، همه ساله تسهیلات و کمک های فنی لازم را به‌پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و کشور(سازمان مدیریت بحران کشور) با تصویب هیأت وزیران در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی می‌کند.

وی با ارائه برخی راهکارها در خصوص طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده به نظر می­ رسد به منظور جلوگیری از ایجاد ساختمان های جدیدالاحداث نامقاوم می ­بایست نظارت دقیق و فنی بر اجرای ساختمان­ ها تقویت شود. همچنین اعطای کمک­ هزینه ­های بلاعوض و سیاستگذاری بر اساس توان اقتصادی ساکنین بافت ­های فرسوده می­ تواند راهکار توفیق این طرح باشد که لازمه آن ایجاد اشتغال و افزایش توان اقتصادی در جامعه هدف می­ باشد؛ از طرف دیگر دستگاه های مربوطه می بایست نسبت به رفع موانع ومشکلات پیش رو اقدام جدی بعمل آورند.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها