کد خبر: 408756
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۰۹:۱۲:۱۳
| |

غدیر چگونه نبرد در آب‌ها را متحول می‌کند؟

با ساخت نخستین زیردریایی بدون سرنشین توسط سپاه پاسداران، رسماً جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور به باشگاه نخبگان ناوگان دریایی ملحق شد و این اقدام، تأثیرات مثبت امنیتی برای کشورمان در پی خواهد داشت.

غدیر چگونه نبرد در آب‌ها را متحول می‌کند؟
کد خبر: 408756
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۰۹:۱۲:۱۳

اعتمادآنلاین| روز پنجشنبه هفته گذشته آئین الحاق بیش از 100 فروند شناور در کلاس‌های مختلف به توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه، با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه، امیر حاتمی وزیر دفاع، دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، استاندار هرمزگان و جمعی از فرماندهان و مسئولین در بندرعباس انجام شد.

شناورهای الحاقی در کلاس‌های متنوع اعم از عاشورا، طارق و ذوالفقار بوده که توسط متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش بنیان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و مراکز تخصصی فنی نیروی دریایی سپاه تولید و بهینه‌سازی شده‌اند. این شناورها با قابلیت هیدرو دینامیکی بسیار مطلوب، سرعت زیاد، قابلیت مانور مناسب، سطح مقطع راداری بسیار کم و قدرت آفندی بالا تأثیر بسزایی در ارتقای توان رزمی نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد، اما در میان شناورها موردی نیز بود که توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده است. براساس تصاویر منتشر شده، یک زیردریایی بدون سرنشین در شکل و ظاهر سری غدیر اما کوچک‌تر از آن و بدون پل فرماندهی نیز دیده می‌شود.

با تصویری که در مراسم تحویل شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه منتشر شده، مشخص می‌شود که سپاه قدم‌های مهمی را در زمینه زیرسطحی‌ها برداشته و به نظر توسعه یک زیردریایی بدون سرنشین که در دستور کار بوده، به نتایج قابل قبول و عملیاتی رسیده است. اگر به نقاط مشخص که بر روی تصویر پایین درج شده دقت کنید، مشخص می‌شود پوشش فلزی روی سطح زیردریایی که دو نفر روی آن ایستاده‌اند بخشی از سطح رویی شناور بوده و شخصی که در جلو نشسته است نوعی سیستم کنترل شبیه به سیستم هدایت پرنده‌های بدون سرنشین را در دست دارد.

در وهله اول آنچه از این عکس می توان برداشت کرد آن است که ما با یک زیردریایی بدون سرنشین در شکل و ظاهر سری غدیر، اما کوچک‌تر از آن و بدون پل فرماندهی روبه‌رو هستیم. اندازه مذکور و نحوه هدایت آن نشان می‌دهد که بعید است انسانی درون زیردریایی قرار بگیرد و با اضافه شدن سطح فلزی و امکان حضور افراد آزمایشگر و احتمالاً اضافه شدن برخی گیرنده‌ها و حس‌گرها، انجام آزمایشات ممکن شده است.

نشریه آمریکایی فوربس در رابطه با رونمایی از زیردریایی بدون سرنشین ایران در مطلبی نوشت: جمهوری اسلامی ایران با ساخت نخستین زیردریایی بدون سرنشین (UUV) به توانمندی فوق‌العاده سیستماتیک جنگی دست یافته است.

همچنین این نشریه می‌افزاید: «ایران با این توانمندی به باشگاه نخبگان ناوگان دریایی آمریکا و انگلیس می‌پیوندد. دو کشوری که تا کنون تنها کشورهای دارای زیردریایی‌های بدون سرنشین بودند. زیردریایی ساخت ایران کاملاً قابل مقایسه با زیردریایی بدون سرنشین بزرگ بوئینگ آمریکا (XLUUV) است.»

با توجه به اینکه نیروی دریایی سپاه مأموریت تأمین امنیت و انجام عملیات رزمی در تنگه هرمز و خلیج فارس را دارد. این محدوده عملیاتی در جنوب کشور، فضایی به نسبت کوچک و کم‌عمق با وجود جزایر ایرانی گوناگون است. در بحث نحوه ارتباط با این شناور زیرسطحی نیز احتمالاً سپاه به سمت توسعه امواج فرکانس پایین برای ارتباط برد بلند زیرآبی رفته که با توجه به مساحت نسبتاً کم منطقه مورد نظر و البته سواحل طولانی کشور ما، فناوری غیرقابل دستیابی محسوب نخواهد شد.

نشریه فوربس در توصیف زیردریایی‌های بزرگ بدون سرنشین بوئینگ آورده است: «این زیردریایی‌های بدون سرنشین که به آنها «اورکا» (Orca) یا همان «نهنگ قاتل» گفته می‌شود، این توانایی را خواهند داشت که مأموریت‌های مختلفی از دیده‌وری تا مین‌روبی و غرق کردن کشتی‌های دشمن در مسافت‌های طولانی را به انجام برسانند.»

این نشریه عنوان می‌کند: «زیردریایی‌های بدون سرنشینی مانند «نهنگ قاتل»، نبرد در دریاها را متحول خواهند ساخت و سیستم‌های جنگی ارزان‌قیمت و نیمه یکبار مصرفی را در اختیار نیروهای دریایی قرار خواهند داد که می‌تواند شکاف‌های موجود در میدان نبرد را پوشش داده یا به راحتی به جاهایی بروند که رفتن به آنجا برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های دارای خدمه غیرممکن یا خطرناک است.»

طبیعتا در حال حاضر نمی توان مأموریت خاصی را برای این شناور تعریف کرد و مشخصاً نیاز به اطلاعات و تصاویر بیشتر از آن است، اما با توجه به ماهیت وضعیت خلیج فارس و سابقه سپاه در این بخش می‌توان گزینه‌هایی مثل حمل اژدر یا حتی استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم انتحاری سنگین برای حمله از پایین و ایجاد انفجار در حجم بالا و غرق کردن شناورهای سنگین را در خصوص آن پیش‌بینی کرد.

کارشناسان مسائل دفاعی و امنیت معتقدند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ساخت نخسین زیردریایی بدون سرنشین و حضور در باشگاه نخبگان ناوگان دریایی به عنوان سومین کشور پس از آمریکا و انگلستان، معادلات نظامی و امنیتی حاکم بر منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد و موازنه قدرت در بستر دریا به نفع ایران رقم می‌خورد و از سوی دیگر براساس نظر کارشناسان، حضور نظامی آمریکا در منطقه از این بعد با خطرات بالایی همراه خواهد بود که ارتش تروریستی آمریکا برای ادامه حضور در منطقه، مجبور به پذیرش این ریسک بالا خواهد بود.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در همین رابطه در توئیتی نوشت: «دستیابی سپاه پاسداران به زیردریایی بدون سرنشین سبب زلزله در محافل نظامی غربی شده به گونه‌ای که امپراتوری دریا را رو به پایان می‌بینند. ایران با موشک نقطه زن و پهباد دوربرد پیش از این ناقوس مرگ عصر بزن در رویی زمینی و هوایی را به صدا در آورده بود.»

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها