در بیانیه کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد مطرح شد:

مقابله با قتل‌های ناموسی علاوه بر فرهنگ‌سازی نیازمند قوانین پیش‌گیرانه‌است

قتل رومینا، جلوه تراژیک بی‌پناهی دختران و زنان ایرانی در برابر خشونت‌های خانگی است. نمادی از تنها گذاشتن زنان از سوی قانونگذار در خانه‌هایی که به جای محل آسایش اعضای خانواده به حیاط خلوت برخی مردان برای اعمال خشونت و قتل زنان تبدیل شده است.

مقابله با قتل‌های ناموسی علاوه بر فرهنگ‌سازی نیازمند قوانین پیش‌گیرانه‌است
کد خبر: 408377
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۶:۰۳:۵۹

اعتمادآنلاین| کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد در بیانیه ای در ارتباط با قتل رومینا اشرفی به دست پدرش نوشت:

قتل رومینا، جلوه تراژیک بی‌پناهی دختران و زنان ایرانی در برابر خشونت‌های خانگی است. نمادی از تنها گذاشتن زنان از سوی قانونگذار در خانه‌هایی که به جای محل آسایش اعضای خانواده به حیاط خلوت برخی مردان برای اعمال خشونت و قتل زنان تبدیل شده است.

رومینا اولین قربانی قتل‌های ناموسی نیست و آخرین هم نخواهد بود، چنانچه در همین چند روز دختر 18 ساله‌ای توسط برادرش سوزانده شد و جان خود را از دست داد.

کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با توجه به این اتفاق تلخ که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و آزردگی وجدان عمومی جامعه شده است و متاسفانه زمینه‌های قانونی و فرهنگی تکرار آن نیز پابرجا هستند، چند نکته را اجمالا با متولیان امر و فعالان سیاسی و مدنی در میان می‌گذارد.

متاسفانه قتل ناموسی در برخی مناطق ایران که همچنان بافت اجتماعی سنتی، قومی، قبیله‌ای یا عشیره‌ای دارند رواج دارد.

این قتل‌ها با حمایت اجتماعی قبیله و در بسیاری از موارد به دست پدر یا حتی با رضایت‌نامه کتبی پدر انجام می‌شود. مقابله با چنین سنن نادرست، مردسالارانه و جاهلانه‌ای که به زن به عنوان مایملک مردان خانواده یا اجتماع کوچک احاطه کننده‌اش می‌نگرد، علاوه بر آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان راهکار اصلی، نیاز به قوانین بازدارنده دارد. ایجاد تمهیدات قانونی برای حضور و واکنش سریع اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و ضابطین قضایی برای دفاع از جان و سلامتی زنان و کودکان در شرایط تحت خشونت و برخورد با خشونت‌گران، یک ضرورت فوری است.

با افسوس فراوان باید اذعان داشت که در ایران، نه تنها قانون از زنان در برابر قتل‌های ناموسی دفاع نمی‌کند که به نوعی قاتل را نیز مورد حمایت قرار می‌دهد. بر اساس ماده 220 قانون مجازات اسلامی پدر و جد پدری در صورت قتل فرزند قصاص نمی‌شوند و قانون بازدارنده متناسبی هم پیش‌بینی نشده است. ماده 630 قانون مجازات نیز قتل زن از سوی شوهر با انگیزه ناموسی را قابل توجیه می‌کند.

همین دو ماده امکان فرار از مجازات را برای مردانی که مرتکب قتل ناموسی و خانوادگی می‌شوند، فراهم کرده است. بنابراین، در حالی که قانون باید از فرهنگ عمومی جامعه چند گام جلوتر باشد تا بتواند با آداب و سنن ناروا، جاهلانه و نافی حقوق انسانی مقابله کند و منجر به ارتقا فرهنگی شود، در برخی موارد مانند قتل‌های ناموسی به عنوان حامی چنین رسومی نیز عمل می‌کند.

در عین حال قتل‌های ناموسی تنها یکی از انواع خشونت علیه زنان و خشونت‌های خانگی هستند. بر اساس آمار جهانی خشونت علیه زنان یکی از دلایل جدی مرگ و میر زنان و دختران است.

در ایران که طبق بررسی‌ها، خشونت علیه زنان بسیار بیشتر از میانگین آمار جهانی است، 66 درصد زنان ایرانی حداقل یکی از انواع خشونت را در زندگی خود تجربه کرده‌‌اند، با این حال قانونی برای حمایت از آنها وجود ندارد.

با وجود این شرایط متاسفانه ، «لایحه منع خشونت علیه زنان» که در صورت تصویب می‌تواند گام موثری برای مقابله با این نوع از خشونت بردارد، مدتهاست در رفت و آمد بین دولت و قوه‌قضاییه معطل مانده است. این در حالی است که تعلل در تصویب و اجرای این لایحه می‌تواند منجر به خطر انداختن جان و سلامتی دختران و زنان بسیاری شود.

خشونت علیه زنان که پیش از کرونا نیز یکی از مهم‌ترین مسایل آزار دهنده جامعه زنان ایران بود، در دوران کرونا بیش از 20 درصد افزایش یافته‌است. به همین دلیل وزارت بهداشت از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده خشونت خانگی با شماره 123 متعلق به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس بگیرند. اما متاسفانه اورژانس اجتماعی از اختیار لازم برای برخورد با خشونت‌های خانگی برخوردار نیست و تنها به مشاوره دادن اکتفا می‌کند، و بنابر این بسیاری از خانه‌ها همچنان مکانی امن برای خشونت‌گران مانده‌اند.

بنا بر آنچه گفته شد از دولت، قوه‌قضاییه، مجلس و همه نهادهای مسئول تقاضا داریم هر چه سریعتر نسبت به تصویب و اجرای «لایحه منع خشونت علیه زنان» و «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» اقدام کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها