علی بیگدلی:

نمی توان انتظار داشت خشمی که امروز به راه افتاده مبدا تغییراتی به سود سیاه پوستان باشد

قتل یک سیاه پوست به دست پلیس آمریکا و واکنش عجیب ترامپ به آن این سوال را مطرح کرده است که اعتراضات اخیر تا چه اندازه می تواند آینده سیاسی ترامپ را تهدید کند؟

نمی توان انتظار داشت خشمی که امروز به راه افتاده مبدا تغییراتی به سود سیاه پوستان باشد
کد خبر: 408337
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۴:۱۴:۲۶

اعتمادآنلاین| تعدادی از شهرهای آمریکا در آتش خشم شهروندان این کشور می سوزد. مرگ جورج فلوید، مرد چهل و شش ساله سیاه پوست به دست پلیس این کشور موجی از خشم به راه انداخته است. در مقابل اعتراضات ترامپ یکی از عجیب ترین واکنش ها را در تاریخ ایالات متحده از خود نشان داد و معترضان را اوباش خواند و آنها را به تیراندازی تهدید کرد. به نظر می رسد که در شرایط کنونی، بحران تازه می تواند آینده ترامپ را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد. رئیس جمهور آمریکا با واکنش های غیرعقلانی خود درحالی که خشم بخشی از مردم به خاطر بیکاری و بحران مالی ناشی از کرونا علیه او برانگیخته شده،آتش خشم را در آنها شعله ور تر کرده است. با علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا به گفتگو نشستیم تا وقایع اخیر در آمریکا و واکنش کاخ سفید در برابر آن را بررسی کنیم:

اعتراضات اخیر در آمریکا در حال گسترش است. گفته می شود در شهر میناپولیس، این اعتراضات رویه ای به شدت خشونت آمیز به خود گرفته و این خشونت از سوی پلیس و نیروهای ارتش هم بازتولید می شود. به نظر شما تاچه اندازه ممکن است این اعتراضات در آمریکا فراگیر باشد؟

سابقه نشان داده که چنین اتفاقاتی معمولا چندان گسترش پیدا نمی کنند و بعد از مدتی خاموش می شوند و تا حادثه بعدی به فراموشی سپرده خواهند شد. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که این خشمی که امروز به راه افتاده ادامه دار باشد و آمریکا را در نوردد و مبدا تغییراتی به سود سیاه پوستان باشد. این اعتراضات طبیعی است و به خاطر سالیان درازی است که رنگین پوستان در آمریکا زیرفشار زندگی کرده اند. این اتفاق از همان ابتدای ایجاد کشوری به نام آمریکا هم بوده و برابری هیچ وقت در این کشور مطرح نبوده است.

اتفاقاتی که در حال حاضر در حال افتادن در ایالات متحده است، می تواند بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری که احتمالا در آبان ماه برگزار می شود تاثیر بگذارد؟ بر اساس آمار و ارقام ترامپ مدتی است که بخشی از محبوبیت خود را از دست داده است و حالا با این واکنش تازه ای که نشان داده، چقدر ممکن است بخش دیگری از طرفدارانش را هم از دست بدهد؟

اتفاقات اخیر و شورش در شهرهای آمریکا و واکنشی که کاخ سفید به آن نشان داده، می تواند بر فضای رای دهندگان دموکرات تاثیر بگذارد. اما رای دهندگان جمهوری خواه کماکان رای خود را به ترامپ خواهند داد. حزب جمهوری خواه یک رای ثابتی دارد که هر اتفاقی هم که بیفتد آنها هیچ وقت به دموکرات ها رای نخواهند داد. بخشی از رای دموکرات ها همیشه سیال است و می تواند به آن اضافه شود اما در مورد جمهوری خواهان رای سیالی وجود ندارد. اما این وضعیت ضرورتا به ضرر ترامپ تمام نخواهد شد.

کسانی که قرار است به ترامپ رای بدهند و پیش از این هم همین کار را کرده اند، سفید پوستان و از طبقاتی هستند که نفرت عمیق درونی از سیاه پوستان دارند. برای همین کشته شدن یک سیاه پوست به دست یک پلیس سفید پوست نمی تواند آنها را خشمگین کرده و علیه ترامپ کند. یادمان باشد این ها همان کسانی هستند که در مقابل کاخ سفید رفتند و گفتند که کاخ سفید جای یک سیاه پوست نیست. پس نمی توان توقع داشت که این افراد به خاطر خشونت پلیس سفید پوست یا تصمیمی که ترامپ می گیرد، رای خود را تغییر دهند.

بر عکس جمهوری خواهان همیشه نگران حجم بیکاری و مشکلات اقتصادی هستند. با این وجود حتی کرونا هم نتوانست آنها را از ترامپ ناامید کند چرا که بیکاری و کشته های این بیماری در آمریکا در میان قشر ضعیف بود و ثروتمندان را مورد هدف قرار نداده بود.

این به این معناست که ترامپ هر طور که بخواهد عمل کند، فعلا از سوی جمهوری خواهان مورد اعتراض قرار نمی گیرد؟ چون به نظر می رسد با توئیت اخیری که او زده و معترضان را به شلیک گلوله تهدید کرده، یکی از مبانی اصلی در آمریکا، یعنی "ازادی" نقض خواهد شد.

اینکه ترامپ شعار می دهد اول آمریکا ، در قانون اساسی و مرام نامه حزب جمهوری خواه هم وجود دارد. جمهوری خواهان با این شعاری که دارند مستقیما به سفیدپوستان اشاره می کنند و نمی گذارند که منافع رنگین پوستان با آنها مخلوط شود. جابه جایی در میان آراء اتفاق خواهد افتاد اما این جابه جایی مربوط به دموکرات هاست. اما جمهوری خواهان اصلا توجهی به این امور ندارند و دنبال برتری نژاد سفید و آمریکا هستند. این که می بینیم ترامپ اینگونه عمل می کند و عکس العمل نشان می دهد، به این معناست که او می داند جمهوری خواهان همینطور فکر می کنند و اگر آنها قرار بود واکنشی به این تهدیدها نشان دهند، رئیس جمهور آمریکا هرگز چنین توئیتی نمی کرد.

مسئله کشته شدن سیاه پوستان برای جمهوری خواهان واقعا مساله مهمی نیست و برای ترامپ هم اصل نگه داشتن رای آنهاست. او به سبد رای دموکرات ها کاری ندارد.

اما با همه اینها می توان گفت اتفاقات اخیر به نفع دموکرات هاست . آنها طرفدارانی از رنگین پوستان و لاتین ها دارند و رای سیال هم دارند که می تواند به نفع آنها تمام شود. عکس العمل ترامپ و کاخ سفید رای بخش مستقل را به سبد دموکرات ها می ریزد. در این فضای کنونی رای این افراد می تواند تاثیرگزار باشد و باید ببینیم که این گروه ها تا چه اندازه تحت تاثیر قرار گرفته اند.

به نظر می رسد که دموکرات ها چندان مانوری روی این حادثه نداده اند و قصد ندارند که حداقل به شکلی واضح از این موضوع برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند. شما عکس العمل بایدن و مجموع دموکرات ها را چطور می بینید؟

بایدن و حزب دموکرات خیلی بر روی این وضعیت مانور نداده اند و این مایه تعجب است. آنها نخواسته اند از معترضان و خشونت ها جانب داری کنند. اما مطمئن هستند که این نوسانات طبیعتا بخشی از آراء را به سمت آنها سرازیر می کند و افکار عمومی به سمت آنها می رود. بایدن کاریزمای چندانی ندارد اما به خاطر سابقه سیاسی طولانی که معاون روسای جمهوری آمریکا بوده، به هر حال به عنوان کاندیدای دموکرات ها انتخاب شده است. هر چند او به خاطر سن و شخصیتش خیلی مطلوب نباشد اما دموکرات ها راهی جز اینکه به او رای بدهند هم ندارند.

برخی معتقدند این سکوت نسبی دموکرات ها به این دلیل است که آنها نمی خواهند به شورش و اعتراض در آمریکا کمک کنند. این موضوع تا چه اندازه بر سکوتشان تاثیر گذاشته است؟

واضح است که دموکرات ها نمی خواهند دخالت مستقیمی در وقایع اخیر داشته باشند و در حقیقت در کار کاخ سفید مداخله کنند. آنها هر چند از ترامپ خوششان نمی آید اما در جامعه آمریکا عموما مخالفت آشکار از سوی حزب رقیب با تصمیمات ریاست جمهوری و کاخ سفید صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر این را در نظر بگیریم که دموکرات ها هم به پرستیژ آمریکا بی اعتنا نیستند. جمهوری خواهان هنوز تحت تاثیر زمانی هستند که قانون اساسی آمریکا نوشته شد. این قانون اساسی کوتاه تماما به سود ثروتمندان است و حرفی از برابری در آن زده نشده است. به طور کلی دغدغه برابری در قانون اساسی این کشور مطرح نیست و طرفداران آن هم چنین دغدغه ای ندارند. تنها دغدغه ازادی است که به عنوان آزادی برای کسب ثروت بیشتر از آن استفاده می شود. بنابراین اینکه سیاه پوستان بگویند خواهان برابری هستند چیزی نیست که در ایالات متحده مورد استقبال قرار بگیرد و خواسته آنها هم نمی تواند آمریکا را تکان دهد.

دموکرات ها هم ازاین قاعده مستثنی نیستند. آنها خود را مدیون قانون اساسی می دانند و خلااف آن عمل نمی کنندو آمریکا باید در جهان اول باشد و این خواسته هر دو حزب است. برابری در این میان جزو دغدغه های آمریکایی ها نیست و دموکرات و جمهوری خواه هم ندارد. تنها شدت و ضعف آن متفاوت است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها