دندان تیز دبیرکل جبهه پایداری برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که در رأس قرار دارد و رئیس مجلس است، در واقع سخنگوی مجلس است و باید خواسته‌های 290 نفر را بیان کند. البته رئیس مجلس از یک جهت هم رئیس یکی از قوای سه گانه است اما این که قدرت بلامنازع شود و هرکاری بخواهد انجام دهد، درست نیست.

دندان تیز دبیرکل جبهه پایداری برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس
کد خبر: 408499
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۰:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی پیام مقام معظم رهبری به نمایندگان گفت: ما نماینده مردم هستیم. نماینده یعنی کسی که از مردم وکالت دارد از منافع و مصالح آنها دفاع کند لذا اگر خدایی نکرده امانت‌دار نباشد، به جای دفاع از حقوق مردم از خودش دفاع می‌کند که نام این وکالت نیست. به همین دلیل نمایندگی با اصل امانت داری سازگاری دارد.

دبیرکل جبهه پایداری افزود: وکالت یعنی امانت‌داری نه اینکه کار به اینجا برسد که شورای نگهبان 90نفر را به علت پاکدست نبودن حذف کند. مگر ما از 290 نفر بیشتر هستیم؟! اگر یک سوم از ما درست نباشیم بسیار بد است. لذا تاکید حضرت آقا بر امانتداری بر همین اساس است. به عبارت دیگر حتی اگر دین هم نداریم باید مرد و آزاده باشیم و حق دیگران را با حق خود قاطی نکنیم، وقتی نماینده به مردم قول می‌دهد باید به راستی نماینده مردم باشد نه نماینده خویشان، بستگان و آدم‌های ویژه. نباید رانت خواری کنیم چراکه هیچ‌کدام از این موارد با نمایندگی سازگاری ندارد. امیدوارم نمایندگان این دوره پاکی، پاکدستی و زشتیِ بدعهدی را به مردم نشان دهند.

آقاتهرانی ضمن اشاره به بازگرداندن مجلس به رأس امور تصریح کرد: کار مجلس قانون‌گذاری است و قانون‌مند بودن در کشور ما و نظام جمهوری اسلامی یکی از اصول جدی است. اگر بنا بر بی‌‎قانونی باشد که استبداد و شاهنشاه بود و هرکاری دلش می‌خواست می‌کرد. در آن زمان حدود هزار نفر در مملکت حکومت می‌کردند، هرکاری می‌خواستند انجام می‌دادند و اگر کسی حرف می‌زد جلویش را می‌گرفتند. ما این حاکمیت را بیرون انداختیم و گفتیم باید حاکمیتی باشد که قانون‌مدار، جمهوری و اسلامی باشد. در واقع کار اصلی مجلس همین است که در مورد چگونگی اجرای قوانینی که اسلام تدوین کرده، برنامه ریزی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین مجلس دو کار اصلی دارد؛ یکی قانون گذاری و دیگری نظارت بر حکم اجرای قانون. به عبارت دیگر قانون داریم و نظارت می‌کنیم که آیا مسئول و کسی که در قوه مجریه است به درستی این قانون را پیاده می‌کند یا خیر. اگر به درستی کار خود را انجام می‌دهد تشویق و حمایت می‌شود و درصورتی که غیر از این است فریاد بزنیم و بگوییم برای چه؟! در مجلس‌های گذشته خیلی خوب نظارت نمی‌کردند و بیشتر وقت خود را برای بحث قانون‌گذاری گذاشته بودند، که این اشتباه است.


آقاتهرانی با اشاره به جلسات آنلاین مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: این بار یک فضای مجازی داشتیم که حدود 150 نفر نماینده با هم در ارتباط بودیم، در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که مقداری وقت مجلس را از قانون‌گذاری خالی کنیم و به نظارت اختصاص بدهیم، که در جریان این نظارت، نماینده ببیند قانونی که گذاشت به کجا رسید و اگر به جایی نرسید، چرا نشد؟! آیا مسئول اجرا مشکل دارد و یا قانون مشکل دارد. گاهی خود قانون عملیاتی نیست که در این صورت باید برگردند و اصلاح کنند. در مجلس باید قدرت نظارت خوب داشته باشیم، که التبه داریم و راهش هم وجود دارد اما اگر به قوت کار کنند یک بحث دیگر است.

نماینده ادوار مجلس در خصوص اختیارات رئیس مجلس اظهار کرد: کسی که در رأس قرار دارد و رئیس مجلس است، در واقع سخنگوی مجلس است و باید خواسته‌های 290 نفر را بیان کند. البته رئیس مجلس از یک جهت هم رئیس یکی از قوای سه گانه است اما این که قدرت بلامنازع شود و هرکاری بخواهد انجام دهد، درست نیست. حتی در خصوص اموری مانند امور داخلی مجلس، دخل و خرج آن تحت نظارت یک کمیسیون قرار دارد و امیدوارم بتواند کار کند و کار به خوبی جلو رود. آیین نامه داخلی مجلس هم باید مقداری اصلاح شود. طی سال‌های گذشته قدرت رئیس افزایش یافته است که باید تعدیل شود و نمایندگان قدرت عمل داشته باشند و این طور نباشد که نمایندگان فقط گوش دهند، موافقت و مخالفت کنند و بعد بقیه کارها در دست رئیس، باشد.

آقاتهرانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه چندین سال از تصویب قانون اساسی می‌گذرد، آیا این قانون نیاز به تغییر و اصلاح دارد، گفت: فعلا به آنجا نرسیدم که لازم باشد قانون اساسی تغییر و اصلاح داشته باشد، آن شیوه خودش را دارد. اما در همین پایین دست‌تر می‌توان خیلی راحت‌تر قضیه را حل کرد.

دبیرکل جبهه پایداری در خصوص ریاست مرکز پژوهش‌های مجس یازدهم تصریح کرد: اینها دست من نیست. بنده آمادگی ریاست مرکز پژوهش‌ها را دارم اما قاعدتا باید رئیس رأی بدهد. نمی دانم آقای رئیس تا چه اندازه به موضوع فکر کردند.

آقاتهرانی در پایان در واکنش به اینکه شما از اعضای فراکسیون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستید؟ افزود: بله، در جلسات این فراکسیون شرکت می کنم. البته فقط شورای ائتلاف نیست پایداری هم وجود دارد و همه با هم هستیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها