امیررضا واعظ آشتیانی:

استیضاح روحانی از او یک قهرمان می‌سازد

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: به هیچ‌وجه نباید استیضاح‌هراسی در کشور راه بیفتد. اگر منافع نظام و مردم اقتضا کند که فردی نالایق در مقام وزارت نباشد، طبیعی است که نمایندگان مجلس باید اقدام به استیضاح کنند؛ خواه دولت از نصاب بیفتد یا نیفتد.

استیضاح روحانی از او یک قهرمان می‌سازد
کد خبر: 408625
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۵:۰۳:۲۸

اعتمادآنلاین| اگر تنها یک وزیر از دولت حسن روحانی به هر دلیلی خواه استیضاح یا استعفا یا حتی مرگ جدا شود، دولت باید تمام کابینه را مجدد به مجلس معرفی کند. این خطر در شرایطی بیش از پیش برای دولت روحانی احساس می‌شود که عموم نمایندگان مجلس جدید منتقدان پیشین دولت‌اند و شاید بعید نباشد که مجلس با استیضاح یک وزیر کل دولت را از نصاب بیندازد.

امیررضا واعظی آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد مجلس باید دولت را در مسیر قانونی قرار دهد. او درباره نوع مناسبت مجلس یازدهم و دولت دوازهم به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس دهم وکیل‌الدوله بودند و بی‌توجه به عملکرد دولت بودند که چنین رویکردی باعث شد فضای سیاسی به سمت آشفتگی پیش رود. مجلس یازدهم باید چنین کاستی‌هایی را ارزیابی کند و در مواجهه با دولت، عالمانه برخورد کند تا بتواند با نظارت دقیق تمام نقایص دولت را گوشزد کند و از سوی دیگر با ریل‌گذاری قانونی زمینه اقدامات مناسب از سوی دولت را فراهم کند. مقام معظم رهبری هم درباره گشایش مجلس یازدهم بر موضوع ریل‌گذاری تأکید کردند. مجلس یازدهم باید در عین حال که با دولت کشمکش نکند اما با نظارت دقیق و ریل‌گذاری دولت را در مسیر قانونی قرار دهد».

او ادامه داد: «اگر نظارت دقیق بر دولت نباشد، حقوق مردم وجه‌المصالحه قرار می‌گیرد. نمایندگان انقلابی این مجلس می‌توانند، مجلس را به جایگاه واقعی خود که همانا در رأس‌ امور بودن است، برسانند. ضرورت دارد که مجلس یازدهم مشکلات ناشی از مجلس دهم را تحلیل کند و تا جایی که می‌شود، رفع کند».

واعظ آشتیانی درباره احتمال چالش میان دولت و مجلس گفت: «من تصور می‌کنم مجلس در عین حال که نظارت دقیق بر عملکرد دولت می‌کند اما به سمت چالش نمی‌رود اما این احتمال وجود دارد که دولت علاقه به درگیری با مجلس داشته باشد. یعنی تصور نکنید که آن سمت قضیه صادق نیست؛ اتفاقا دور از ذهن نیست که دولت برای فرار از پاسخگویی به سمت چالش با مجلس برود».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که اگر تنها یک وزیر از دولت روحانی استیضاح شود، دولت از نصاب می‌افتد و رئیس‌جمهور دوباره باید کابینه خود را به مجلس معرفی کند، این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس با ملاحظات سیاسی از حق استیضاح استفاده نکنند، گفت: «به هیچ‌وجه نباید استیضاح‌هراسی در کشور راه بیفتد. اگر منافع نظام و مردم اقتضا کند که فردی نالایق در مقام وزارت نباشد، طبیعی است که نمایندگان مجلس باید اقدام به استیضاح کنند؛ خواه دولت از نصاب بیفتد یا نیفتد. چه بسا وجود یک وزیر ناکارآمد تبعات به مراتب سنگین‌تری از معرفی دوباره کابینه خواهد داشت. نمایندگان مجلس یازدهم نباید با محافظه‌کاری و مماشات در قبال دولت رفتار کنند زیرا این روحیه برای وکیل‌الدوله‌های مجلس دهم بود. بازهم تأکید می‌کنم که برای منافع دولت و نه مردم نباید استیضاح‌هراسی به جریان افتد».

او در پایان درخصوص احتمال استیضاح خود رئیس‌جمهور توسط نمایندگان مجلس یازدهم هم گفت: «من بعید می‌دانم که مجلس یازدهم به سمت استیضاح رئیس‌جمهور پیش برود زیرا آقای روحانی باید دوره هشت‌ساله خود را طی کند تا عملکردش همه‌جانبه مشخص شود. اگر روحانی استیضاح شود، از او قهرمان ساخته می‌شود و همه ناکارآمدی‌های دولتش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و او و حامیانش خواهند گفت که اگر رئیس‌جمهور استیضاح نمی‌شود و دولت می‌ماند نتایج کارها و اقدامات مشخص می‌شد و انداختن دولت مانع تحقق اهداف تعیین شده شد. با دانستن چنین موضوعی نمایندگان مجلس یازدهم با درایت سیاسی رئیس‌جمهور را استیضاح نمی‌کنند».

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها