کد خبر: 408540
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۱:۳۹:۴۰
| |

محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

عدم رضایت مردم، عملکرد مجلس دهم است

نماینده تهران در مجلس یازدهم گفت: رفتار جمعی نمایندگان، از عملکرد و بعضا اشتباهات یکایک آن‌ها مهم‌تر است و در برخی موارد مانند همین عدم تصویب طرح شفافیت آراء، با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم.

عدم رضایت مردم، عملکرد مجلس دهم است
کد خبر: 408540
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۱:۳۹:۴۰

اعتمادآنلاین| محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: پیام رهبر معظم انقلاب، از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول آن که توصیه و راهنمای طریق شخصی نمایندگان است. دیدگاه دوم، ناظر به اختیارات و وظایف تقنینی و نظارتی مجلس است که از این منظر، پیامی به همه دستگاه‌ها و قواست، به عبارت دیگر دولت و سایر دستگاه‌ها هم باید متوجه باشند، به هر حال مجلس، وظایفی دارد و باید در چارچوب قانون از اختیارات خود استفاده کند. دیدگاه سوم، ناظر به انتظارات و توقع مردم و رسانه‌ها از نمایندگان است. پیام ایشان، در واقع منشور کوتاهی از اصول و شئون نمایندگی است که مردم و اصحاب رسانه، بر اساس آن از وکلای خود مطالبه‌گری کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر بازگرداندن مجلس به راس امور، چه آفاتی منجر به این شده که مجلس در رأس امور قرار نگیرد، تصریح کرد: پیام و دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان، مسبوق به سابقه است و علاوه بر ابتدای هر دوره، به صورت سالانه برگزار شده است. پیش از این نیز، ایشان مرتبا بر پرهیز از قبیله‌گرایی در سیاست و نفی حب و بغض‌های شخصی و جناحی تاکید کرده و از سوی دیگر، اختیارات، وظایف و ساز و کار قانونی همچون تحقیق و تفحص و مواردی از این دست را یادآوری کرده‌اند. از فحوای پیام ایشان چنین برمی‌آید که به ویژه در دوره اخیر، مجلس با جایگاه و شانی که بتوان گفت عصاره فضایل ملت و در راس امور است، فاصله دارد.

او ادامه داد: البته یکی از عوامل تشدید چنین وضعیتی، عدم رضایت بسیاری از مردم از عملکرد مجلس دهم است. عمده دلایل هم همان مواردی است که در پیام ایشان بدان اشاره شده، حتی مورد ساده‌ای مانند حضور فعال و منظم نمایندگان در مجلس مورد تاکید قرار گرفته که نشان‌دهنده این است که همین نکته ساده، در برخی موارد رعایت نشده است. امانت داری، پاکدستی، تشخیص اولویت‌های اصلی و پرهیز از حواشی و مسائلی از این دست، فاصله میان مجلس موجود و مجلس مطلوب است که در مجلس یازدهم این خلأ تا حد امکان پر شود.

پیرهادی در پاسخ به این پرسش که از چه دوره‌ای مجلس از مسیر اصلی خود و قرار داشتن در رأس امور فاصله گرفته است، خاطرنشان کرد: دو مفهوم وجود دارد، یکی مجلسی که داریم و دیگری مجلسی که باید باشد. در برخی حوزه‌ها، عملکردها قابل دفاع و بلکه افتخارآمیز است. همین مجلس دهم که از آن انتقاد می شود، نقاط مثبت روشنی هم دارد، اما متاسفانه در برخی حوزه ها مانند عدم تصویب شفافیت آرای نمایندگان، با وجود آن که اکثریت پای آن را امضا کرده بودند، اقدام قابل دفاعی ندارد. مجلس، اگر بر اساس قانون، به وظایف خود به درستی عمل کند و از آفاتی که پیشتر به آن ها اشاره شد دور بماند، مطمئنا در راس امور قرار خواهد گرفت.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مجلسی که در قانون اساسی پیش بینی شده و مردم انتظار دارند، در راس امور است، اما گاهی از این وضعیت فاصله گرفته‌ایم که به مثالی از آن هم اشاره کردم. رفتار جمعی نمایندگان، از عملکرد و بعضا اشتباهات یکایک آن‌ها مهم‌تر است و در برخی موارد مانند همین عدم تصویب طرح شفافیت آراء، با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم که امید دارم و هم به سهم خود تلاش می‌کنم در مجلس یازدهم تکرار نشود.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها